Skip to main content

Posts

Showing posts from November, 2013

Gembira itu di sini.

“Happiness is a by-product of character.
In people who are developing

a strong character, there is a dramatically higher
level of happiness than in those who live to chase
after the next good time.”
Dulu yang saya faham, kalau nak rasa happy, pergi melancong atau berjalan atau bercuti..atau bawa diri jauh- jauh, tinggalkan masalah kat rumah ...then kita happy :D Sedangkan hakikat sebenar kegembiraan atau kebahagiaan itu sangat dekat, murah percuma, dan ada dalam diri kita sendiri.. gembira itu di hati, pada hati yang ingat ALLAH dan ALLAH is always by our side kalau kita ingat DIA..bahagia kan? :)) Kalau pergi bercuti sebenarnya lagi stress kan..? Duit habis, balik kena basuh banyak baju kotor, penat etc hee..tapi saya tetap suka nak berjalan dan bercuti ok..! ;) Ohh pergilah bercuti dan berjalan..saya sendiri suka berjalan menbari pengalaman segarkan pemikiran  tapi poin saya kali ini ialah, seperti mesej di atas, happiness is by-product of character. Karakter kita yang akan buatkan kita …

Jangan jerit dan ancam anak sesuka hati :)

Saya adalah ibu yang tak dapat elak terjerit dan marah-marah pada anak-anak dalam situasi tertentu, apatah lagi waktu kita rasa nak cepat dan penat. Sedangkan jauh di sudut hati, kita rasa bersalah dan mahu cara yang lebih damai dalam mengurus anak saban hari,,kan.. :(

Ilmu komunikasi baru untuk saya hari ini, moga ALLAh redha denga usaha kita para ibu dalam membangun komunikasi dan interaksi mulia dengan anak-anak..

Dapat ilmu satu hal, nak praktikkan? -perlu mujahadah lagi..banyak sungguh yang kita perlu mujahadah dalam hidup ni kan :)
__

"Kids THINK and PROCESS our words more slowly than we may realize. Attempting to organize, in their mind, the steps to a seemingly simple task is sometimes enough to overwhelm them to the point of delaying or avoiding the task altogether. But nagging and reminding or - worse threatening do NOT build lagging or immature executive function skills!

So, don't SAY it over and over... SOLVE it over and over. When conflict arises, give your chil…

Advice for sisters and wives

*copy paste*


"Sisters.. do not look for a husband in order to finally feel beautiful, lovable, and worthy. He cannot fill that void for you. He can enjoy your beauty, share your love, and honor your worth, but he cannot hand it over to you. When you decide you are all three of these things, you become quality, because then, he will have access to your heart, and then, and only then, you do enjoy the marriage you always dreamed of.
___
If you have been trying SO HARD to find a spouse, and nothing is working out - take a moment to ask yourself: Am I ready to BE an outstanding spouse? If you are so focused on what you WANT without knowing what you have to GIVE there may be a good reason why you aren't married yet. Maturity in this area has nothing to do with your age, rather your mindset and character.
___
#1 - Interesting "shocker" - "people who are super compatible were in the same room as those who thought they weren't compatible, and both had st…

On Marriage & Polygamy

*perkongsian dari seorang isteri pertama*

"It is a beautiful feeling to go to bed feeling peaceful and content, and wake up in the morning in a state of happiness, feeling nothing but joy.

Polygamy has brought much pain and heartache to my life, but has brought much good as well. It’s been a long tough journey for me, but it’s much, easier now. I’ve learned many lessons along the way. I’ve done... and said many things to persons (in particular, my husband Alex and his other wife Carolinah). I can only pray that Allah (Great and Glorious is He) has forgiven me for those acts and I won’t repeat them.

Allah says, “O ye who believe! If ye fear Allah, He will grant you a Criterion (To judge between right and wrong), remove from you (all) evil (that may afflict) you and forgive you: for Allah is the Lord of grace unbounded)” – Quran Surah 8, Ayah 29.

What makes me happiest at this stage in my life is that my thoughts are no longer focused on Alex and Carolinah. That is truly a bless…

Menanti filem kita ditayangkan...

Itulah hari yang amat menakutkan. Bila filem kita sendiri dikeluarkan di hari kiamat - filem tentang kisah hidup kita, amal soleh dan amal jahat kita..
Setelah kita mati, ALLAH yang Maha Teliti akan menghitung semua perkara yang kita lakukan, semua perkataan yang kita ucapkan. Semuaya ditulis. Semuanya direkod. Semuanya dirakam.
Teman-temanku yang dikasihi, hidup hanya sekali. HIDUP HANYA SEKALI. Jadikan ia beerti untuk diri kita.
Kadang saya dan kita hanyut dengan perasaan negatif, kadang kita terlalu sibuk dengan hal negatif orang lain, kita asyik memikirkan dan meyalahkan suami, ipar duai, mertua, madu, anak-anak, bos kita, teman sekerja kita - atas kesusahan dan ketidakbahagiaan kita.
Sedangkan kita mampu merubah diri kita untuk mencari bahagia dengan menjadi hamba yang beriman kepada ALLAH dan hari akhirat. Kita yang perlu muhasabah dan merubah diri kita, sementara kita masih punya peluang hidup di atas dunia.
Benarlah ALLAH dan rasul saw berulangkali mennyebut, kehidupan dunia ini ti…

Syahadah bukan sekadar ujian PAFA.

Assalammualaikum wa rahmatullah Saya teringat sesuatu....dulu masa sekolah rendah dan menengah, kita ada ujian PAFA kan? Penilaian asas fardu ain = PAFA. Dan antara yang kita boleh jawab dengan yakin adalah - rukun islam pertama = Mengucap dua kalimah syahadah. Tapi sekarang, setelah liku-liku perjalanan ditempuhi, baru lah saya tahu betapa ceteknya ilmu dan pemahaman kita tentang syahadah. Kita hanya tahu sebut, mengucap 2 kalimah syahadah. Kita hanya tahu maksudnya ialah, tiada tuhan yang disembah selain ALLAH. dan nabi Muhammad itu pesuruh ALLAH. Itu saja yang kita belajar dan diajar selama bertahun-tahun di sekolah. Tiada intipati sebenar, hanya ucapan di bibir.

Hinggakan bila nak bernikah, calon suami hanya disuruh tok kadi MENGUCAP DUA KALIMAH SYAHADAH... Yang budak 3 tahun pun boleh ucap.......... Tapi kalau kita ditanya, apa yang kamu faham tentang kalimah syahadah? Apa implementasi syahadah dalam kehidupan? Apa peranan kalimah syahadah? Apa syarat sah syahadah..? Rupanya selama i…

Nak jadi cantik & hensem?

*kerana kita semua boleh jadi cantik dan hensem*

Seorang muslimah berkongsi rasa rendah diri nak isi borang baitul muslim, sebab rasa diri dia tak cantik. Tak sanggup melalui fasa rejection. Apatah lagi bila melihat beberapa muslimat lain yang dah bertemu jodoh melalui unit baitul muslim ini kebanyakannya comel, dan putih gebu : O

(Untuk yang tidak tahu, borang baitul muslim adalah borang untuk... mencari jodoh melalui orang tengah).

Jadi semalam bila menghabiskan masa dengan 4 orang gadis Kelantan dan Negeri Sembilan, saya seperti biasa memberi kursus kahwin percuma, dan  tazkeerah untuk diri sendiri juga heee..

'Memanglah bila nak kahwin kita rasa nak suami hensem atau isteri cantik seksi jelita.. tapi bila dah kahwin....'

Sambung Syafina Adnan: "..tak kisah hensem ke tak, yang penting pada isteri ialah suami tolong tolong buat kerja rumah. Yang penting, suami cakap baik baik dan lemah lembut..yang penting, suami sembang sembang dengan isteri.. yang penting, suami tolo…

Belajar. Dan terus belajar.

Setiap hari, kita semua perlu belajar. Atau belajar semula. BELAJAR DAN BELAJAR SEMULA.

“The capacity to learn is a gift; the ability to learn is a skill; the willingness to learn is a choice.”
__________

BELAJAR bermaksud kita mencari ilmu tentang apa yang kita tak tahu. BELAJAR SEMULA bermaksud, kita mencari ilmu baru tentang sesuatu yag kita faham suatu ketika dulu, dan mungkin kita ada kesilapan.

Apapun, ini hanya tafsiran sendiri (nanti saya explain lagi), tidak diluluskan oleh mana-mana kamus Dewan ok :D

Belajar dan belajar semula ini, seperti tazkirah yang dikongsi Aisyah madu saya hari tu, sangat-sangat perlu sebagai salah satu cara untuk merawat stress dan depression.

Bila kita stress atau tertekan dengan sesuatu perkara, selain kita berdoa dan bersabar - kita perlu belajar memperbaiki keadaan. Kita tidak boleh duduk diam saja melayan perasaan sedih, kecewa serta duka lara - dan mengharap masalah berlalu begitu saja. Tidak, kita perlu berbuat sesuatu :)

Mungkin saya boleh …

Tolong jaga mulut, mata dan telinga

Tolong jaga mulut, mata dan telinga..!

Tolong...!

Nasihat ini terutamanya untuk saya..!!!

Saya suka bercakap..boleh tak saya dan kita bercakap hal yang baik-baik dan positif saja?

Jangan mengumpat, jangan bergosip, jangan bercerita hal buruk dan aib orang lain, jangan sampaikan semua benda yang kita dengar - melainkan ada nilai tambah untuk iman kita dan orang lain. Well, selalunya tak ada :O

Jangan buat intro, "aku sebenarnya bukan nak mengumpat.." dan lepas tu bermulalah sesi mengumpat kita sejam dua...

Jangan lupakan, kita ada malaikat mencatat setiap butir kata di sisi...

___

Jaga mata.. ohh ini pun susah.. kadang kita bising bila suami kita asyik menjeling dan melihat perempuan lain. Tapi kita tak sedar kalau kita sendiri tak jaga mata..tak berkedip tengok hero drama kat tv, tak berkedip memuji suami orang lain, " hensem gila laki dia..!", kadang kita tak sedar merenung kekacakan ustaz di kaca tv tu...  astagfirullah..

apatah lagi kita berada di zaman lamba…

Jauh tapi dekat? Atau..

Bismillah.  Waktu saya menulis ini jam menunjukkan pukul 5.30 petang.. saya teringat suami tersayang jauh nun di benua Australia sana. Di sana, waktunya pukul 8.30 malam..mungkin suami kini sudah bersiap siap dalam kapal terbang untuk penerbangan pulang Sydney - Kuala Lumpur, setelah 4 hari di sana. Moga suami kami selamat sampai. .ada tiga isteri tersayang nya yang menanti :DAlhamdulillah..syukur alhamdulillah dengan zaman gajet dan teknologi, suami dapat sering menghubungi kami tiga isterinya.. walau terpisah benua dan lautan. Text atau video call, bergantung situasi kami dan internet kami.. Kami kini saaaaaaaangat jauh secaraa fizikal tapi alhamdulillah saya rasa dekat di hati.Dan ada waktunya, suami ada di rumah dekat dengan saya, tapi hati terasa jauh.. agaknya itu ke yang kita panggil 'berjauh hati..?'Apa-apalah.. :DApa khabar sahabat sahabat semua dengan pasangan suami atau isteri masing masing? Jauh tapi dekat..? Atau..dekat tapi jauh...??
Kami rumahtangga biasa yang ad…

Hidup untuk akhirat

Bismillah. Bila saya membaca dan mendengar kisah suka duka teman-teman di sekeliling,  saya suka mengingatkan diri saya agar tidak terpaut hati pada dunia ini dan pada isinya. Tidak terpaut dan tidak terikat pada isi dunia, pada anak anak,  pada harta dan pada momen suka duka. Hati perlu dilepaskan dari dunia agar ujian yang menimpa tidak terasa sakitnya.Sakit. Sakit sangat bila kita kehilangan insan yang kita sayang. Sakit bila harta yang kita ada, hilang. Bila anak anak diuji sakit/meninggal dunia. Bila suami atau isteri dibawa pergi dengan perceraian hidup atau bercerai mati. Bila orang sakitkan hati kita, kita rasa sakit sebab kita fokus pada orang, bukan pada Allah.Bukan bermaksud mengabaikan semua itu (harta, anak anak, suami isteri), sebaliknya saya perlu bersungguh fokus  pada hakikat sebenar adanya anak anak dan harta, pada adanya suami.Agar saya tak hilang arah kalau Allah menguji saya kehilangan semua itu. Nauzubillah.Kalau suami, anak-anak, ibubapa dan harta benda saya dia…

Bahagiakan pasanganmu.

Nasihat untuk saya dan sahabat semua,

Bahagiakan pasanganmu sepertimana engkau ingin dibahagiakan :) Kita suka pasangan kita mengucapkan kata-kata yang baik, berpenampilan kemas dan bersih , berwajah ceria, berbau wangi..jadi, mulakan dengan diri kita, insyaALLAH kita akan dapat balasan yang sama dari pasangan... ____
“One of the greatest scholars of the sunnah gave his son this advice on his wedding day: “Women like from their husbands what their husbands like from them: kind words, good looks, clean clothes and a pleasant odour. Therefore, always remain in that state.””