Saturday, October 29, 2011

Bacaan Di Jalanan Kehidupan

Assalammu'alaikum wa rahmatullah :)

Kali ini saya ingin berkongsi tentang beberapa buku yang pernah dan masih hadir dalam senarai bahan bacaan saya. Buku-buku inilah sebenarnya yang banyak membentuk pemikiran dan perasaan kita secara tidak sedar, maka berhati-hatilah menjamu minda, pilihlah bahan bacaan yang bermanfaat agar ia mampu kita terjemahkan di alam realiti.




Novel JAUH ini suatu ketika dulu di alam remaja begitu menjadi rebutan di kalangan teman-teman saya hingga renyuk buku itu bila sampai di tangan pemiliknya (bukan saya ya..). Harus saya akui novel itu begitu melambung jiwa remaja saya, seronok membacanya berkali-kali... Tapi kasihan  sebenarnya, novel cinta memang ada beberapa mesej yang baik - tapi pandangan peribadi saya, ia hanya lebih banyak membentuk jiwa wanita yang terlalu banyak bergantung pada cinta manusia. Tapi mungkin itu novel cinta sepuluh tahun dulu, mungkinkah novel-novel cinta sekarang sebenarnya benar-benar mengajak kepada meraih dan menagih cinta ALLAH...?



 Inilah juga novel yang dulu berulangkali saya baca..hmm bukannya saya nak promote, tapi saya agak terkejut ia dijadikan drama tv juga... malah melihat sedutan babaknya yang XXXxxxx, saya berharap ada di kalangan kita yang menjadi penulis skrip drama dan novel yang benar-benar islamik dan mendidik hati ke jalan tuhan...opps saya sendiri bila nak buat, asyik mengkritik je :( 




Saya dulu sangat suka membaca buku-buku motivasi seperti HM Tuah Iskandar dan Dr Fadzilah Kamsah. Sangat bagus - positif dan menimbulkan semangat untuk menjadi cemerlang. Sekarang saya dah tak baca kerana saya lebih suka buku motivasi dengan kupasan hadis dan Al Quran yang mendalam, tapi saya percaya buku sebegini ada banyak ilmu dan perkongsian yang meluaskan wawasan kehidupan.




Setiap kita sebenarnya ada kewajipan berdakwah, pada satu tahap tertentu. Tetapi dakwah itu amat susah walaupun indah :) Pertama, faham (ilmu). Kedua, ikhlas. Dan banyak lagi ciri lain yang perlu dimiliki oleh insan yang ingin mengubah diri sendiri dan orang lain ke jalan kebenaran. Buku ini sedikit sebanyak meniupkan semangat, malah mendorong kita agar dakwah itu sampai hingga kepada anak-anak yang di dalam kandungan.





Bila saya membaca buku tentang pedoman bermazhab ini, saya temukan banyak perkara baru tentang islam yang saya tidak tahu. Lebih faham mengapa islam itu 'berbeza' dalam sesetengah perkara. Terima kasih suami saya, moga ALLAH memberinya kekuatan dan kefahaman untuk terus berkongsi ilmu sebegini dalam kadar yang mampu.





Satu lagi buku ringkas tentang hadis, tapi menarik bagi orang awam seperti saya yang baru berjinak-jinak dengan hadis. Mengenali hadis, menjadikan kita makin cinta dengan pedoman yang ditunjukkan Rasul SAW insyaALLAH.




Novel Tautan Hati tulisan sahabat saya, Ukhti Fatimah Syarha - seorang penulis yang sangat produktif dalam penulisan - novel ini sangat saya minati kerana jelas dan hikmah mengajak kepada kebaikan. Antara novel terbaik yang pernah saya baca, kalau dulu menangis baca novel cinta - bila hero berpisah dengan heroin. Tapi novel ini menitiskan air mata saya kerana ia menunjukkan betapa kita hambaNYA sering tersangat jauh....dan jauh dari ALLAH, hingga hati dan akhlak menjadi tidak cantik kerana tiada ALLAH dalam kehidupan. Indahnya mencintai ALLAH... (jom usahakan..!)




Saya meminta buku ringkas tentang akidah ini dari suami, kerana saya ingin belajar apa ertinya syahadah yang saya sebut sebagai seorang muslim, dan apa ertinya syahadah dalam solat yang kita ungkapkan. Moga saya rajin mengulangkaji buku ini bersama buku-buku tentang akidah yang lain supaya tidak terkeluar dari akidah yang satu dan benar.




Buku ini sangat bagus bagi saya, khusus tentang poligami. Semua wanita yang teruji kesakitan perasaan dengan poligami, moga buku ini menyembuhkan luka dengan izin ALLAH. Pada yang telah terlibat, moga buku ini memberi motivasi untuk menjadi isteri yang dicintai Tuhan.






       Buku tentang pendidikan anak, antara buku terawal yang saya baca banyak bab, tapi masih tak habis...Hmmm banyak mana lah agaknya baru dipraktikkan...???

                                                           




Buku ini benar-benar mendidik agar kita mampu berinteraksi dengan baik terhadap insan di sekeliling dari pelbagai lapisan usia, malah ia mengajar kita untuk merespon sebaiknya di dalam situasi suka dan duka, di dalam gembira dan kecewa.

 
Sekian untuk kali ini, selamat membaca, sediakan masa, jiwa, wang ringgit dan tenaga untuk kita membaca dan menimba ilmu. Sesungguhnya ilmu adalah salah satu kunci bahagia di dunia dan di akhirat sana....ameen.






No comments:

Poligami: Sebelum Bercerai

#tipspoligami Poligami sangat berat untuk isteri hingga tidak sedikit yang melihat perceraian sebagai jalan keluar dari segala sakit h...