Skip to main content

Posts

Showing posts from April, 2013

Pesta Buku: Maju dan Bahagia dengan Buku insyaALLAH

Alhamdulillah pagi Selasa semalam berkesempatan ke Pesta Buku 2013 di PWTC.
Kali ini saya memang merancang untuk tak bawa Abdullah sebab Abdullah akan buat mama exercise kejar dia di pesta buku. Tambah pula, lebih risau Abdullah hilang dalam keramaian.
Sampai pukul 10.30 pagi, cepat dapat parking dan dekat pula - saya terus membeli tiga buku di booth level 4 dengan harga menarik - semuanya buku cerita untuk Abdullah...untuk mama hanya sebuah buku mama beli.
Sebab mama dah dapat pesanan, buku kat rumah banyak lagi belum baca...:D
Jadi mama menahan diri untuk shopping buku mama..mama minat nak beli buku Aroma Antara Benua tulisan Puan Roza Roslan - tapi itu sebagai reward - kalau nanti mama berjaya habiskan baca dan kaji buku parenting dua buah bertajuk Raise Your Child and Peaceful Parent.
Dua jam setengah mama di PWTC, bila dah selesai shopping , kaki pun dah lenguh berjalan dengan Adik Abdullah..mama pun bergerak pulang..terima kasih Allah permudahkan. Terima kasih sahabat mama yan…

7 Ways To Help Your Child Adjust To A New Baby

Dear Susan,

My husband and I just had a baby boy, and our 4-year-old daughter is not adjusting well. She was happy that she was finally going to have a brother, but now she shows very little interest in him. She has been having tantrums, and tells me that she hates the new baby. I have reminded her that she wanted to be a big sister -- but it isn't helping. What can I do?

Signed,
Confused Mother of Two


________




Dear Confused Mother of Two,

You have probably heard this before, but just in case, here is an analogy that may help you understand what your daughter is going through. Imagine your husband coming home one day with another wife, lovingly draping his arm around her while telling you with great enthusiasm that this new wife will only add to the love and joy in your family. Chances are, you wouldn't buy it. That was your husband, and you have no interest in sharing him.


Your newborn -- however precious -- occupies a lot of your time and attention. Right now your…

Nak kahwin...? Kahwinlah.

Seorang gadis remaja berkongsi, si teman lelaki nya bercadang untuk bernikah awal ketika masih belajar di kampus.

Saya kata, kahwinlah. Buat persediaan.

Belajar bertanggungjawab. Belajar jadi matang. Lobi mak ayah dengan akhlak baik, bangun tidur awal, belajar buat kerja-kerja rumah, studi rerajin bagi result bagus, kenali fokus hidup dan matlamat cinta yang sebenar.

Belajar dari orang lain yang ramai kahwin masa belajar, buka mata melihat realiti kehidupan, belajar jadi isteri yang supportive, tengok di Youtube kupasan Semanis Kurma tentang Kahwin Muda atau Belajar, misalnya...dan kaji  lain lain bahan ilmu tentang pernikahan.

Kahwin dan studi- ia boleh berjalan seiring, dengan ilmu, persediaan, dan sokongan ibu bapa terutamanya ♥

Memanglah susah kahwin muda tapi dalam dunia ini mana ada yang senang.. ramai orang hidup tak bahagia kerana menyangka dunia adalah tempat bersenang lenang tanpa lapisan kepayahan . (aishhh..kahwin waktu dah 'dewasa' dan berusia ideal kononnya p…

The Key To Your Child's Heart (7 Way It works)

Write this word on your hand. It’s a magical way to connect with a child of any age, can ease tears and tantrums and even prevent them.  It’s a simple but surprisingly challenging thing to do, particularly tough to remember in the heat the moment…Acknowledge.
Before you tell your child that it’s time to leave the park, or remind him that the really cool truck he’s examining has to stay at the store, acknowledge his point of view. Acknowledge your child’s feelings and wishes, even if they seem ridiculous, irrational, self-centered or wrong. This is not the same as agreeing, and is definitely not indulgent or allowing an undesirable behavior.
Acknowledgement isn’t condoning our child’s actions; it’s validating the feelings behind them. It’s a simple, profound way to reflect our child’s experience and inner self. It demonstrates our understanding and acceptance. It sends a powerful, affirming message… Every thought, desire, feeling — every expression of your mind, body and he…

Poligami: Berniat dan berbuat yang baik-baik

Sibuk nak mengundi pun, Beri laluan pada topik poligami ya :) perkongsian semula. Moga bermanfaat.

*****

Saya rasa, memang sebenarnya apabila seorang suami ingin bernikah lagi, sebahagian besar mereka benar-benar ada keinginan dan niat yang baik. Mereka mahu bernikah lagi dan mereka tetap mengasihi isteri yang sedia ada. Mereka tak mahu menyedihkan isteri, mereka sangat sayang kepada teman hidup yang telah lama menemani susah senang kehidupan. Bernikah lagi, bukkan beerti ingin membuang atau tak sayang isteri yang ada. Tidak sama sekali.

Mereka sayang keluarga sedia ada, malah sangat menghargai anak-anak dan ibu kepada anak-anak mereka - kerana kalian isteri dan anak-anak adalah sumber kebahagiaan utama mereka, tidak perkara lain.

Bila mereka mula terdetik dan terasa, memikir dan mempertimbangkan untuk bernikah lagi, mereka ingin lakukan dengan cara terbaik. Ingin tetap menjaga perasaan isteri, ingin memelihara kebahagiaan yang ada, ingin berlaku adil kepada wanita wanita …

Ilmu Psikologi menjemput cinta..!

Saya ingin berkongsi sedikit tulisan sahabat saya Ummu Abdillah Ili Dalila tentang psikologi anak-anak:

"Memahami perkembangan kanak-kanak dari sudut saintifik sangat-sangat membantu ibubapa untuk berinteraksi dan memberi reaksi yang lebih baik terhadap anak-anak dan lebih menghormati mereka sebagai manusia ciptaan Allah yang punya perasaan.



Sebagai contoh :



- kenapa anak menjerit dan memukul apabila marah (tantrum)?

- kenapa anak merampas sesuatu barang yang dia ingini dari tangan orang / kanak-kanak lain?

- kenapa anak yang diberi kertas besar yang dilekat di atas lantai untuk painting, akan cat keluar dari border kertas lantas mengotorkan lantai?

- kenapa anak tidak mahu berkongsi?

- kenapa anak tak mahu kemas semula permainan selepas 'menyepahkannya'?



Banyak benda yang kita tak suka anak-anak buat tapi pernah tak kita tahu kenapa mereka buat begitu? akhirnya kita membuat kesimpulan anak kita bermasalah, nakal dan tak mahu mendengar kata."


Ilmu psikologi …

Poligami, Politik, Pembahagian Tuhan

Politik Tempat Kerja
Saya baru membaca artikel tentang kisah politik tempat kerja, tentang situasi gosip dan umpatan yang menjadi santapan harian, tentang fitnah dan surat layang yang memanaskan keadaan.

Kerana saling berebut jawatan yang lebih tinggi, kerana dengki dan iri hati.

Kalau kita merasa dah berusaha yang terbaik, kenapa perlu dengki dengan rezeki dan kurnia Allah pada rakan sekerja..? Allah sesungguhnya memberi rezeki dengan tepat dan bijaksana... jika mereka mendapat jawatan rebutan itu dengan cara kotor sekalipun, mereka tidak akan kekal lama di situ, yang pasti azab ALLAh menanti mereka yang tidak amanah dengan jawatan.

Sesungguhnya jawatan itu adalah sesuatu yang berat, akan diminta pertanggungjawaban di hadapan Allah..maka kita doakan sahabat yang diberi jawatan itu melaksanakan tanggungjawabnya dengan ihsan dan ikhlas.
Poligami  Hal itu juga mengingatkan saya kepada luahan dan pertanyaan beberapa isteri, bahawa kalau suami mereka berkahwin lagi - tidak adil lah…

Nobody can make you happy...?

You can't make anyone love you and nobody can make you happy. Whew, is that ever hard to buy. I can already hear the screams of protest: "What do you mean you can't get anyone to love you? What a depressing thought! You mean there's nothing I can do to get my wife to love me? What are you saying? There's no love in a marriage? If so, why get involved with someone if they can't make you happy! Why are you telling us this depressing garbage?" Well, the truth of the matter is, it's not depressing; it's liberating! Here's how: First of all, we've all been hypnotized into believing that our true love will heal all hurts. All we need to do is find our handsome and brave Prince Charming or our beautiful and compassionate Snow White and magically all pain will disappear. Our perfect love will know how to give to us unconditionally; will be devoted to making us happy and will anticipate and meet every one of our needs and wants. Our perfect love w…

Kematian, ada di mana-mana.

Bersembang dengan mak lama lama di kampung kali ini, banyak khabar kematian, perceraian, sakit , pergaduhan, penyambungan silaturahim orang yang dah gaduh lama lama tidak bertegur sapa..

Cerita mak agak menyentap hati saya, kerana ada orang yang saya tak sangka, telah pergi meninggal dunia..

Kita selalu sangka kita hidup lama kan.. macamlah kita dah sign kontrak dengan Allah, yang kita akan hidup setahun lagi..atau sepuluh tahun lagi.. ^_^

Bercerai, bergaduh, bermusuh, berbaik, berkahwin lagi - tiada siapa antara kita dapat meneka episod hidupnya yang bakal tiba.

Di pihak kita - buat yang terbaik, berdoa dan tawakkal kepada Allah.

Firman Allah SWT maksudnya :

"Sesungguhnya hanya disisi Allah ilmu tentang hari kiamat, dan Dia yang menurunkan hujan dan mengetahui apa yang ada dalam rahim.Dan tidak ada seorang pun yang dapat mengetahui apa yang ada di dalam rahim. Dan tidak ada seorang pun yang dapat mengetahui (dengan pasti) apa yang akan dikerjakan esok.Dan tidak ada se…

Poligami dan Tahajud Cinta

Poligami datang lagi.

Dari pemerhatian saya berdasarkan perkongsian sahabat-sahabat dan teman pembaca bergelar suami dan isteri, ujian poligami datang menerpa tanpa diduga pada tahap usia perkahwinan yang berbeza-beza.

Malah ada yang dari sebelum bernikah, diuji dengan poligami - bakal suami/isteri menyuarakan tentang poligami.

Ada yang suami mahu berkahwin lagi setelah dua tiga tahun bernikah....

Ada yang setelah lima tahun.

Ada yang setelah sepuluh tahun.

Ada yang bergegar rumahtangga kerana salam poligami meyapa rumahtangga setelah lebih 20 tahun hidup bahagia sebagai suami isteri..

Pada pandangan saya, pada semua yang terlibat, suami, isteri dan bakal isteri - ini adalah ujian ALLAH yang datang ke perjalanan hidup kalian. Atas sebab yang berbeza-berbeza. "Allah SWT turun ke langit dunia ketika 1/3 malam masih tersisa dan Allah menyeru: “Adakah antara hambaKu yang berdoa kepadaKu, supaya aku mengabulkan permintaannya? Adakah antara hambaKu yang meminta ampun kepadaKu, supaya …

Kampung kita bukan di sini.

Alhamdulillah syukur kepada ALLAH diizinkan saya dan Abdullah pulang ke kampung halaman tiga hari dua malam..lepas tu, rasa nak duduk lama-lama lagi :( Alhamdulillah bila saya balik kampung, saya ada madu-madu untuk jaga keperluan suami saya, saya tak dapat bayangkan hidup saya tanpa  madu :D Kenapa seronok balik kampung? Sebab itu tempat asal kita. Ada mak abah atau orang-orang yang kita rindu dan sayang..Di malaysia ini, kampung maksudnya kawasan yang damai dan hijau, macam kampung terpencil saya..rasa tenangggg sekali alhamdulillah.. Tapi, setinggi mana pun rindu dan suka pada kampung, ini masih bukan kampung kita yang sebenar. Kita punya kampung sebenar adalah....________. Ya ALLAH, kembalikan kami ke kampung halaman yang abadi, dengan jiwa yang tenang dan selamat kekal abadi, bersama semua yang kami sayang :'(