Wednesday, October 19, 2011

Pernikahan: Kemesraan dan Hubungan Intim




Semalam Bab 1 yang membincangkan tentang pembahagian kerja-kerja rumahtangga yang menimbulkan konflik. Bab 2 hari ini, tentang kemesraan dan hubungan intim. Dan seterusnya akan ada topik tentang kewangan, keluarga mertua, komunikasi, keibubapaan dan beberapa lagi.


****************


..... “Terima kasih abang, abang selalu bantu buat kerja rumah, sayang hargai sangat.” Ucapkanlah disertai dengan sepotong ciuman manja atau sambil mengurut badan suami. Bunyi macam skema je ayat?? Buat lah ayat sendiri yang agak logik pada pendengaran kalian berdua, pokoknya suami sangat cinta pada isteri yang menghargai dan berterima kasih. Tapi tak payahlah sampai sepuluh kali berterima kasih, suami rimas pula ngee..

Lepas dah berterima kasih, jangan lupa belaian istimewa untuk suami.. atau menidurkan suami dengan rahmat ALLAH yang sangat indah dalam perkahwinan (baca: seks). Kalau isteri atau suami tak nak tidur lagi pun tak apa, nak bangun semula menghadap laptop. Atau isteri nak bangun kemas dapur, masuk kain dalam washing machine, nak memblog atau nak prepare menu istimewa untuk sarapan suami dan anak-anak besok harinya.

Tapi waktu salah seorang suami isteri nak masuk tidur, luangkan masa 10-15 minit untuk mengecaj hati dengan romantika dan kasih sayang suami isteri. Baring di pangkuan, pelukan, ciuman dan usapan ringan main-main rambut isteri.. tak, tak semestinya untuk buat hubungan seks baru ada sentuhan-sentuhan macam ni…

Tahukah kita, sentuhan suami atau isteri itu boleh merembeskan hormon ketenangan yang banyak, ruginya tak manfaatkan.. sedangkan ia free. Dan tak penat pun… (kalian boleh baca topik The Magic of Touch, tapi bukan di blog ini).

Wahai suami, antara luahan lain para isteri, “suami hanya menyentuh bila nak buat hubungan seks..” sedangkan isteri amat mendambakan sentuhan mesra suami di waktu-waktu lain…

Bila-bila lah yang sesuai - sediakan masa untuk hugs and kisses, cuit-cuit sayang. Sebelum tidur, bangun tidur, lepas solat, pergi kerja, balik kerja etc… sentuhan-sentuhan in a non-sexual way inilah salah satunya yang buat isteri rasa suaminya romantis...masak untuk isteri pun kira romantis juga, ada isteri rasa romantis bila dapat bunga..ikutlah citarasa masing-masing..

tapi sebolehnya usahakan tubuh dan wajah wangi berseri, dah gosok gigi… barulah bersemangat nak peluk cium.. tapi jangan cuit-cuit waktu isteri tengah sibuk memasak, nanti senduk melayang :P

“Tapi when kids around… bilanya yang ada masa nak baring sama-sama, apatah lagi nak buat hubungan seks?”

Pandai-pandailah, kena kreatif… sekali lagi, jangan tunggu. Jadilah isteri yang proaktif, macam mana kita yang nak mulakan membina kemesraan dengan suami, apa yang boleh kita lakukan untuk menarik perhatian suami pada kita sewaktu suami asyik fikir pasal duit, bil, bisnes etc.

Kena atur waktu tidur anak, pukul 10 malam atau 9.30 malam anak-anak mesti dah kena masuk tidur. Mama atau papa boleh gilir-gilir tidurkan anak, bagi anak minum susu suam segelas, susu boleh bantu anak-anak dapat mood tidur. Suramkan lampu.

Bedtime story pun boleh… anak-anak dapat kembangkan neuron, develop imaginasi dan creative thinking bila dengar mama atau papa bercerita… jangan cerita sebarangan, cerita tentang kisah anak-anak muslim yang bagus di zaman awal, zaman moden atau kisah haiwan teladan yang baik.. Alamak, parents pun tak banyak membaca, macam mana nak bercerita dengan anak-anak…

Kalau anak-anak yang pergi sekolah dari pagi hingga petang, biasanya waktu malam mereka akan cepat mengantuk. Kalau yang umur dua dua tiga tahun, ajak mereka main kejar-kejar dan main nyorok-nyorok, supaya mereka cepat penat dan cepat tidur. Jadi mama lepas tu boleh main-main dengan papa pula.

Ataupun ada juga yang meletak dua katil queen/king size dalam masterbedroom. Anak-anak kecil sebenarnya sangat seronok bila dapat baring dan panjat-panjat ibu ayah, seronok dan bahagia dapat tidur sekali dengan mama papa, mereka bahagia bila tengok mama papa pun peluk ketawa dengan gembira.

Mereka nak tidur dengan mama, tak boleh tidur sendiri tapi mama papa pun perlu rehat dan masa peribadi kan.. jadi bila anak-anak dah tidur atas katil queen mereka, suami isteri pun tidurlah bersama atas katil lagi satu.

Tapi bila baru pukul 10 atau 11 malam pun dah rasa penat sangat, letak kepala kat bantal terus tertidur… Bila masa nak melayan pasangan sexually?

Ok, apakata buat date waktu lain…tak semestinya waktu malam. Nanti pukul 5.45 pagi, kejutkan pasangan dengan lembut, solat subuh berjemaah lepas tu teruslah ‘bercinta’ dengan berkualitinya - dengan tenaga yang paling banyak, perasaan pun masih tenang di pagi hari, anak-anak pun tidur lagi…

Tapi enam setengah pagi dah kena keluar pergi kerja? Nak siapkan anak-anak lagi… Mama nak bersiap pakai tudung hana tajima lagi…Ehh ada ke mama yang pakai tudung ala-ala hana tajima??? :P

Hohoo.. no way sex nak jadi first thing di pagi hari weekdays… Kalau macam tu, reservelah untuk weekend. 'Ehh takkan seminggu sekali je,' suami pulak tak puas hati..

Kalau macam tu, bangun pukul tiga pagi, solat tahajud dan solat witir.. suami isteri di waktu hening itu sama-sama berdoa minta ALLAH bagi ketenangan dan kekuatan untuk menjaga amanah rumahtangga dan anak-anak, bagi extra tenaga untuk melayan anak pasangan… InsyaALLAH di sepertiga malam ini boleh jadi detik yang paling indah untuk penyatuan hati dan fizikal suami isteri.

Ehh takkan pasal hubungan seks pun nak doa dengan ALLAH….??

Boleh saja.

Banyak benda yang perlu kita minta dari ALLAH.. minta ALLAH ampunkan banyaknya dosa dan salah kita, minta petunjuk buat kebaikan di dunia dan akhirat, minta iman yang mendalam, minta jadi anak soleh, minta dapat kerja yang baik, minta dapat grad on time, kita minta ALLAH murahkan rezeki, minta Allah jadikan kita dan anak-anak hamba yang soleh….

…, minta ALLAH sembuhkan dari penyakit, minta ALLAH teguhkan kasih sayang, minta ALLAH bantu buat tesis master dan PhD..........,

kenapa pula tak boleh minta ALLAH bagi kita jalinkan hubungan seks yang baik dan indah dengan suami atau isteri…?

Cubalah petua berdoa memohon bantuan dan kurnia ALLAH untuk hubungan intim ini, insyaALLAH akan diperbaharui kemesraan seks suami dan isteri. Kasih sayang pasangan, anak-anak yang bijak dan comel, harta dan duit yang mencukupkan kehidupan… semuanya ALLAh yang bagi..

Boleh, boleh.. ALLAH boleh bagi kita menikmati hubungan indah suami isteri yang halal, dengan syarat perlu ada usaha dari kita sebagai manusia.

Kita suami isteri perlu ada komunikasi yang baik, menambah ilmu berkaitan hubungan intim dan sentiasa belajar bagaimana menjadi suami dan isteri yang dapat memberi ketenangan sebaiknya pada pasangan dari segi fizikal, emosi, spiritual dan seksual kepada pasangan.

Saranan untuk dating berdua setelah ada anak, ada benarnya. Minta tolong datuk nenek jaga cucu, atau jiran merangkap rakan yang dipercayai. Tinggalkan dua tiga jam, maka suami isteri beraktivitilah yang eksklusif berdua, di rumah atau bersiar-siar di luar rumah.

Ok, memang dah ada masa untuk bermesra dan berhubungan intim, tapi masalahnya tak seronok pun... tak puas dengan pasangan. Suami puaskan diri sendiri saja... Kesian suami, asyik kena salahkan... :D Kesian isteri juga... saya asyik salahkan isteri ngee... ya ke?

Saya dah pernah tulis tentang hubungan intim secara ringkas di sini.

Teluslah melihat hati pasangan. Suami suka seks, isteri pun suka seks dan pastinya juga suami isteri nak pasangan saling enjoy hubungan seks. Tapi faktanya - hanya kerana suami adalah lelaki, tak bermakna suami expert. Jadi dari awal bernikah, isteri harus bantu suami untuk memesrai dengan cara yang memuaskan kedua-dua belah pihak. Isteri harus jadi partner seks yang aktif (ohh ini saya pinjam kata-kata penulis buku Mahkota Pengantin terbitan Pustaka Tazkia)

Ada kisah isteri yang lari meninggalkan kamar bila suami nak berhubungan intim dalam keaadaan bogel sepenuhnya. Malah bergaduh dan marah.  Isteri cakap - kena tutup, kena berselimut - tak boleh telanjang bulat...

Sedangkan - saya petik tulisan Yusuf Al Qardawi di dalam buku Wanita Dalam Fiqh Al Qardhawi - "adalah dibenarkan suami isteri menikmati hubungan seks dengan cara seperti bertelanjang saat berhubungan, boleh bermain-main dengan kemaluan pasangan, boleh meransang suami atau isteri dengan pelbagai cara. "

Tak kisahlah nak berbungkus, nak berpakaian atau macam mana cara atau teknik sekalipun, semuanya adalah dari komunikasi untuk mencipta kemesraan, keseronokan dan kenikmatan. Ikutlah keselesaan dan kesesuaian pasangan.

"Jagalah auratmu, kecuali dari suamimu" (Hadis Hasan - At-Tirmidzi). Maka nikmatilah tubuh pasangan seluruhnya secara fizikal atau penglihatan.

Tapi mungkin para isteri jadi takut-takut lantaran hadis-hadis yang tersebar, seperti "melihat kemaluan suami/isteri menyebabkan kelupaan atau menjadi buta..." Dan satu lagi  " hendaklah menutup tubuhmu dan janganlah bertelanjang seperti keldai".

Namun di dalam buku yang sama menyebut bahawa itu adalah hadis-hadis  yang lemah, dan pandangan itu tertolak. (Malah dipersilakan merujuk buku-buku lain yang jelas hujahnya dari segi ilmu dan dalil).

Bab oral seks, suami isteri boleh baca di sini.

Sebagaimana komunikasi penting untuk urusan lain rumahtangga, begitu juga dalam hubungan seks. Dari awal berkahwin, perlahan-lahan perlu dibina keserasian hubungan seks supaya suami isteri tidak dizalimi kerana sebenarnya tidak merasa pun, 'di manakah keseronokan hubungan seks itu?'

Jangan sampai isteri meluahkan, " Selama lima tahun berkahwin ni, tak pernah saya rasa kepuasan seks, suami pentingkan diri. Selesaikan nafsu sendiri saja "

Sepatutnya sebulan dua lepas bernikah, dah mula luruskan ketidakpuasan hati tentang seks dan segala isu lain. Sebab bila menunggu lama, ia amat payah untuk dirungkai dan diperbaiki.

Demi ALLAH, tiada suami yang tahu isteri puas ataupun tidak melainkan isteri telus mengkomunikasikan secara verbal atau body language apa yang disukai, apa yang menyeronokkan. Isteri jangan kaku. Dan suami bantu isteri yang sangat tebal rasa malu. Jangan mudah salahkan isteri macam batang pisang, jika suami pun tak jadi partner seks yang menarik.

Waktu hubungan seks, suami atau isteri boleh bagi closed-ended question, yang boleh dijawab a simple 'yes' or 'no'.

"Suka tak abang buat macam ni.. " tanya suami dengan romantis.

"Abang suka tak sayang main-main macam ni.." ujar isteri dengan penuh manja.

Atau isteri boleh direct luahkan dengan lembut... "Sayang suka bila abang......bla..bla.."

Suami dan isteri perlu sensitif reaksi pasangan, dua tiga kali berhubungan intim mungkin tak cukup untuk saling membangkitkan sensitiviti seksual pasangan. Tak dapat membaca gelora dan rasa. InsyaALLAH semakin lama, memakan bulan, memakan tahun - suami atau isteri makin arif memesrai kulit dan seluruh tubuh pasangan. Perlu istiqamah.

Hindarkan bersikap keras, kasar, atau nada tegang memberi arahan, sekalipun kita tak suka dengan sentuhan atau belaian pasangan di particular area.

"Janganlah buat macam ni..!" atau "Buatlah macam ni...!"  ohh jangan sebegitu ayat dan nada kerasnya, ini bukan kem tentera.

Sekali lagi, jangan lupa berterima kasih sesudah habis sesi itu.

 "Thanks sayang"  pada suami atau isteri selepas hubungan yang suci tulus itu. Juga jangan terus tertidur atau terus bangun dari katil (atau dari mana-mana). Cium kening isteri, pegang tangan atau rangkul isteri dalam pelukan...

Ya..betul suami panas dan mestilah sangat penat rasa nak terus terlelap..tapi sedikit sentuhan lembut dan sedikit belaian (afterplay) bagi markah besar di hati isteri. Mendamaikan hati isteri.

Sekian terima kasih, selesai kali ini bab hubungan intim ~ Jangan marah saya jika terlalu terbuka atau keterlaluan atau macam tak sensitif... Saya mohon pada ALLAH moga topik ini bermanfaat untuk kalian.

Berhenti saling menyalahkan, sama-sama renung dan perbaiki kesalahan kita sendiri.

Saya petik sekali lagi ringkasan  tulisan Dr Yusuf Al Qardawi, " Islam tidak menganggap seks itu buruk,...Islam merupakan ajaran yang sempurna, membicarakan segala sisi kehidupan termasuk tentang seks suami isteri. Islam mengatur kaedah, hukum dan cara..." ya, dengan sangat sempurna.

Moga penyampaian saya tidak memburukkan yang indah.

Kesimpulannya untuk bab 2 ini, suami dan isteri perlu kreatif dan proaktif menghidupkan kemesraan dan hubungan intim. Bila isteri sudah sibuk melayan ragam dan kerenah anak-anak, suami jangan jadi terpinggir. Jangan lupa ayah kepada anak-anak kita pun sangat ingin dimanjakan, diberi perhatian dan penghargaan. Pada suami, rezeki bukan sekadar duit – kasih sayang dan ketenangan hidup bekeluarga pun adalah rezeki yang besar. Sediakan masa untuk membantu, juga masa untuk sesi romantika dan beramah mesra dengan isteri.


:: Satu Malaysia, Perkahwinan Bahagia :D ameen ::

5 comments:

Nur_cahayamataku said...

Terima kasih dengan tulisan ni.saya suka baca. teruskan menulis ye..

moga2 memberi manfaat bersama

cplud miera said...

Thanx atas perkogsian ini. sy bakal berkahwin dan perkongsian ini sgt2 bermkna. Moga membantu utk keharmonian rumah tangga sy kelak.. ;)

Nurul Adni Adnan said...

Banyakkan komunikasi dengan suami, juga berkomunikasi dengan ALLAH :)

All the best!

Terima kasih nur dan miera :)

Anonymous said...

Perkongsian yg penuh ilmu. sy tenang selepas membacanya. trima kasih byk! ;)Semoga dirahmati Allah..

Unknown said...

byk sungguh ilmu disini...moga2 boleh diaplikasi dalam rumahtangga.. bg yg baru nak bina rumah tangga ambillah sebagai nasihat...

Poligami: Sebelum Bercerai

#tipspoligami Poligami sangat berat untuk isteri hingga tidak sedikit yang melihat perceraian sebagai jalan keluar dari segala sakit h...