Tuesday, July 12, 2011

Menjadi isteri kedua




Saya tidak pernah termimpi untuk menjadi isteri kedua. Ya, siapakah antara kita yang memasang cita-cita untuk terus-terus berada di alam poligami…? Berkahwin dengan suami orang…?

Baguslah jika ada di antara kalian yang bujang, positif menerima dan bersedia berpoligami, kerana mungkin kalian telah nampak kebaikan dan kepentingan melaksanakan syariat ALLAH yang satu ini. Dan sebenarnya, kebaikan syariat poligami ini jauh lebih baik dari yang kita sangkakan. Alhamdulillah.

Pertama kali dikhabarkan oleh kakak isteri pertama, bahawa suaminya ingin menjadikan saya isteri kedua, saya terasa amat berat mencucuk fikiran. Ya ALLAH, moga ini hanya mimpi. Namun, terjaga dari tidur, saya ‘terpaksa’ memikirkannya kerana ternyata ini adalah ujian nyata yang ALLAH datangkan dalam hidup yang sementara.

Saya juga sama seperti kalian, ingin bernikah. Ingin menjadi isteri yang pertama. Bukan sekadar menjadi isteri pertama, tapi saya juga ingin menjadi satu-satunya isteri.

Saya tidak ingin suami saya mencintai dan menyayangi wanita lain. Saya tidak mampu. Kerana saya dibesarkan dalam lingkungan masyarakat dan arus media yang sangat mendokong monogami, menyisihkan poligami.

Tapi ternyata ketidakmampuan saya sangat sedikit berbanding kehebatan ALLAH mengatur setiap salur galur urusan makhluknya.

[ Malah kini saya suka kalau suami saya dan para suami lain diberi kemampuan untuk memiliki lebih dari satu isteri...opss, nanti kita kupas pasal ni..]

Melalui kakak isteri pertama, saya mendapat info dan sedikit sebanyak pengenalan mengenai suami saya (bakal suami waktu itu). Dan seterusnya setelah saya bersemuka dengan bakal suami bersama isterinya, saya menghadapkan lamaran itu kepada mak dan abah.

Ya, mak dan abah amat sukar untuk menerima. Kata abah, perkahwinan itu sendiri terlalu banyak cabaran dan ranjaunya, apatah lagi hidup di alam poligami. Saya terlalu mentah untuk menghadapi semua itu, abah mengingatkan.

“Mak pula macam mana ya…?” tanya saya pada mak.

“Mak ni, kalau boleh biarlah bukan suami orang. Saudara mara kita tak pernah ada yang bermadu… tapi kalau dah jodoh tu, mak terima je lah..” mak menjawab dari persepsi seorang ibu.

Mak sempat juga berkongsi, tentang seorang kawannya, “ Dulu dia bercerai sebab tak boleh terima suaminya nak berkahwin lagi…tapi sekarang, dia pun dah berkahwin semula dengan suami orang lain”. Maksud mak, kadang-kadang perkara yang kita tak nak dan tak terfikir, akan datang juga kepada kita.

Waktu itu, saya berusaha mencari isteri yang berpoligami, ingin meminta pandangan mereka. Ada dua orang isteri, yang bergelar isteri kedua, yang memberi pandangan kepada saya. Mereka menasihatkan saya supaya tidak menjadi isteri kedua atas sisi-sisi negatif kehidupan poligami yang mereka lalui.

Namun setelah difikir-fikir semula, sisi negatif itu bukan kerana mereka berpoligami, tapi itu adalah konflik lumrah yang berlaku dalam perkahwinan monogami sekalipun. Apapun, saya tetap menghargai pandangan mereka berdua.

Selain mereka berdua, saya tidak ada contoh rujukan yang lain dari kalangan yang berpoligami. Namun saya bersyukur, beberapa orang yang saya minta pandangan, memberi nasihat yang sangat menenangkan iaitu– Kembalikanlah semua ini kepada ALLAH. Kuatkanlah hubungan dengan ALLAH. Persiapkanlah diri menghadapai ujian-ujian rumahtangga yang pasti, samaada bermadu ataupun tidak.

Menghadapi pula sebahagian pandangan insan sekeliling yang lain, ternyata inilah yang membuatkan tak ada orang yang terdorong untuk berpoligami.

Untuk yang ingin menjadi isteri kedua - bersedialah dengan kata-kata yang tidak enak didengar. Atau dilabel perampas dan pengacau.

“ Dah tak ada orang lain ke.. orang bujang kan ramai lagi…”

“Dah desperate sangat ke…??”

“Kenapa mengganggu kebahagiaan orang lain..??”

Ya ALLAH, ampunilah mereka..sesungguhnya mereka tidak mengetahui…

Sedangkan para isteri pertama pula dikatakan tidak pandai menjaga suami, dan segala cakap-cakap lain yang mengganggu kesediaan dan ketenangan para isteri untuk meraikan alam poligami.

Para suami tidak kurang hebatnya dikecam, ‘gatal’ dan ‘miang’ gelaran biasa bagi suami yang berusaha membina rumahtangga seterusnya.

‘Kahwin kerana nafsu’.. kata sebahagian orang pada para suami yang berhasrat bernikah lagi. Apakah kita  dan kalian semua yang berkahwin kali pertama, baik lelaki atau perempuan, bukan kerana didorong nafsu dan perasaan ? Tak apa.. yang ni pun boleh buka topik lain :p

Moga ALLAH mengampunkan dosa-dosa kita yang mudah melabel, berprasangkan buruk dan mengeluarkan kata-kata yang seandainya kita tahu redha dan murka ALLAH atas perkataan yang disebut, nescaya kita memilih untuk mengunci lidah dari berbicara.

CEMBURU

“Tak cemburu ke…..????” inilah persoalan yang kerap diajukan kepada para isteri yang bermadu.

Duhai teman, jika anda seorang perempuan yang normal, anda akan cemburu. Bukan cemburu sikit-sikit, boleh jadi cemburu sangat-sangat. Kadar cemburu setiap orang itu berbeza-beza…

Dan saya adalah perempuan normal itu :P

Cemburu saya memuncak sebelum saya bernikah. Menghampiri tarikh pernikahan, saya tak dapat membayangkan kelak suami saya punya isteri lain yang diberi perhatian, yang disayangi, yang dirindui… dan macam-macam bayangan yang menjadikan hati saya tidak kuat untuk menampung rasa cemburu itu.

Saya pun terus menulis emel panjang lebar kepada bakal suami, bahawa saya ingin membatalkan lamaran yang diterima atas beberapa sebab-sebab, satu sebab sahaja yang saya tak tulis…bahawa saya sangat cemburu..saya tak mampu….. Terima kasih melamar saya menjadi isteri kedua.

Tapi saya tak sempat tekan butang ‘send’. Saya termenung di hadapan komputer. Ya ALLAH.. . betulkah tindakan ku ini..? Hanya kerana rasa cemburu, saya ingin membatalkan pernikahan yang dirancang. Adakah PERASAAN saya yang akan membuat keputusan, bukan petunjuk keimanan dan pemikiran yang matang dan waras..?

Airmata saya menitis, saya teringat bahawa saya selalu mengingatkan teman yang sudah bertunang dan mendekati pernikahan, jangan semudahnya memutuskan pertunangan hanya kerana cabaran-cabaran yang datang, hanya kerana ragu-ragu yang mencuit-cuit hati..hanya kerana perasaan yang bertukar-tukar dan tak tenang.

Fa’iza ‘azamta, fa tawakkal ‘alallah. (Setelah kamu bertekad, bertawakkal lah kepada ALLAH.) Rujuk Surah Ali Imran:159.

Saya delete emel untuk memutuskan lamaran itu, bismillah, saya tidak fikir lagi tentangnya. Saya hanya berdoa moga ALLAH permudahkan pernikahan kami.

Ya...memang takut sebenarnya, melangkah ke alam pernikahan bernama poligami, kerana ia sesuatu yang janggal dan masih belum diterima di hati-hati kita semua.

Saya meluah perasaan kepada seorang bapa saudara, abang kepada ibu saya,

“Paklang.. nanti kalau saya kahwin jadi isteri kedua, nanti esok kalau jadi apa-apa, macam mana saya nak hadapi..? Nanti orang kata – sape suruh jadi isteri nombor dua..???????”

Jawab Paklang, “Tak payah kita ramal-ramal masa depan ni.. Kita tak tahu. Memanglah risau kalau fikir macam-macam.. tapi sekarang ni kita buat dengan cara elok. Dia (bakal suami) pun dah datang jumpa mak abah dengan cara elok.. orang nya pun nampak elok.. Tak payah fikir sangat benda yang kita tak nampak”

Paklang nasihatkan - perlu bersedia menghadapi hidup berumahtangga, dalam masa yang sama, jangan keterlaluan memikirkannya, hingga kita takut untuk melangkah.

Yang saya kongsikan di sini, hanya tentang secebis kisah cemburu dan pandangan insan lain tentang poligami. Banyak lagi cabaran lain yang menduga, dan banyak lagi bentuk cemburu lain yang menjelma sepanjang pernikahan..namun ALLAH lah sebaik-baik Pemelihara.

Justeru, rasa cemburu, ragu-ragu, sedih, kecewa, takut, bimbang dan macam-macam rasa yang kalian lalui untuk menuju ke arah pernikahan, serahkan lah ia kepada ALLAH. ALLAH lah yang memegang hati kita… dan dengan rahmat ALLAH lah, perasaaan itu mampu kita terjemahkan dengan akhlak yang diredhainya.

Akan bersambung, moga perkongsian ini menjadi peringatan untuk menambah keimanan...

190 comments:

Unknown said...

Alhamdulillah.

nur tunggu perkongsian seterusnya.

semoga akak terus tabah. :)

rusyida said...

As salam,

Kak sebenarnya tak kisah pon kalau suami nak beristeri lebih dr satu. Yg penting cukup agama dan keperluan isteri2 tu nanti. Yang masih menghantui fikiran kak ni "nape suami2 ni nak isteri2 yg muda(single), bukannya mereka yg berstatus ibu tunggal?"

@LeenShamsh said...

saye baru jumpe blog puan..rase seronok bace tulisan ini,,menanti yg seterusnye.. ;)

bangga dengan puan ;)

Anonymous said...

sukar utk terima cerita ini.kelu.

Ummi Maryam said...

salam,

tahniah kerana adik kuat hati untuk menjadi isteri kedua. darpd cerita ini jg, akak nmpak keberhasilan adik untuk redha dengan pernikahan ini adaalah daripada penerimaan dan sokongan keluarga juga. Bagus ibu adik tu. Kalau keluarga akak, mahunya ditentang habis-habisan terutamanya ibu akak. semoga adik bahagia di dunia dan di akhirat. wallahu'alam.

Miss Red said...

saya pun baru jumpa blog kakak ....semoga terus tabah..ok..saya seperti sedang mambaca hati kakak........yang sanagt redha dan tawakal denagn pa yang dittapkan oleh ILAHI..semoga terus bahagia meniti hidup berpoligami...sangat menatikan update dan cerita dari kakak..
-Ms Red-

Anonymous said...

assalamualaikum..
sekali lagi entrie awak menyentih perasaan saya..bab tentangan awal drpd ibu bapa tu saya dapat rasakan..sebab saya pernah melaluinya juga..namun, ketentuan Allah mengatasi segalanya..

semoga terus tabah dan terus menjadi contoh yg baik dlm poligami.. :)

p/s : menunggu kisah selanjutnya..

UMMU NUH said...

Hmm bila baca kisah saudari, saya teringat kisah sendiri yang menawarkan diri sendiri kepada orang2 alim yang saya hormati, ada yang menggunakan orang tengah, ada yang melalui sms, dll. Masa tu hanya terfikir untuk menjadi seorang isteri solehah kepada orang2 yang saya hormati dan kagumi kesolehan mereka walaupun sebagai isteri kedua. Kwn2 & keluarga memang agak terkejut dan mengatakan saya ini 'pelik'. Namun, dalam ramai2 yg saya tawarkan diri, tiada seorang pun yang sanggup menerima saya kerana mereka rasa belum mampu untuk memikul tanggungjwb berpoligami. Alhamdulillah, segala pujian itu hanya milik Allah. Dia Maha Tahu apa yang terbaik buat hamba-hambaNYA.. Rupanya jodoh saya adalah sebagai isteri pertama. Namun entah mengapa saya masih suka untuk berpoligami dan meredhakan suami saya untuk mencari isteri lain sejak sebelum kahwin sehinggalah setelah berkahwin. Cemburu?? He2 sebagaimana kata saudari, wanita normal memang cemburu.. Saya juga ada perasaan cemburu. Namun saya suka melihat cemburu ini dgn sudut positif. Saya mahu rasa cemburu ini lebih memotivasikan saya utk 'compete' secara positif dgn bakal madu dalam mencari redha Ilahi insya Allah.. O ye, antara positive thinking yg sy develop dlm diri sy: "Jika saya mati dulu, bolehlah madu saya jagakan anak saya, jika madu saya mati dulu, bolehlah saya jagakan anaknya, jika suami mati dulu, bolehlah kami sama2 saling menguatkan diri & keluarga..saling berusaha menuju syurgaNYA, ameen ^_~

♥ Mahmudah Narowi (Ummu Nuha) ♥ said...

Assalamualaikum ukhti...barakallahufeek...ana nk share ye kisAH ukhti ni...mmg zmn skrg ni org selalu brpdg ke arah yg negatif shj brknaan poligami...

Nurul Adni Adnan said...

MasyaAllah tidak ada daya dan kekuatan melainkan dari Allah..

Terima kasih semua :-) kalian telah memberi respon yang menarik, nanti kita kupas lagi ya..

sara hani said...

seronok dan gembira saya dengar perkongsian puan td..sy pun isteri kedua jugak...alhamdulillah saya pun tak pernah nak menyalahkan takdir tp menerima semua ni dengan redha coz ajal..maut..jodoh dan rezeki semua nya di tangan tuhan..kita hanya mampu merancang...

fa_princessa said...

salam, entri2 di blog ini sgt dekat di hati saya. Seumpama menasihati, mendorong dan membantu saya menjadi insan yg lebih baik. Insya Allah.. Hampir semua penulisan puan yg amat ilmiah ini boleh mengubat hati sy yg marah, sedih, kecewa dgn mslh.. Walaupun kdg2 saya baca berkali2, sy masih dpt rasai ianya seolah2 berjaya meredam rasa dan menyejukkan jiwa ini. Sy harap puan dpt perbanyakkan perkongsian mengenai cabaran2 rumahtangga utk djadikan pedoman berguna buat kami semua.

Awek Muda said...

UMMU NUH - TERLALU MULIA HATI ANDA....
SAYA SEORANG PEREMPUAN YANG BERUSIA 26 TAHUN DAN SEDANG BERCINTA DENGAN SUAMI ORANG...SAYA SUDAH BERSAMANYA 3 TAHUN....DIA CAKAP AKAN MENGANWINI SAYA..TAPI SAYA XTAHU BILA...SAYA AMAT MENCINTAINYA..ADAKAH PERBUATAN SAYA INI SALAH????PERITKAH MENJADI ISTERI KEDUA???

mama_aizarah said...

hampir menitiskan air mata membaca kisah ini...saya rasa semua orang bersedia berkongsi suami kalau suami seorang yang betul2 bertanggungjawab..pada Allah, Rasul, dan makhluk Allah yang lain..yang sedar akan betapa besarnya tanggungjawab seorang suami itu...tapi hakikatnya ramai suami yang tidak dapat memikul amanah Allah sebaik2nya..sehingga timbulnya perasaan ketidakpuasan hati...

Nurul Adni Adnan said...

Alhamdulillah dan terima kasih pada semua, moga kita mendapat sesuatu dari perkongsian yang tidak seberapa ini...

Sesungguhnya perkahwinan biasa, atau poligami, bukanlah sesuatu utntuk kita banggakan, atau ia bukanlah sekadar kenikmatan...ia penuh cabaran dan kesulitan.

Kita akan sangat kecewa jika berharap bahagia pada perkahwinan.. kerana bahagia bukan pada perkahwinan itu, tapi pada kesabaran dan kesyukuran yang kita suburkan dalam menghadapi realiti rumahtangga..

Nurul Adni Adnan said...

Bercinta di luar pernikahan, dengan orang bujang atau suami orang, sama sahaja peritnya..

Bercinta itu baik dan indah dengan pasangan yang halal..

Jadi pada adik, usahakan bernikah, juka memang tiada jalan, putuskan hubungan..

Moga ALLAH bagi kekuatan untuk kita menyimpan cinta sayang buat lelaki pilihan bernama suami.

Anonymous said...

kalau isteri pertama mendapat madu yg baik, bertimbang rasa dan bertolak ansur macam adik ni, tak ada masalah untuk rumah tangga aman dan bahagia....

Anonymous said...

Bismillahirahmanirahim
A'kum

Saya bakal nikah dengan seorang lelaki yang jauh berusia dari saya dan berstatus suami orang.

Demi Allah, tiada niat untuk menjadi isteri kedua pe lagi mengganggu kebahagiaan orang lain.

Saya menerima ini sebagai takdir Allah dan sekarang cuba belajar bsabar, syukur & mengawal cemburu. Kebaikan yg saya rasai ialah saya makin dekat kepadaNya.

Mohon Allah restu dan permudahkan. Amin

mummy umar said...

Assalamualaikum.

Saya juga baru terserempak dengan blog puan. Alhamdulillah sejuk hati membaca coretan puan. Semoga blog puan melimpahkan manfaat kepada khalayak pembaca. Sedikit perkongsian peribadi dari saya, saya juga pernah dilamar untuk menjdai isteri kedua dalam keadaan isteri pertamanya tidak redha. Kemuncak apabila kedua2 suami isteri tersebut menyatakan hasrat untuk bertemu ibu bapa saya di saat 'ribut' yang melanda, saya kira untuk meredakan ribut itu. Namun saya kuatkan hati, saya solat hajat dan sungguh2 melakukan istikharah. Detik hati saya menyatakan bahawa ada sesuatu yang Allah mahu tunjukkan melalui hubungan ini. Alhamdulillah akhirnya Allah tunjukkan, bahawa melalui saya kami discover ada pihak sedang melakukan penipuan hartanah terhadap beliau. Setelah hampir semua jalan saya buka untuk beliau bertindak mempertahankan haknya, saya mengundur diri. Namun hingga ke hari ini kadangkala dosa saya menganggu rumahtangga orang masih lagi menghantui diri saya. Semoga Allah mengampuni saya dan sekelian mukmin..Amin

Nurul Adni Adnan said...

terima kasih atas respon dan perkongsian semua, saya sangat hargai :)

nanti kita kupas lagi ya.

daiaziz said...

ssh nya nak hadapi situasi begini

Anonymous said...

alhamdulillah, betapa indahnya jika kita mencintaiNya. Dengan itu kita akan sentiasa redha dengan ketentuanNya.... Namun, adakah isteri pertama itu juga mencintaiNya? adakah isteri pertama itu juga redha dengan ketentuanNya.. bagaimanakah penerimaannya apabila suaminya ingin bermadu? Teringin saya nak tahu isi hati isteri pertama pula.... adakah sebaik puan?

suraya said...

Terima kasih kerana berkongsi rasa..memang selama ini sy mencari bahan bacaan berkaitan poligami, untuk menguatkan hati dan perasaan menempuh ujian Allah ini..

Ummi Adam said...

Dikala Adni meluahkan rasa dan isi hati sebagai isteri kedua, akak terlalu ingin berbicara hati ke hati dengan Adni. Ini kerana ada seorang (yang akak rasa Adni pun kenal) dicadangkan untuk menjadi madu akak.

Terlalu sukar untuk akak luahkan rasa, dan akak harap kita dikurniakan kesempatan untuk meluahkan perasaan.

isma ismail said...

Alhamdulillah bertemu perkongsian ilmu yang cukup bermakna ini

Nurul Adni Adnan said...

alhamdulillah..saya bersyukur pada ALLAH, jika tulisan ini bermanfaat pada yang lain, kita saling doa ya - moga akhirnya kita bertemu ALLAH dalam keredhaanNYA..

Ummi Adam - emel saya di nuruladniadnan@yahoo.com. insyaALLAH nanti kita boleh bertukar contact no dan berkongsi cerita. terima kasih :)

Anonymous said...

bagaimana pendapat semua tentang anak yg lari senyap2 ke negara jiran untuk berkahwin poligami? mereka nekad sebab family tak setuju kerana suami itu orang luar negeri yang dah berkahwin dan mempunyai 3 orng anak dan tidak jelas mengenai pendapatan dan pelan kehidupan masa depan.....tidak pula berani berjumpa ayah dan ibu pihak perempuan sebelum pergi nikah..

Anonymous said...

dapat suami yang matlamat hidupnya akhirat nanti dan dunia adalah tempat berusaha...berjaya la sebuah atau berapa buah rumahtangga..tambah dengan isteri-isteri yang reda dan taqwa..selamatlah semuanya

Anonymous said...

Salam. Sy ni tlh brjumpe seseorg llaki. mula2 dia ckp die bujang tp lame2 kawan, sy sndiri dpt tahu yg die dh pun ade isteri n ade 3 org anak... tp mcm biasa lh llaki ni ssah nk ngaku. lpas kene paksa,last2, die ngaku. tp alasan die nk cari isteri kedua sbb die kate isterinye tu dh x layan die. dh lame dh x brsame. sunyi. prlu kasih sayng seorg isteri. dh suh isterinye berubat tp xnk. die ckp kt sy, yg die btol2 sayangkn sy sbb tu tipu sy. x msuk akal. kalo btol2 sayang, sepatutnya, bgtau lh awal2.. brkemungkinn sy terime, mgkin x trime. ade sbb lh x trime kn.. tp sy ni dh sakit ati sbb die tipu sy. memg sayang, tp sayang atas dsr pnipuan. memg jd isteri kedua ada seksanye. tp isteri pertama pun same jgak seksanya.. contohnye..mak sy jd isteri prtame. tp nmpk gaya mcm die lebih mngalah drp mak tiri sy. huhu..

Anonymous said...

saya pun isteri kedua hmm mmng kn sbr banyak dan ramai jugak org yang komen im too young untuk jadi isteri kedua, tapi setakat ni Alhamdulillah Allah akan bantu kita just banyak doa mohon Allah kurnia sabar dan suburkan kasih sayang kita sekeluarga mohon sgt Allah mudahkan

Aj said...

Salam, saya baru terjumpa blog nin..alhamdulillah,saya respect akak..berani menulis dan menonjolkan diri..
Saya juga isteri kedua dan melalui perasaan yg sama seperti akak..cemburu dan perasaan negatif itu ada..
Harapan saya besar,semoga satu hari nanti masyarakat tidak lagi pandang serong pada wanita yang menjadi isteri kedua..bukan semua jahat,perampas..mereka juga wanita biase yg inginkan keluarga,ingin berkawan,ingin hidup bermasyarakat...
xde siape nak hidup sorok2,menyepikan diri, takot di caci di hina...
Masyarakat dan sistem pentadbiran negara..menyisihkan wanita isteri kedua...mcm buat dosa besar..emm..

Nurul Adni Adnan said...

Terima kasih, saya belajar dari respon kalian semua.. :)

cabaran hidup tak pernah habis, dan saya tak mampu memberi pandangan untuk semua persoalan..saya doakan ALLAH selalu membimbing dan menunjuki kita.. take care dear readers :)

Anonymous said...

Terimakasih.... atas semua postingannya, membawa hikmah buat saya dan membuka mata hati untuk tetap bersyukur dengan keadaan saya sendiri. Semoga Allah swt selalu memberikan limpahan rizki dan kesehatan buat kita semua Amin.

Salam,
Wiwid_sayu

Anonymous said...

monogami adalah lebih jauh daripada berbuat aniaya. poligami diharuskan mengikut sebab2 tertentu. Rasulullah saw monogami sepanjang hidup bersama Khadijah, semasa anak2 baginda masih kecil dan perlukan perhatian ayah. fitrah manusia mencintai seorang kekasih.

Anonymous said...

AMBIL ORANG PUNYA BOLEH LER SEMBANG... PERAMPAS-PERAMPAS SEKELIAN SILALAH COPY PASTE HUJAH YANG MENYENANGKAN HATI ORANG YANG NAK BACA...
TEPUK DADA TANYA SELERA.......
TAK SEMUA ORANG MAMPU SEPERTI ANDA...

Nurul Adni Adnan said...

ukhti anonymous I:

moga ALLAH membimbing kita agar tidak jadi orang yang menganiaya, samaada di alam poligami atau monogami.

ukhti anonymous II:

Yang kedua dipanggil perampas ya... yang ketiga dan keempat nanti kita nak panggil apa ya... Moga ALLAH melapangkan hati-hati kita semua dalam kehidupan dunia, salam ukhuwwah :)

Azikrie said...

Terharu....

Semoga semua orang diberi kebenaran & dianugerahkan ttg hakikat sebenar dalam kehidupan seperti saudari.

Tidak ramai yg mengerti....

Anonymous said...

salam...
sentiasa bersabar dan redha dengan setiap ujian yang diberikan.sy juga isteri kedua.pernah dicaci oleh mereka yang sgt menghina perbuatan poligami.apapun tiada masalah bagi saya.segalanya berjalan lancar dan kami hidup bahagia biarpun selalu dikecam oleh orang luar.cukup banyak kelebihan apabila hidup bermadu dan segala kelebihan itu menjadikanku sentiasa rilek shj.dan jika dtgnya sifat2 negatif selaku manusia ingatlah tuhan maha berkuasa.dia penentu segala2nya.

wahida said...

jalan cerita same je dgn saya skrg ni yg saya lalui skrg ni sbagai isteri ke dua.. memang xdapat nak dielakkan dari perasaan cemburu.. sy sentiasa sabar. butakan mata n pekak kan telinga.. apa tah lagi sy tinggal skali serumah dgn isteri pertama. dugaan terlalu kuat utk sy lalui tp sy lalui dgn sabar n tabah.. sy sentiasa berdoa agr kebahagiaan milik sy sekeluarga..

Anonymous said...

salam, saya iza, bagaimana untuk elakan dari perasaan cemburu, saya baru saja menjadi isteri ke2 dalam 2 minggu

Anonymous said...

tiada istilah perampas dalam ISLAM.

Kuatkan hati, jangan terlalu cemburu, bersangka baik dengan suami, dekatkan diri pada Illahi sebab bermadu sebenarnya membuka ruang yang lebih besar buat kita beribadah kepada Allah. Gunakan masa yang lapang untuk bermunajat dengan Allah. Yang paling utama...REDHA dan IKHLAS. Apa itu REDHA? Kena faham betul2... :) InsyaAllah...abaikan pandangan manusia sebAb pandangan Allah lebih utama....

Anonymous said...

Tiada perampas dlm islam krn kita tidak pernah memiliki. Maafkanlah mereka yg bermulut celupar krn kurangnya pengetahuan. Kita bukan hidup hanya di dunia ni, matlamat kita syurga. Nak jadi manusia bersyukur perlu belajar sabar dan utk mendapat sabar perlu byk mengorbankan diri dan masa utk berbuat kebaikan dan memberi manfaat kpd org lain. Nak marahkan org yg mulut jahat tak berbaloi, kasihanilah mereka krn tiada kasih sayang sesama insan. Berkasih sayang ni pula bukan atas usha kita, semuanya rahmat dari allah sekoranya kita bersangka baik dgn takdirnya.

Ngah Phg asal Melaka said...

Alhamdulillah...berpoligami adalah diharuskan dgn jelas melalui firmanNya didlm AlQuran Karrim.
2. Sesiapa lelaki yg dpt melaksanakan poligami secara elok adalah kerana pilihan Allah.
3. Kasih sayang kpd isteri pertama tidak jadi kurang kerana kasih sayang adalah luas jika lelaki melaksanakannya dgn ikhlas bukan kerana nafsu shj. Pentingnya tjawab dilaksanakan sebaiknya kpd kedua2 keluarganya secara seimbang dan adilnya kesesuaian.
4. Penggiliran diantara isteri2nya hendaklah dilaksanakan dgn betul wpun letih/perlu disanggupkan.
5. Menjagakan maruah diantara isteri2nya..elakkan dr nak mengejikan antaranya.
6. Berusaha hidup secara telus diantara keluarga2 lelaki tersebut
7. Berusaha merapatkan keluarga2 yg berlainan tersebut sedangkan lelaki tersebut adalah pimpinannya.
8. Sesekali dikumpulkan keluarga2 lelaki tersebut utk menimbulkan kemesraan antara anak2nya dari lain2 ibu dan isteri2nya boleh lebih harmoni.
9. Poligami boleh memberikan lebih ruang masa utk isteri2 tersebut kerana masa suaminya telah dibahagikan. Perempuan tersebut boleh melayankan lebih hobinya sendiri dan lebih rehat kerana tjawab isteri telah dibahagi2kan.
10. Pastikan suami memasukkan semua isteri2nya dlm doa2nya.
11.Banyak lg yg boleh dibuatkan oleh suami poligami.

yusofali_zn@yahoo.com.my..ym/email
Saya telah berjaya melayarkan 2 keluarga kami sejak 10 tahun dulu..

Rini said...

Assalamualaikum SARA , i'm rini from indonesia, i also punya hubungan dengan suami orang , hendak menuju ke pernikahan, tetapi banyak sekali cabaran, boleh minta saran dan rahasianya supaya saya bisa melalui cobaan, and boleh kah saya minta alamat facebooknya, maybe we can sharing, thank u so much, salam Rini

Rini said...

Assalamuailkum kak AJ , i'm Rini from Indonesia , i nak cari teman yang sama2 jadi istri kedua, kalau kak AJ tak keberatan saya minta Facebook kak AJ, saya nak belajar dari kak , agar jadi istri kedua yang ikhlas and sabar, terima kasih kak AJ , salam rini

Rifin said...

Assalamu'alaikum....

Sangat terharu saya baca ceritanya. karena saya sedang mengalami proses, setelah istikharah, ternyata hati jatuh pada pria beristri. Meskipun istrinya baik sekali pada saya, tapi kadang ada perasaan kuatir yang mendera. Saya kembalikan semua pada Allah. Terima kasih atas sharingnya. Semoga selalu dalam berkah dan perlindungan Allah.

Wassalam.

Anonymous said...

bagi org yang mampu leh la.abis aku ni? bpk aku kawen lain terus abaikan aku n adik bradik.mak aku lagi la kene abai.semua sebab betine tu.ko leh ulas?

insan terpilih... said...

kalo isteri pertama nyer tak redo untuk dimadukan,ptot ke sy undur diri,...tlg ler akq...kdg sy buntu pikir semua ni...

Anonymous said...

Option poligami atau monogami adalah pilihan, bukan paksaan kepada mana2 pasangan :) akak sendiri bersama suami dah berbincang mengenai perkara ni dan kami concludekan bahawa tiada pihak ketiga antara kami berdua.. lain orang perempuan, lain penerimaannya pada isu ni kan dik :)

Anonymous said...

Aku tetap x bole terima isteri ke2... X payah nak cube ubah fikiran aku..

Anonymous said...

Hmmm..apa bagusnya isteri kedua tu sampai dia abai isteri pertama? Isteri pertama ada cuba bersaing dan buat analisa? Kebanyakkan wanita sering menyalahkan pihak lelaki atas tuduhan dia cuba tukar selera atau lari dari masalah..walhal beristeri baru itu bukan suatu yg mudah..setelah berbelas tahun bkahwin berbagai dugaan dan cabaran, hinaan, kejian,umpatan di hadapi kini dia mahu mengulanginya perkara tadi semula dari A..Apa rasionalnya? Mereka yg waras pasti akan berfikir bkali2 sblm membuat keputusan melainkan ada faktor paksaan emosi dsbgnya...

Anonymous said...

Bangga sungguh dgn diri kakak.. Teringat pula pada diri saya.. yg akan ke sama arah .. Menjadi No.2.
Sampai skg, saya masih mencari2 jawapan. Adakah saya ni bermimpi? Kenapa semua ini terjadi kepada saya. Saya terima kalau ini jodoh saya. Saya redha..
Tapi dalam masa yang sama, saya amat perlukan pendapat semua dan juga sokongan untuk persiapan diri di hari kelak nanti.

Liyana Mystique said...

Bangga sungguh dgn diri kakak.. Teringat pula pada diri saya.. yg akan ke sama arah .. Menjadi No.2.
Sampai skg, saya masih mencari2 jawapan. Adakah saya ni bermimpi? Kenapa semua ini terjadi kepada saya. Saya terima kalau ini jodoh saya. Saya redha..
Tapi dalam masa yang sama, saya amat perlukan pendapat semua dan juga sokongan untuk persiapan diri di hari kelak nanti.

Ana yang daif said...

Ustaz Azhar Idrus kata hanya melayu yang gunakan istilah perampas...perampas sekiranya dia kawin dan suruh/paksa suaminya ceraikan yang pertama...Orang lelaki yang beriman,waras dan sayangkan anak2 tidak akan sesekali sesenangnya menceraikan isteri pertamanya. Yang pentingnya samaada lelaki atau wanita perlu ada iman dan amal yang sempurna...Dunia ni memang keadaannya serba salah..kawin salah..tak kawin salah...makan gaji salah...keje sendiri salah...world is not perfect...kat akhirat dalam syurga nanti insyaallah semua puas hati...wallahua'lam...

Anonymous said...

semoga Allah mempermudahkan urusan kak Adni..

Sab Sabrina said...

Saya sedang mengalami perkara yg sama.saya sukakan lelaki tu, tp bila sy tahu dia dh berumah tangga sy cuba menjauhkan dri.1 ari, kwn sy beri no hp pdnya, dan sejak itu dia asyik kol n msg sy.trnyata sy tdk bertepuk sebelah tgn.malah dia bertanya sy adakah sy sanggup jd istri no.2 dia? sy dilema skrng.sy msh mencari jwpn tersebut.sy trima jd no.2 sekiranya istri dan keluarganya serta kluarga sy menerimanya baik.sy belum maklumkn pd kuarga sy krn khuatir mrk tdk akn bersetuju :(

Nurul Adni Adnan said...

Assalammu'alaikum wa rahmatullah

Para pembaca sekelian, terima kasih atas perkongsian kata-kata yang baik dan nasihat kalian. kalian lah inspirasi dan penasihat saya :)

pada yang menghadapi ujian sebagai isteri kedua atau bakal menjadi isteri kedua, pertama, rapatkan hubungan dengan ALLAH. minta ALLAH bagi jalan keluar dan akhlak yang baik untuk menghadapi ujian ini.

Kedua, komunikasi dengan insan yang dihadapi konflik. Belajar komunikasi secara telus/transparen. Secara efektif. Dari situ boleh dirungkaikan cabaran.

moga berjaya semua di dunia dan akhirat :)

Anonymous said...

Slm, terima kasih dng perkongsian pengalaman P.Nurul. Saya pula mengalami masalah mengetahui suami beristeri baru stlh mrk punya anak. Mengetahuinye pun dr 'stranger' yg mungkin 'prihatin' terhadap isteri2 yg di tipu. Hnya Allah shj yg mengetahui perasaan saya dan kpd nya shj saya berserah. Spai skrg emosi saya masih spt ombak dan suami pula spt menyokong tindakan sya 'pretending' tiada apa2 yg berlaku. Memang saya blh mengaburi @ membohongi org lain tetepi jiwa & perasaan saya masih membara. Saya tahu saya 'terpaksa' redha & pasrah tetapi spai bile saya harus menghadapi jiwa saya yg sentiasa bergelora ini.

Anonymous said...

Btl tu..sy isteri pertama..tp sy yg byk mgalah dgn yg no2..pelik kan..klo org yg suke nk menang je mmg ssh kn..pk suami je ni..sbb ni tanggungjwp dia.

Ainnlee said...

saya tak sekuat kamu "cahaya hati menuju Ilahi'....

sara said...

Saya sentiasa bermohon agar dikuatkn hati seperti yg lain.cuba dekatkn diri dgn Yang maha Esa.menjd isteri kedua yang dirahsiakn dengan 2 org anak yg semakin membesar..hanya keluarga terdekat mengetahui ttp masih berselindung dr isteri pertama.jarak jauh memisahkn kerana tugas dan hanya berjumpa 2mnggu sekali,segala pergerakn dan aktivit bersama suami harus dirancang dgn hati2 agar isteri pertama tidak mengetahui hubungan kami..Ya Allah,begitu kuat ujianmu terhdpku..teman2 seperjuangan bantulah saya utk dikuatkn lg hati ini.hub sy dan suami amat terisitimewa dan mngkn 1 dlm seribu.hubungan yg tk disangka2.inilah JODOH.kuasa Allah..tp sy tdk begitu kuat hingga cemburu menguasai hati dan emosi..sy sygkn hubungan ini..terlalu banyak nilai sentimental nya..bg yg ingin bermadu buatla persediaan secukupnya dan situasi masing2 sgt berbeza..

abdul said...


Salam,

Tahniah, teruskan niat baik dan menghidupkan Sunnahtullah itu..Kdg2 apa yg kita suka Allah SWT TIDAK suka, Tp apa yang kita TIDAK suka Allah SWT suka!

Anonymous said...

saya dah hampir 6 thn jadi isteri kedua...anak dah 3..tp rasa semakin berat je nk memikul sume nie...selalu berfikir bila kah sume ni akan berakhir...being a second wife I have nothing...saya kehilangan kawan2, masyarakat memandang hina pd saya...saya seorang diri menjaga anak2 saya...saya tak diterima masyarakt...saya rasa seprti tak diiktiraf, seolah2 saya tak punya suami...aritu suami ada cakap suruh ambik insuran nyawa coz apa2 berlaku insuran tpt keja suami tak cover isteri kedua...hanya isteri pertama...sakit dan sedihnya saya rasa...apa2 yg berkaitan dengan dengan urusan rasmi semua nama isteri pertama shj dlm apa2 form suami...kekadang rasa diri x wujud di dunia nie...apa pun saya hanya percaya hk sume isteri adalah sama di sisi ALLAH...semoga Allah memberikan kemudahan untuk suami saya berlaku adil tuk semua...Aminn.

RedApple said...

Bukan mudah nak jadi isteri kedua atau ketiga atau keempat ni... Semuanya bergantung kepada kekuatan dalaman seseorang wanita itu... kalau hatinya tamak untuk menguasai PENTAS DUNIA ni sbg one and only isteri kepada suaminya, tapi suaminya tak redha dan tak bahagia, pun still tak guna jugak... fikir2kanlah...

Anonymous said...

salam sayang dari saya kepada puan...setelah membaca wacana puan sy rasa terharu n muhasabah diri sy krn sy juga merupakan isteri kedua....pada awal perkahwinan memang banyak dugaannya tapi bila di fikirkan semula semua masalah yang berlaku adalah dari diri sy sendiri yang alpha bahawa sy berkongsi kasih dengan org lain....masa mematangkan sy....hasilnya saya semakin tenang n bahagia bersama suami n isteri pertamanya....

Unknown said...

salam puan...sy sgt2 lega dpt membaca blog puan ini...sy skrg dlm dilema utk menjadi yg kedua....sudah mengetahui dr awal hubungan bahawa pasangan adalah suami org dan bapa kpd 2 org anak....keikhlasan dan kesungguhannya membuat sy jatuh cinta dan menerima segalanya dengan redha...tetapi sebagi wanita normal..ternyata perasaan cemburu semakin menebal di saat2 hubungan kami ini perlu diselesaikan dengan ikatan yg sah....pasangan buntu kerana isterinya tidak rela menerima madu...dan mints diceraikan sekiranya niat utk menikahi sy diteruskan...kini dia buntu dan sentiasa tertekan dengan keadaan serba salah ini...sy cintakan dia...dan sy bersedia menjadi isteri ke 2....lebih2 lagi setelah membaca pendapat isteri2 no 2 disini...sy lebih dekatkan diri pada Allah....Sekarang kami berdua buntu...adakah kami perlu teruskan niat nikah tanpa persetujuan isterinya? kerana dia tidak akan sekali kali menceraikan isterinya itu......sgt2 mohon nasihat dan tunjuk ajar.....hubungan kami perlu disahkan bagi mengelak dosa dan menuju jalan yg diredhai Allah....

ira said...

Assalamualaikum,

Saya berjumpa dgn blog saudari dikala hati saya sgt tidak tenang.Saya juga isteri kedua dan sedang mengandung.Seperti beberapa isteri kedua yang lain,suami saya nampaknya tak pandai berlaku adil.Tapi saya dekatkan diri pada Allah dan pujuk diri kerana niat menjadi isteri dahulu pun adalah kerana Allah.Isteri pertama kpd saudari nmpknya meredhai pernikahan saudari dan suami sedangkan saya tidak.Saya dituduh perampas sedangkan saya lebih banyak mengalah.Semoga saudari selamat melayari rumahtangga dan saya akan menanti perkongsian saudari selepas ini.Perkongsian saudari ini amat menenangkan hati.Semaga kita menemui kebahagiaan yang abadi.

nabilasyafiqa said...

assalamu'alaikum:) akak, penuh ketabahan dan kesabaran.. moga Allah selalu bersamamu, ukhti.. Inilah dunia, pentas ujian Allah bagi hambaNya.. moga dilalui segalanya dengan penuh keyakinan bahawasanya ada ganjaran buat kita di sana nanti.. insyaAllah

Faiz Muhamad said...

Islam itu fitrah & Islam itu indah...hanya manusia yg 'buta' mata hati yg akan melihat keburukan dalam setiap syariat Islam....

Unknown said...

salam kak,semoga akak tabah n sabar ye..mungkin kalau kita boleh berjumpa n bercerita ke..saya duk klang..mohd azrin/25thn..019-3407259..

Jelita Lara said...

As’salam tumpang berkongsi pengalaman, saya pun isteri ke2 dah hampir msk tahun ke 2 dan tlh dikurniakan seorng cahaya mata yg comel,… siapa kata yg poligami x blh bahagia,…?? sbnarnya jika kita tahu cara kemudi dgn disertakan kesabaran dan percaya kpd ALLAH nescaya semua pihak akn bahagia…, apa yg saya tekan kan pda diri sndiri klu nak bahagia biar semua pihak turut sama rasakan bahagia… kerjasama dan tlng suami memujuk isteri pertama demi anak2… bkn makna nya disni kita patut jumpa sms atau call madu kita( istri suami) , memadai lah bila dia d tmpt madu kita jgn sekali2 nak sengaja sakitkan hati sesuka nak sms atau call suami… jika kita sygkan suami kita apa lah salahnya jika kita bantu dia memulihkan kembali kepercayaan dan keharmonian rmh tgga yg tlh mereka bina selama ini… bahagia suami bahagia kita jua… yg paling penting jika nak mnjaga hati semua pihak trmasuk dri kita kita sndiri di sini saya kongsi sdkt tips yg mungkin brguna untuk kita semua… apa yg saya praktik kan selama ini dan ia nya sngt membantu…, bagi suami ruang untuk bernafas dan bagi suasana yg madu kita tdk rasa akn kewujudan kita dlm hidup mereka, elak kan diri dari stalker fFB,dan HP suami… mgkin dgn cara ini sdkt sbnyk yg madu kita rasa yg mereka msh di syangi dn suami pun tdk akan rasa serba salah mau sms atau bedaling2 segala dgn c istri hahahaha, blh upload gambar family tanpa rasa was2 yg dia akn menyakit kan hati kita… klu rasa diri x kuat semangat mudah jer… suruh suami buat personal lock dkt hp dia… hehehehe ( biar madu dsana bangga melihat hp semua penuh dgn gambar dan sms romantik mereka tpi kita lgi bijak ambil langkah x mau tahu langsung, last2 suami jua yg jadi hero …. semua c istri syg rmh tgga pun aman damai…..

Anonymous said...

Pn, Nora

tima ksh pn jelita lara tips yg bguna sgt tuk dkngsikan bsma. i pun istri ke dua tgn ni gatal sgt bila giliran hubby kat umh thn tggu hubby tido mula la hati bagai di rasuk nak skodeng2 apa aktivi hubby kat sana. kdng2 geli pula baca i luv u mama, papa syg mama, i miss u mama huhu pas ni nak praktik cara pn pula suruh hubby buat pswood kt hp dia.

The Cendol Champion said...

Rasullullah SAW bersabda bahawa, “Allah telah memberikan sifat iri ( cemburu) untuk wanita dan jihad untuk lelaki.Jika seorang wanita melatih kesabarannya dengan iman dengan mengharapkan pahala dari sesuatu perkara yang menyebabkannya menjadi cemburu (irihati), seperti misalnya suaminya menikahi isteri kedua, maka dia akan menerima ganjaran seorang syahid”


Anonymous said...

Sy pon 2nd wife...kawen xsapai setahun pon lg...life lbh kurang uolls rrr...menangs coz x bhgia..sedey di angap peramps..prm murahan..nk harta suami..ke mna pegi pandai2 bw dri laa..semua sndri..masyrt tgk seblh mata..fuh org xtau y kita xnk seme ni...seme org nk y terbaik uu...tp klu da takdir sape dpt lawan beb..
Sblm kawen aku g umrah...d pelusuk mna aku xdoa y aku xnk kawen laki org...org ckp ats jabar rahmh tepat bertemu nb adam n hawa slps keluar dr syurga..pon aku bdoa...Tuhan je tau sgalanya...sbb aku da bersumpah aku xmo kawen laki org...mmg terseksa...seksa bangat..
Balik aku kat mlysia..yakin dgn doa d mekah makbul..jumpala dgn seseorg y penh aku knl sblm ni..yaAllah mls la nk bgtau hepynya camne..i think uolls tau hepynya...orgnya dknli lelaki y hbt baiknya...tp jgn sangka y baik tu baik kk...rupanya ada dendam dhatinya tuk nk musnahkan hidup ni..sbbnya satu ktka dulu dia sgt sukakan aku..tp aku xtau lak y dia suka aku...dendam dia hbt...pergunakn aku dgn myk dagu...subhanallah mmg hbt..
Hari bganti hari..aku cuba lg tuk cr cinta..even si suami nk aku jgk..berbuih da mult aku kt aku xnk laki org...si suami ckp Tuhan blh blikkn hati u tuk trima poligami..tgk la nnt...
Aku ckp aku syg u pya wife sbb dia baik..tlg jgn gangu idup aku...kata si suami Tuhan blh baik keadn y rumit...
Tahun berganti tahun..ntah mcmna aku kawen ngan dia....trima dia tp hati xtrima...tp mjlis kawen bjln lncr...aku berperg dgn prsaan sndri..aku xlehtrima dia...aku cuma dpt bgtau Allah blh buat apa y Dia kehendaki...
Suami baikk..xabai tangjwb pon..cuma lbh sana skit..xkisah la sbb nk damaikn keadn..sana ada ank..tp kdg ada mda y aku x puas hati ngan suami ni...dlm sedih2 hdpi ni seme...Allah kurniakn ketenangan pd aku...syukur...aku pon makin dkt dgn Tuhan...mmg my life beza la dr dulu...ujian y aku hdpi ni buat aku kuat...blsan Allah rr ni..dulu aku lupa Tuhan...byk dosa...blsan rr ni...
Suami slalu ckp i nk tgk u bjya dunia n akhirt..i xnk i xde u punya life xde hala tuju...bangkit dr tomahan n cacian org...org xbg kt makan...wake up...apa mslh y kt hdpi kt jgn lupa Allah..kita mtk kbhgiaan dgn Allah..xde sbb Tuhan xkan bg..sb org kafir pon Tuhan bg kbhgiaan...doa senjata org mukmin...
Skg suami n madu da d tanh suci kerjakn haji...aku doakn diorg slmt sgalanya...aku syg diorg...hope lps ni sglanya indah...

Ikin... said...

saya pun di lamar utk jadi isteri kedua. sampai saat ini, hati saya x pasti. walaupun benar2 menyayangi beliau.. sesungguhnya, saya mencari kekuatan utk menempuhi nya kelak

Anonymous said...

kak nurul, saya isteri pertama, suami saya ada suarakan hasrat nak kahwin lg satu? ape yg bleh saya lakukan? suami saya gaji baru 1800 saya juga bekerja bantu dia... saya kenal org yg suami saya berkenan tu... cuma permpuan tu belum tahu yg suami saya berkenan kat dia... keluarga saya ni masih merangkak lg... belum ada rumah sendiri, masih menyewa, barang rumah semua ala kadar... nak berbelanja kena bercatu... anak dah masuk 3 org... layakkah dia berkahwin lg satu? duit simpanan pun x de... anak2 belum sekolah, bolehkah suami saya tu berkahwin lg? harap akak tlg bagi cadangan ape yg patut saya lakukan... thanks...

Anonymous said...

setuju sgt dgn Jelita Lara..saya isteri pertama tp isteri kedua suami sy plak yg lebih2...tak mahu faham dan tidak rasa bersalah langsung..sudah setahun lebih saya bermadu tp keadaan menjadi semakin teruk..baru2 ni saya ada memberikan sms menegur sikapnya yg kerap sms suami ketika giliran bermlam dgn saya...hancur hati apabila sy pulak yg dikata macam2....suami saya sgt baik...saya sgt sedih dan rasa ralat kerana dia berkahwin dgn perempuan yg begitu...

Anonymous said...

Salam... Saya juga isteri kedua. Saya bertuah krn punyai suami yg sgt baik dan blh membimbing saya ke arah kebaikan. Saya sgt bahagia bersamanya. Tapi madu saya yg sgt saya hormat sblm ni bertukar karakter menjadi seorang yg sgt agresif. Dia menyerang saya dari segala sudut, dia maki dan keji dan mengatakan saya adalah darah daging setan yg paling keji di dunia ni. BABI, SUNDAL, JALANG, SETAN adalah mainan mulutnya setiap hari. anak2 nya pun dah panggil saya dgn panggilan tu. hancurnya hati krn saya tak tau mcmana nak bg reaksi pd semua tu. nak marah, maki balik atau apa saja yg blh legakan saya... saya hanya berdoa pd Allah agar dibukakan pintu hatinya.Ya Allah, sehingga kini, tak pernah terkeluar dr mulut saya perkataan2 sedemikian rupa.dugaan ini maha berat utk saya teruskan.....

sri sayang said...

macam ini pun ada. baguslah sbb dpt melihat dari sudut yg positif.

Unknown said...

Saya juga sedang berkawan dengan suami orang. Segala apa yang dicoretkan itu benar belaka pada saya. Saya sedang dan pernah melaluinya walaupun masih baru mengenali lelaki itu. Terkadang terasa amat marah dengan orang-orang sekeliling yang tidak akan pernah memahami situasi seperti ini. Seperti dikatakan, pasti ada yang bertanya, "Desperate sangat kah?" , "Takde laki lain ke?Laki orang jugak kau nak" . Ye memang perit menadah telinga. Tapi sabar lah wahai hati kerana Allah Maha Mengetahui segala-galanya. Mungkin saya masih muda, 23 tahun dan masih boleh mencari lelaki bujang di luar sana. Tetapi setakat hari ini saya hanya fokuskan kepada yang satu ini. Tawakkal dan redha atas segala ketentuanNya untuk saya.

nur islam said...

assalamualaikum..
akak..saya skrg dalam dilema..
saya tlh bcinta ngan suami orang,dan si dia dah janji ingin jadikan saya isterinya yang kedua..masalahnya skrg isterinya menentang habis2 hubungan saya dgn suaminya..
dia ingin jadikan saya sbgai isterinya yg kedua krn saya banyak menolong nya ketika dia amat2 memerlukan pertolongan..setiap duit yang dia pinjam dgn saya dia akn kirakan sekali dgn duit akad nikah dan hantaran..
dia tanya saya,adakah saya sanggup trm dia dan adakah saya sanggup lalui apa jua rintangan yg bakal di hadapi nanti..
saya berjanji dgn diri saya yg saya sanggup lalui apa jua rintangan dan selalu berdoa agar isterinya terbuka pintu hati dalam menerima hubungan kami..

nur islam said...

Saya juga sedang berkawan dengan suami orang. Segala apa yang dicoretkan itu benar belaka pada saya. Saya sedang dan pernah melaluinya walaupun masih baru mengenali lelaki itu. Terkadang terasa amat marah dengan orang-orang sekeliling yang tidak akan pernah memahami situasi seperti ini. Seperti dikatakan, pasti ada yang tanya, "Takde laki lain ke?knp msti Laki orang" . Ye memang perit menadah telinga. Tapi sabar lah wahai hati kerana Allah Maha Mengetahui segala-galanya. Mungkin saya masih muda, 21 tahun dan masih boleh mencari lelaki bujang di luar sana. Tetapi setakat hari ini saya hanya sayangkan dia sorg sahaja dan masih tak dapat terima lelaki lain lg..dia pnh tanya saya adkah saya dpt trm dia wlaupun dia suami org,saya bagitahu dia bahawa saya sanggup terima dia dan ingin berada di samping dia dalam masa susan @ senang..dia slalu bgthu saya smua pertolongan yg saya beri dia akan tambahkan dalam wang hantaran dan akad nikah..tapi isteri dia tak dapat terima dan salahkan saya sebab saya ganggu suaminya sedangkan suaminya yg selalu cari saya ketika dia hadapi masalah kerana isterinya tak pernah nk tolong dia ketika dia hadapi masalah sebaliknya membebel ketika suaminya mengadu masalah yg dia hadapi..segala masalah yg dia hadapi,saya lah tempat dia meluahkan segala isi hati dan masalah dia..

Anonymous said...

salam akak....sy juga isteri kedua...boleh sy dptkan no contact akak utk berkongsi...rase idup makin huru hara...mungkin sy perlukan nasihat seseorang utk redha dan terima ketentuan ALLAH...plzz....

t.nong t.muhamad said...

Salam sejahtera.. Saya Baru terjumpa blog puan ini kisah saya setelah 8 thn bermadu.. Bermula di awal 2005 saya dijodohkan ibu angkat saya kepada lelaki yg telah 11 thn menikah tapi tidak mempunyai zuriat.. Karna kasian saya mahu menjadi istri kedua dalam jangka masa 1bln pekenalan kami setuju untuk menikah.. karna ibu/bapa suami dan ibu/bapa saya setuju kami melangsungkan akad nikah.. Diawal pernikahan saya tak pernah berpikir hasrat dengki kepada istri tua cuma ada rasa kasihan,tapi setelah tahun ketiga saya mula tak suka dengan istri tua karna selalu menghina saya.. tapi semua berjalan seperti biasa sampai la ketahun ke 7 saya rasa bosan,letih dan seperti tak sanggup untuk menjadi istri 2 lagi cabaran itu terlalu dahsyat hasrat dengki memakan diri saya takut.. Kalau setiap hari ada saja perdebatan tak jelas saya selalu meminta cerai tapi suami tak memberikan.. Zuriat pun tak kunjung datang(untuk pengetahuan istri tua tak bekerja) saya dan suami la yg bekerja.. Saya rasa hidup bermadu terlalu berat.. Jadi kepada anda yg ingin menjadi istri kedua selayaknya anda berpikir matang ditahun pertama dan kedua saja anda boleh bertahan seterusnya allahhualam.. Banyaknya hasrat dengki akan membutakan hati anda..

Anonymous said...

Salam sy bru trbce blog ni tu pn sbb suami yg search..trsentuh ht sy bla bc,suami sy x brpoligami(tp ofcoz la ade jgak niat) kami dh kwin slame 12thn n dh de 5org ank yg comel..hdup kami mmg byk cbaran tp alhmdulilah kami ttp cekal.suami sy mmg sgt2 pnyayang n mlutnya mnis spnjng prkhwinn rmai jg pmpuan yg dy kwan n ade yg hmpir nk jd tp xjd mngkin xde jdoh tp sy stil kwn dgn pmpuan tu,sy mmg xsokong sgt poligmi ni tp kerana Allah lbih mngetahuinya sgala yg trjd ade hkmahnya,pd mereka yg xdpt trima fkirkn la dr sdut islamiah Allah amat mnyayangi kite sbb tu la Dia turunkn brmacam dugaan.byak pngalaman yg nk sy kongsikn.pd sy sgala yg trjd akn lebih mnenangkn seandainya kite sentiasa redha..wallahualam..

Anonymous said...

Salam sy ingin brkongsi pndangan..poligmi xslh tp pd yg mmpu bkn saja dr sgi kwangan malah dr sdut kekuatan iman krana dy akn mnghdpi kerenh bkn 1 sbaliknya 2 istri so klu xkuat akn brlakula kruntuhn rmahtangge..sperti sy kte diatas suami sy sgt2 pnyayang n tipu klu sy kte xcmburu klu dy lyan fren pmpuan dlm fb tp pd sy itu hnya bsikn setan yg nk buat kte brgduh je..sy ytim piatu so xde tmpt sy nk mngadu ade pn mk.mntue tp xsme so pd sy klu suami sy nk kwin 2 pn sy xksah sbb dy dh trngkn pd sye hnye untk mnjdkn kwan sy utk mluahkn prasaan,n utk pngetahuan arwh bpe mntua sye pn kwin 2 so sy dh brsedia andainya suami sy mcm tu sbb mne x tmpahnya kuah klu x ke nsi..lgpn ia dh trmktub dlm kitab so kte xble mnyangkl..pd sume istri 1 atau 2 jdkn dri kte kekuatn utk suami bkan hnya tau brtelagah je klu mcm tu smpi bla pn x abis yg jd mngse ank2 yg comel ksian mreka xtau ape2 sbliknya hnya diajr cre mndngki n irihti..igtla setan sntiasa ingin mlihat ank2 adam jtuh so bykkn tawakal sume prkara akn lbih senang klu kte tenang..wallahualam..

mingkap said...

SALAM...
kisah akk buat sy ingin ketahui lbih lagi tntg khidupan akk.. sbb sy juga bakal mnjadi isteri kedua.. sy berumur 22 tahun.. thun ni insyaAllah sy akn bakal mnjadi isteri kepada suami org... sekeliling sy ramai mnasihatkan agar mncri yg bujang.. kerana sy cntik.. ade rupa.. bole dpt lagi terbaik.. tp bagi sy dia la org terbaik tapi yg nyata dia suami org.. sy sgt serasi dgn dia.. pe kami lakukan.. pe kami ckp kdg2 srentak.. shngga ape yg kami pkirkan juga sering sama.. kami snang mmbuat sgala kputusan dlm segala hal.. tapi sy bderbar.. dan was2.. boleh ke sy berhubung akk dgn lbih dkat..

mingkap said...

Salam akk..
Saya baru terbaca blog akk...
sy juga bakal mnjadi istri kdua.. insyaAllah thun ni kami bakal berkahwin tapi borg msih belum hntr lagi.. tapi.. saya rasa bdebar2 n was2.. dia tekad tetap utk mnjadi kn sy isteri kedua..rmai org sekeliling sy mnasihati agar mncari yg bujang n lbih baik.. mereka kata sy cntik ade rupa n umur sy baru 22 tahun.. akk sy pun mmg suatu dulu bnci dgn suami org.. n bnci dgn org yg kahwin dgn suami org.. cntoh memey dgn norman.. tapi sy x sgka takdir tu hdir dlm khidupan saya.. saya pun xpena n sggup berniat utk mmilih suami org.. tapi sy sgt syng pde bakal suami sy..
tapi slama sy bknalan dgn laki.. dia la yg terbaik bg sy.. sy sgt serasi dgn nye.. pe kami lakukan, ckp, pkir kdg2 serentak.. kmi ade chmistry.. dia pun bgitu.. dlm bnyk2 wanita yg die knal sy la yg pling serasi dgn die.. sy ingin mgetahui jauh tntg perjlnana hidup akk.. bole sy mgenali tau mhubungi akk dgn lbih dekat.. emel sy tyrzm9177@gmail.com

Anonymous said...

saya pun mengalami situasi yg sama, telah berkawan dgn suami org selama lebih dari 10 tahun...selama ini tidak terlintas nak berkahwin, kerana takut akan ditimpa kesusahan berpoligami. Saban hari saya telah mendekati diri dgn Allah, malah baru saja mengerjakan haji tahun ini. Teman lelaki/suami orang telah menyuarakan hasrat untuk mengambil saya sebagai isteri kedua, "by hook or by crook" katanya. Katanya lagi "u are already a part of me", walhal saya tahu hubungan dia dengan isterinya is perfect, sangat bahagia...hanya satu yg si suami selalu mengatakan pada saya ialah, tiada kemesraan sesama mereka...wallahu'alam! Pada saya, pembaca sekelian, walau macam mana sayang pun saya terhadap dia dan dia terhadap saya, saya memikirkan iaitu satu perkahwinan itu ialah untuk kebahgian saya dan dia. Jika satu pihak was was dengan kebahagian yg akan tercapai apa gunanya kawin! Pada saya Ialah jika saya tidak akan bahagia, terutama perasaan cemburu saya sangat bermaharajela! buat apa saya meneruskan hajat hatinya untuk mengahwini saya. Harus saja putus hubungan walaupun sangat sangat susah kerana kami saling sayang menyayangi dan dia sangat berhajat utk berkahwin. Apa kata anda.

Anonymous said...

Saya bakal menjadi isteri kedua.Pada mulanya dia bersedia untuk memberitahu tentang perhubungan kami tp ujian dr Allah sWT isterinya jatuh sakit (breast cancer stage 2) dan mula merebak.Saya dan bakal suami terpaksa menagguh niat kami.Tp baru2 ini isterinya terjumpa nombor telephone sy di dalam bill telephone bakal suami sy,isterinya sangat kecewa dgn perbuatannya.Saya jadi serba salah.Saya jadi buntu kerana sampai bila saya nk menahan rasa ini.Saya takut.saya tak tahu apa yg bakal terjadi pada mereka.Saya terasa diri saya jahat tapi saya menyayangi dirinya.saya tidak pasti apa harus saya lakukan? saya sangat baran dan tidak sabar sebab sy diselubungi rasa takut apa yang bakal berlaku,walaupun susah dan senang kami hadapi bersama.Dia juga sudah berjumpa ibu dan bapa saya.Tetapi saya tidak pasti kita hanya merancang tapi Allah yang menentukan.Saya fobia kerana kisah dahulu kerana sy pernah ditipu.Sy akui sy juga bukan perempuan yang solehah.Sy takut perhubungan kami tidak di restui oleh Allah swt.
Apa harus sy lakukan..? saya buntu kerana isterinya masih belum pulih tetapi disakiti.Saya pun x sanggup..

Anonymous said...

ALHAMDULILAH...TIBA2 TERGERAK HATI MENCARI ENTRI SEBEGINI...SY PN ADA BERKWAN DENGAN SUAMI ORANG..DAHULUNYA...SAYA CUKUP ANTI DENGAN PERKATAAN 'POLIGAMI'...YELAH..KALO DIIKUTKAN WANITA MANA MAHU BERKONGSI DAN MENJADI YANG KEDUA....TP MUNGKIN INI PANAHAN DARI SIKAP SY..LASTLY BERTEMU DENGAN LAKI ORANG..PADA AWALNYA SAYA TIDAK MENGETAHUI STATUSNYE...BILA DAH BERPAUT..BARU DIA MENERANGKAN STATUS NYE..AGAK BINGUNG KETIKA ITU..MEMIKIRKAN...TP DEK KERANA TERLALU SYG..SY MENERUSKAN..DIA PN ADA BERTANYA..SANGGUPKAN SAYA MENERIMA RISIKO SETELAH MENJADI ISTERINYE...SY SENDIRI TIADA JWPN...HAMPIR 3TAHUN BERKAWAN...TIBA2 SY TERDETIK HATI MENCARI ENTRI BERKENAAN POLIGAMI..AGAK LAMA MENCARI..AKHIRNYA KETEMU DENGAN BLOG INI..ALHAMDULILAH BYK INPUT YANG SY DPT ...KAWAN2 YG MEMBERI KOMEN JUGA MEMBERI TIP2S BERGUNA...APEPN...TERUSKAN BERKONGSI...

Anonymous said...

Bakal madu sy text suami sy pd jam 1130 malam waktu kami sedang rehat di bilik tidur... Hmmmm mcm mana nak ubah fikiran supaya jadi positif? Padahal sy izin kan suami bermadu dan pernah bagi garis panduan text/msg tidak dibenarkan waktu malam... Huhuhuhu...

Anonymous said...

Allah Maha Mengetahui, kita berbalik pasal hati dan inginkan pahala Illahi. Yakin dengan ketentuan Allah dan teruskan hidup dengan bahagia dan ceria. Esok akak akan diceraikan atas desakan madu dan anak-anak tiri. Akak isteri kedua dan perkahwinan ke3 suami. Suami banyak menderita atas menjalani poligami tidak adil serta madu menderhaka ( asyik minta cerai, cederakan diri ~sakit@asyik murung, menghasut anak-anak dan malu jika diketahui umum) high status people usually have own ego and looked down at 2nd wife. Jika banyak berbuat dosa dari menimba pahala, jalan perceraianlah terbaik. Akak undur diri untuk kebahagian semua. Alhamdulillah, Allah sentiasa ada untuk akak. :)

Anonymous said...

KPD SEMUA PEMBACA.....
SAYA SEORANG WANITA YANG BERUSIA 36TAHUN DAN SEDANG BERCINTA DENGAN SUAMI ORANG...SAYA SUDAH BERSAMANYA 2 TAHUN....KAMI BERCADANG UTK BERNIKAH BG MENGHALALKAN HUB INI. TP SMPAI SKRG X BERNIKAH LG.
SBLM NI KEKASIH SAYA PERNAH MEMBERITAHU ISTERINYA BHW KAMI AKAN BERNIKAH TETAPI DIBANTAH OLEH ISTERINYA. DAN JUGA AKAN MENGUGUT HENDAK BERCERAI SEKIRANYA PERNIKAHAN INI DITERUSKAN. SAYA AMAT MENCINTAINYA DAN MENYAYANGINYA. DAN SKRG INI KAMI TETAP BERHUBUNG DAN BERJUMPA TANPA PENGETAHUAN ISTERINYA.
MEMANDANGKAN SKRG INI UMUR SY PUN DH MENINGKAT TUA MEMBUATKAN SY INGIN SEGERA UTK BERNIKAH. KELUARGA SY PUN DH MERESTUINYA. TETAPI SY XTAU NK BUAT MCMANA LG. PERLU KAH SY BERJUMPA ISTERINYA DAN MEMUJUK ISTERINYA UTK MEMBERITAHU HAL SBNR? TLG BG PENDAPAT YER.
TQ.

Anonymous said...

Kak boleh sy berkenalan dgn akk secara privacy...

Anonymous said...

sy jg isteri ke2 tp tdk bahagia,sy memendam perasaan,waktu giliran hyala 2 hari ataw beberapa jam saj.sy tdk mtk byk apatah lg wang rinngit,sy haya pinta adil la dlm giliran sy. isteri pertama pnah mengugut suami kalu dia lbey dia akn beritahu fmily nya tntg perkhawinan ini.suami akur membabibuta.sehingga la hari ray sy tdk pnah dpt beraya dgn suami,kasihan ank sy sering suarakan ketidak puasan hati dlm pergiliran,tp suami menjawab dia mmg tdk dpt belaku adil atas alasan menajaga ank yg msih kecil. apa ank sy jgk masih kecil pelukan kasih ayahnya...ya allah sy tdk kuat sy hampir gila. sy sering minta diceraikan tp suami lbih byk diam dan berkata cubala belajar bersabar. sampai bila sy nk bersabar sudah hampir5 tahun begini jg kesudahan nya.sekrg sy jd kurg hormat pd nya sy tawar hati untuk melayan kehendak suami.hati ini amat terluka.sy putus asa rs nya kemungkinan jodoh sy tdk akn panjang.haruskah sy bersabar ? sy sndri tdk pasti, sampai bila? berdosa kah sy kerana ada yg mengangap sy perosak rmh tga madu sy? ini kah balasan nya pd sy yg diangap perampas? demi allah sy tdk pnah minta lbey dr yg suami mampu. sy cume minta keadilan didlm pergiliran sy kerana sy jg punya ank yg masih kecil yg jg memerlukan ksih syg ayahnya..

Anonymous said...

Masyarat luar xkn fhm selagi diri mereka sendiri xduduk di tempat isteri kedua. Yg mereka tahu hanya melabel kn kita sebagai perampas dan sbagainya. Ye... Sy salah seorg yg bakal join akak2 sekalian. Sy bharap sgt ape yg drancang (kahwin) hujung tahu ini akn bjalan dengan lancar. Mudah2an lembut hati isterinya. Isteri pertama dl pernah izinkan bakal suami sy tuk bkahwin lg. Tp setahun dua ne ttba xbg lak. Hmm.... Bakal suami dh mula pening. Bkn xpernah sy cuba tuk pts kn hubungn ini tp jodoh kami tetap kuat walaupn sy cuba bkawan fengan lelaki lain. Harap dlm blog akak ini semua isteri2 yg menfharungi hidup berpoligami dpt btukar pendapat dan nasihat untuk kuatkan semangat n tabah kn hati

princeslurve said...

Assalamualaikum...
Semoga Allah swt memberkati awk sekeluarga. Perancangan Allah adalah yg terbaik dr segalanya. Doakan sy juga yg hadapi semua ini

Hannah said...

saya jugak mjadi isteri kedua. ,tapi hidup saya x tenang. .kdg2 saya rase nk bunuh diri sbb x mampu nk trima knyataan . .dalam keadaan mgandung sy rase sgt2 trtekan , kpd yg nasib sama mcm saya. .jum bkongsi masalah dgn sy. .email hannahsiti@gmail.com

Anonymous said...

Sy tak penah harapkan duit ringgit.. saya cuma nak kasih sayang. Tapi bila dah jadi mcm ni, satu kerja pun sy tak leh buat
Sampai saya fikir utk minta suami lepaskan saya
.
Tapi saya tak sanggup sbb sy dah tak da orang lain selain dia..

Harap saudari dapat bantu saya

Vanillachocolate69@gmail.com

Anonymous said...

as salam... saudari saya baru jumpe blog saudari. saya pun isteri ke2. pada awalnya saya cube berbaik dgn isteri pertama tpi sampai sekarang saya dh nk ada dua ank dia masih dingin dan btl2 buat saya rasa trhina. saya byk memendam rasa hati dan saya cube utk share problem saya. masyarakat n even family pun xnk terima jodoh saya. salahkah saya kerana saya isteri kedua

Anonymous said...

Ramainya isteri ke-2 kt sini. Arwah Ibu saya isteri pertama dan ibu meninggal slps 3 tahun makan hati dgn ayah.Saya bukan lah nk ibu meninggal tp drp melihat dia sedih, menangis hmpir setiap hri sepnjg 3 tahun saya lebih rela dia pergi. Saya dh 43 thn dan saya lebih rela jd anak dara tua dari berkahwin dgn laki org. Lagi bahagia.

Unknown said...

assalammulaikum w.b.t...kepada yang bergelar isteri..jgn letakkan level anda sama ada isteri pertama atau kedua...kena ingat, tanggungjawab suami ke atas isteri-isterinya adalah sama..jadi, kamu semua jgn rasa terlalu rendah diri..kita semua adalah pinjaman dari Allah s.w.t...apa yang tertulis itulah yang menjadi tanggungjawab kita untuk melaksanakannya, apa yang perlu ditekankan adalah..kejarlah sebanyak mana pahala kerana redha suami yang kita cari terbentang luas dihadapan kita...jadilah seorang isteri dan ibu yang baik dan soleh kepada suami yang kita kasihi...utamakan diri sendiri dan jagalah hati kita..semoga kita sentiasa bersemangat dalam menjalani ujian dan menjalankan tanggungjawab di muka bumi Tuhan ini...sy sayang kamu semua!!..wslm

Anonymous said...

andai semua isteri ke2 seperti tingkah laku Pn.Jelita Lara pasti keadaan akan molek mengikut waktunya. ini tak asyik2 kalau giliran belah bini tua sms/call tak berhenti2. anak sakitlah, remote keta hilanglah, tv rosaklah macam2 helah dikarangnya. macam mana nak hidup aman kalau dapat madu seperti ni memang neraka sangatlah rasanya huhuhuhu

Anonymous said...

Salam sya pn isteri k 2 ...cerita sya sama dgn penulis... Sya bnyk mengalah... Sya seorng yang bekerja manakala isteri 1 tidak berkerja... Sya bnyk membantu suami dr segi kewangn... Sudah 4 tahn sya mendirikn rmahtangga bersama suami ... Tetapi isteri pertama still tidak tahu akn kewujudan saya... Suami sya jrng blik ke rumah.. Sya mempunyai seorang ank... Semua keperluan rmah a to z sya buat sendiri... Kekadang ade juga rasa nak kluar dr hdup begini... Tp kesian pulak kt ank... Tak ade perempuan yg bercita2 nk berkahwin dgn suami orang...suami sya seorang yang sya rasa baik .. Cuma ada batasan dr isteri 1 ... Ahli keluarganya pn tidak mengetahui kewujudan sya... Sya pernah beraya dgn ank saya tanpa ahli keluarga ... Sya redha... SyA selalu bertengkar dgn suami dgn hal ini... Apa yang saaya mahu sya nak anak sya mendapat pendidikan yng terbaik... Sya tak ambil kisah lagi samaada suami kisahkan hal sya atau tidak... Sya percaya Allah maha kaya .. saya serahkan pd takdir... Sya bhagia dgn ank saya... Sampai suami sya pulak risau sya da x brp nak kisahkan dia... Sya mahu bahagia dgn ank

Anonymous said...

Assalamualaikum..

Saya juga isteri kedua. Terima kasih kpd puan empunya blog kerana perkongsian kisah dan pengalaman puan. Saya telah berpoligami sejak 2008. Kepada sahabat2 yang ingin berkongsi kisah dan pengalaman, boleh email saya di wardahfitri@gmail.com. Selepas kesulitan ada kemudahan. Insya Allah.

Anonymous said...

Salaam puan,
bg sy hentikan dulu usaha berbaik tu. Biar tak berbaik, jgn bermusuh. Masa pengubat luk
Tumpukan pd rumhtgga as if takde madu. Bila suami dirumah kita, suami milik kita. Jgn pk soal remeh temeh, nnt fikiran serabut sian anak2. Usah peduli ckp2 org. Rumhtgga mana tak dilanda badai.
Sy setuju jg hak privacy madu. Mcm jelita lara ckp tu. Mmg membantu n praktikal.
sy berckp dr pengalaman. 11 thn isteri kedua, 4 anak. Alhamdulillah

Anonymous said...

assalammualaikum...
Saya ingin mendapatkan nasihat dan pandangan semua pembaca.. Saya sedang berhubungan dengan lelaki yang bergelar suami orang. Ikrarnya hendak mengakhiri hubungan ini dengan pernikahan. Tapi bila ditanya alasannya sabar dulu nak selesaikan masalah satu-satu ( dia sedang sambung belajar) isterinya tidak tahu lagi hubungan kami. Alasan tak mahu bagitau isteri ialah belum sampai masa yang sesuai. Hati saya mula bertanya2 perlukah saya tunggu juga saat dan masa yang sesuai itu...saya ingin pernikahan cepat untuk mengelakkan fitnah .. Saya rela menjadi isteri kedua dengan perasaan bercampur-baur

Anonymous said...

Assalamualaikum kakak yang sekalian,
Seperti yang lain yang saya juga isteri kedua.. saya berhubungan dengan suami saya sekarang sebelum kami berkahwin selama 4 tahun.. alhamdulilah kami baru bernikah bulan februari 2013.

Untuk pembaca sekalian.. Bila pembaca sekalian yang sudah manjadi isteri kedua atau akan menjadi isteri kedua….
1) ADAKAH PUAN BERSEDIA MENERIMA APAPUN HINAAN? KALAU TAK, LUPAKAN JE… KITA YANG MAHU TERPAKSA LAH KITA TELAN….. BILA DAH TELAN JGN PULAK NAK MENGADU KAT SUAMI.. LAMA2 SAMI MELUAT PULAK…
2)KITA BUKAN KAWIN DENGAN SUAMI KITA JE(SUAMI ORG) KITA SEBAGAI PENDATANG… HARUS PANDAI JAGA ANAK2 TIRI KITA, KLUARGA MADU KITA DAN JUGA YANG PALING PENTING KLUARGA SUAMI KITA…. WLAUPUN MEREKA BENCI KAT KITA.. TAKPE… BUAT DEK JE LAH….. TENANGKAN HATI… BERANIKAN DIRI BERSEMUKA DENGAN DIORANG….
3)KALAU MACAM SAYA DAN SUAMI, KAMI PUNYA PERNIAGAAN SENDIRI..SNGGUP KE TENGOK MADU KITA TU HARI2…. KALAU SAYA, SAYA OK.. JGN JE DIA DATANG TU NAK CARI KESALAHAN KITA DAN SUAMI..CONTOH.. “BILA NGAN SAYA AWAK DIAM2..BILA DENGAN ISTERI MUDA AWAK TUA…TAK HENTI2 AWAK BERCAKAP”…
4)BILA GILIRAN SUAMI DENGAN KITA, ISTERI PERTAMA DIA, NAK MINTA TOLONG MBIK BUDAK2 TUITION… TRPKSA BNGUN PAGI2.. TERIMA JELAH.. KITA IKUT LAH SEKALI…. MBIK ANK2 TIRI KITA… TAPI KALAU DAH TIAP2 MINGGU SAYA SENDIRI PUN MARAH……..
5)KALAU MADU KITA TU(KAKAK) MANJADIKAN KITA NI TEMPAT MELEPASKAN GERAM, KALAU DULU SAYA SNGGUP LAH..SEKARANG??AWAK CKP LH SENDIRI KAT SUAMI KITA TU…JGN KAT SAYA… SEBAB YANG DILUAHKAN TU MEMANG SAMA..MACAM TAPE RECORDER LAH PULAK………. TPI PUAN2 SEBAGAI ISTERI KEDUA, TERPAKSALAH JUGA KITA TERIMA….
6)KALAU SUAMI KITA TURN KAT KAKAK KITA.. JGN LAH PULAK KITA PKIRKAN, DIORANG BUAT APA TENGAH APA…. KALAU SAYA, SAYA TAKKAN SMS SUAMI ATAU GANGGU DIA..KEKADANG SUAMI PULAK YANG TAKUT SAYA NI TAK PRNH SMS SIA ATAU KOT2 SAYA JALAN DIAM2 TANPA SEPENGETAHUANNYA… PADAN MUKA AWAK… ITU TANDANYA SUAMI MASIH SAYNG DAN KASIH KAN KITA….
7)KALAU SUAMI SURUH KITA PERGI KLUAR NEGERI NGAN ISTERI PERTAMA DIA NGAN ANK2 TIRI KITA, KALAU HATI KITA MASIH BERDENDAM KAT KAKAK KITA… OK JELAH… YNG PENTING KALAU SDH NEGERI ORG… BAWAK JE DIORANG JLN2… DAN JGN SEKALI2 BAIK MADU KITA TU CHANCES CKP DGN KITA.. BALIK HOTEL TERUS DLM BILIK JE..TDUR…….HEHEHHE
Ok…pembaca..dah pnjg dah.. ini sedikit sebnyk pengelaman saya menjadi isteri kedua dan berdating ngan suami org(suami saya sekarang)

Saya doakan, yang nak jadi isteri kedua tu, pandai2 lah bawak diri.. saya doakan dan doakan saya jugak… Kita sentiasa tabah menerima cobaan dan bahagia dunia akhirat dengan suami kita.. yang penting jaga suami kita elok2 bila turn dia kat kita… kalau boleh jangan terlalu rapat dengan madu kita.. memadai kita tak bermusuh…….

Anonymous said...

saya perlukan PANDANGAN & NASIHAT . Saya gadis brusia 20 thn yg bkal mlanjutkan plajaran diIPTA . Saya x pernah tfikir utk bhbungan dgn suami org apatah lg bgelar isteri kdua . Bulan nie kami akan btunang & bkahwin hjung tahun ini krn isteri ptama mletakkan syarat kami hnya boleh bkahwin stelah anak bongsunya habis spm . Saya mgenali bkal suami 3 tahun lepas , dia mrupakan guru di skolah saya dan isterinya jga seorg guru dskolah tmpat sy blajar . Pbezaan umur sy & bkal suami ialah 27 thn . Sy ttarik dgnnya krn dia pndai mlayan krenah sy x spt lelaki bujang yg byk sy knal sblum ni , dia jgak mpunyai ekonomi sgt stabil . Hbungan kmi mdapat restu ibu ayah sy . Anak2 nya jga tahu hbungan kmi tp mreka jnis yg x bsuara . Bkal madu sy iaitu istri ptama bkal suami pada mulanya mnentang hbungan kmi , mgkin bliau malu bhadapan dgn rakan skerja dskolah . Tapi , stelah 3 tahun bkal suami mmjuk beliau , beliau mgizinkan tp tanpa krelaan . Sy jga pernah bbrapa kali keluar bsama bkal madu dlm keadaan baik . Msalah skrg wlaupun sy bkal isteri kdua , tp tetap wjud dlm dri sy prasaan cmburu bla mgenangkan waktu yg bkal suami habiskan bsama dia . Wlaupun sy tau hbungan bkal suami dgnnya agak dingin tp sy x boleh lari dr rasa cmburu . Sy jgak x tau mcm mana nak bhadapan dgn msyarakat & guru2 dskolah bila mreka tau sy bkal mgahwini suami org yg jga mrupakan bekas guru sy . Please , bantu saya . Sy jgak x tahu sma ada perlu sy adakan majlis knduri & bsanding nanti krn bimbang umpat keji org tp mgenangkan sy sorg anak pmpuan ibu ayah , kesian pulak . Need a help :(

Anonymous said...

Beza umur saya dan suami saya ialah 22 tahun... sama dengan adik, sblum brkhwin saya memng rapat dengan kakak(isteri pertama). Sama jugak dengan adik, isteri pertama kata dia redha... tapi sesudah saya dan suami bernikah.. lain lah pulak... Dulu saya hormat dia.. tapi lama2 meluat dengan perangainya... memang lh saya tahu, harus saya terima, akibat kahwin suami org....

Tapi kalau asyik bawa gaduh... perasaan sayang jadi bnci.... yg pling buat saya bnci, kakak buruk2kn saya tmpt kluarga suami.... saya tak marah.. tapi jauh hati... apa taknya... dia siap pesan kat saya, sbnrnya kluarga suami tak mngalu2kn kedatangan saya kat rumah diorang....

Perasaan cmburu memng ada klau tiba turn suami kat kakak... itu tidak saya nafikn... tapi saya buang jauh2... yg pnting suami jaga saya... sayang kat saya...

Ingat ye adik.. lelaki ni pndi penipu... saya jugak mcm adik, knal suami 4tahun lebih sebelum bernikah.dan dia kata dia tak bagi kakak, kata hubungan intim dah dingin.... tapi tahu2 semasa bercinta 2 tahun.. kakak mngandung.... kita sbgai kekasih suami.. pksa diam je lah... sakit hati nak mampus rasanya... dasar buaya.. tapi skrg saya dh tak kisah.. yg pnting suami cintakn saya dan jaga... dan bila turn saya.. memng saya akan jaga suami sepenuh hati saya.....

Anonymous said...

tq akak bg nasihat . Kkdang takot jugak kakak(1st wife) bpura pura tp harapnya tidak lah . Bkal suami pun dah bpesan jgn ada syak wasangka dkat kakak so sy cube utk trima dan syg keluarga bkal suami . Lgpun kakak ada ckap dia blajar redha dgn takdir Allah sbab dia anggap ni blasan yg Allah bg atas dosa dia yg lepas . Tp alhamdulillah , segala urusan kami dpermudah bmula dr isteri pertama smpai lah ke family sy . Byk dugaan yg kmi lalui & hasilnya mguatkan lg cinta kami . Bkan sy x penah lari dr dia tp jodoh tetap mpertemukan kami . Bdebar sgt rasanya nak tggu waktu hdup bsama . Masa tu kena than tlinga la dgn umpat keji msyarakat .

Anonymous said...

Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
“Aku diperlihatkan neraka, ternyata kebanyakan penghuninya adalah wanita. Karena mereka
sering mengingkari”. Ditanyakan: “Apakah mereka mengingkari Allah?” Beliau bersabda:
“Mereka mengingkari pemberian suami, mengingkari kebaikan. Seandainya kamu berbuat
baik terhadap seseorang dari mereka sepanjang masa, lalu dia melihat satu saja kejelekan
darimu maka dia akan berkata: ‘aku belum pernah melihat kebaikan sedikitpun darimu”.

http://visitor74.wordpress.com/2012/08/15/tidak-mengenang-budi/

Anonymous said...

Assalamualaikum..

Begitu banyak cerita dan pengalaman dr pihak saudari yang sanggup menerima menjadi isteri kedua dan ada juga yang tak sanggup..Insya Allah,saya juga bakal menjadi isteri kedua..boleh share cerita dan pengalaman pd saya juga..no tel 0133938496 (nurul)

ayu said...

Salam,


Sy juga istri kedua smoga para istri kedua tidak di pandang sebelah mata oleh masyarakat...
Amen,

Sy pernah berputus asa ingin mengakhiri rumah tangga kami hanya karna cemburu dan hinaan orang tapi malah sebaliknya allah dan anak saya yg menguatkan hati tidak ingin bercerai...

Salam kenal buat semuanya...

Anonymous said...

salam nurul... sy jga bakal mjadi isteri kedua.. phbungn kami ini mendpt restu dr kluarga sy.. cuma kini sy msih lg dlm dlema antra igin teruskn niat atau sbliknya.. mgkin kite bleh btkar pandangan.. (lyn)

Anonymous said...

Assalammualaikum..kupasan yg sangat menarik...dlm hal ini bukan semua wanita minta menjadi isteri kedua...sebagai isteri pertama kita jgnlah mendabik dada bahawa suami kita itu milik kita sepenuhnya. Kita jgn lupa yg kita ini hanya manusia biasa dan secara mutlaknya tidak memiliki apa2 melainkan amal ibadat yg akan kita bawa bila mati kelak..kita kena sedar, tidak semua lelaki miang dan gatal..ada juga yg berniat memberi peluang kepada wanita yg lanjut usia @ andartu utk melaksanakan sunnah. Bertuahnya isteri pertama kerana dapat berkahwin awal..tetapi cuba fikir nasib wanita lain..positiflah di dalam menilai poligami...jgn sampai menjejaskan hubungan kita dengan Allah SWT yg merupakan sebaik2 pengatur hidup kita..

Anonymous said...

Assalamualaikum.. tersentuh hati sya membaca luahan hati kak,disini saya juga ingin meluahkn perasaan yg susah nk diluahkn pada teman2 @ parents saya..sejujurnya tak pernah terlintas di fikiran saya membaca blog2 tentang mnjadi isteri kedua kerana menjadi iateri kedua tak pernah ada dlm fikiran saya, tapi takdir ALLAH itu kita tak boleh ramal..saya pun tak tahu macam mna saya boleh jatuh hati dgn suami orang..Dia dan saya hampir sebaya.Saya tak sangka dia juga jatuh hati dgn saya dan sekarang kami sedang berkawan..dan kami punya niat untuk berkahwin, tapi saya sedar banyak halangan di depan kami.lebih2 lagi dgn status isteri kedua,pasti saya akan dipandang hina oleh org disekeliling saya.saya tak pernah ada niat nak ranpas suami org..dia juga suami yg baik terhadap isteri dia,tak pernah sekalipun dia memburuk-burukkan isteri dia didepan saya.cuma soal hati ni susah nk dijelaskn..mgkinkah ini balasan ALLAH..kerana dlu senang skali saya merendahkan wanita yg memilih untuk mnjadi isteri kedua..tapi sekarang..saya buntu memikirkan masalah ini..moga nukilan kak dpt memberi pedoman buat saya..TERIMA KASIH KAK..Semoga kak bahagia dunia akhirat..

m_melaka said...

Salam semua..
Saya seorang suami yang tidak terlibat pun amalan poligami..
Terimakasih pada u all kerana dapat memahami erti seorang muslimah yang sebenar-benarnya.Allah sentiasa bersama kita,wanita yang baik itu sentiasa berada/dimiliki olih lelaki yang baik juga begitu sebaliknya.
Elok juga forum sebegini dapat juga kaum hawa dan adam pengalaman yang berguna dari u all.
Agar ianya dapat melahirkan dan menambah umat/zuriat muslim/ah yang berkualiti dan berjaya dalam hidup.

Anonymous said...

salam,

saya juga isteri yang kedua. Sebelum saya bernikah dengan suami saya dia pernah berkata kepada saya dan ibu bapa saya tentang kenapa dia ingin berkahwin lagi serta keretakan rumah tangga yang dialaminya. Lalu kami berpegang pada kata katanya dan saya dengan penuh ikhlas ingin menolongnya dan juga saya begitu kasih kepadanya.

Namun setelah berkawin selama 4 tahun, ternyata apa yang dikatakan tidak dikotakan. Jiwa saya merana dan saya berasa sungguh sunyi. Saya pandai merahsiakan semua ini kepada ibu bapa termasuk juga kepada suami. Airmata ni selalu mengalir tentang bagaimana saya nak semua ini berakhir apatah lagi kami masih tidak dikurniakan anak.

Saya tahu masalahnya saya bukannya daripada dia. Dia mempunyai tiga orang anak yang sudah dewasa. Jadi bagi saya, saya tahu dia tak kisah sekiranya saya tak dapat memberikannya zuriat.

Hanya Allah yang tahu betapa sedihnya hidup saya ini. Dan setelah membaca pengalaman dan segala perkongsian dari para pembaca, secara tidak langsung saya seperti ditemani dalam menjalankan hidup ini.

Anonymous said...

Assalamualaikum.byk sgguh info yg sy dpt dr blog ni.namun alangkah baik jika semua isteri di luar sana bole bc luahan hati para isteri.jadi isteri kedua adakalanya x seindah yg disangka.kdg2kita sll pujuk dri utk sabar namun adakalanya kita tewas sbb kita insan yg lemah.airmata ibarat kwn baik.bila emosi menguasai,yg paling dekat dgn kita ms tu ialah syaitan..jadi hati2 dgn fkiran negatif ms tu.bykkan beristighfar.bg adik2 yg bakal berpoligami,fkirla msk2.kalau bole elak,elakla..kalau ditakdirkan jgk jodoh anda,bykknla sifat sabar,dekatkn diri kpd Allah..

Anonymous said...

Salam Aidilfitri bt kalian semua..
Apakah nasib isteri kedua tatkala Aidilfitri menjelma? sya juga senasib dgn kalian semua..sya sudah 5 tahun bergelar istri ke2, sya berkahwin dgn pengetahuan istri pertama, tetapi malangnya istri 1 sentiasa langsung tidak mengizinkan hak keatas sya..sya tidak dibenarkan mempunyai zuriat, setiap ari suami hanya tidur di rumah istri 1, suami akan pulang ke rumah sya hanya pd waktu siang, itu pun hanya 2 jam..ketika ramadhan sya lgsg x berpeluang berbuka dgn suami, utk kali ke5 thn sya lgsg tidak pernah dpt mnyambut hari raya bersma suami, sudah la nasib sya tiada adik beradik, sya keseorgn setelah kematian ketiga2 arwah adik sya, Ya Allah adakalanya sya x mampu hadapi semua ini, sya harap rakan2 diluar sana bantu la sya semoga sya mendapat semangat yg baru..sekiranya rakan2 ada masa email sya matahari818@gmail.com

Anonymous said...

Salam. Saya pun isteri ke2. Suami amat menyayangi saya n anak2 minta kami bersabar. Allah akan beri lebih baik lagi yang akan datang. Dimata manusia nampak buruk, tetapi pada Allah penuh dengan hikmahNya. Suami tidak dapat berlaku adil sekarang disebabkan ugutan dari isteri pertama yang tidak dapat menerima hakikat perkahwinan kami.

Anonymous said...

Salam.Moga semua isteri2 n suami bersabar dalam menempuh hidup ini yang telah ditentukanNya.Amin.

Anonymous said...

Ramai jg isteri kedua setelah membaca komen2 di sini..sy juga begitu, senasib dgn isteri2 kedua yg lain..perkahwinan dh msuk 10 thn menjadikan diri semakin matang dan redha sgl apa yg tlh Allah tetapkan..

Rasa mcm bagus juga klu kita tubuhkan club FB 2nd wife yg bkn utk menggalakkan dan memandang rendah kpd isteri pertama tetapi dgn bertujuan menjalin silaturrahim, berkongsi mslh dan pengalaman juga memberi peluang kpd yg baru bergelar 2nd wife bjr dan fhm byk perkara agar rumahtangga kita sentiasa dirahmati dan diredhai..

Sidek & Salwa said...

Assalamualaikum wbt

Saya begitu tertarik dengan perkongsian di sini. Saya juga telah 13 tahun menjadi isteri kedua. Bagi saya bahagia terletak dan keputusan dalam diri sendiri. Memang cabarannya banyak tetapi apapun cabarannya jika sabar menjadi senjata insyaallah segalanya akan berjalan lancar. Letakkan harapan dan permintaan hanya kepada Allah, pasti kita akan nampak hikmahnya atas setiap ketentuan Allah. Kan allah maha adil....moga semua yag bergelar isteri kedua tabah dan terus menyayangi suami dan madu2....

Anonymous said...

Assalammualaikum w.b.t.
Sebagai seorang isteri bukan terletak pada nombor ikatan perkahwinan. Tapi tanggungjawab sebagai seorang isteri tidak kiralah pernikahan yang ke-4 pun. Isteri tetap isteri. Ia ada hak sebagai isteri.
Isteri perlu taat kepada suami selagi ia tidak menentang hukum. Dugaan dan cabaran sepanjang perkahwinan itu sama seperti isteri pertama yang hidup dengan suami 35 tahun tapi tidak taat... malah derhaka. Apalah nilainya pada status poligami itu jika derhaka pilihannya bagi yang amalkan monogami. Ramai lagi monogami diluar sana hadapi dugaan dan cabaran tanpa kehadiran orang kedua. tapi tak hargai peluang ALLAH beri, malah tidak taat pada suami.
so tepuk dada asah minda dengan ilmu dulu... poligami itu wujud kerana jika dilihat masalah sosial negara seperti pelacur, pembuangan bayi, dan sebagainya...
ALLAH tetapkan hukum kerana manusia ini mudah terpengaruh dengan sekelilingnya...

HARIHARUDUIT(MOHD MUSLIM MD YATIM) said...

saya ingin berkahwin 4...perlukan isteri2 yg solehah...patuh suami....tahan maki....x mudah melatah.....sebab kahwin??..saya tahu kenapa islam izin kita orang lelaki kawin sampai 4...wanita solehah melancarkan hasrat yang rasul ingin sampaikan....sampai mati saya akan hormat wanita2 sejati ini..saya hanya perlu 4 orang sahaja....yang lain saya minta maaf...anda adalah hak orang lain..JANGAN KAMU BERANI MENGAKU BERIMAN JIKA KAMU BELUM DIUJI.....UJIAN MENANDAKAN ALLAH SAYANG PADA KITA,,..Kita hidup cara islam...dan kita mati cara islam....akhirat kita pasti tersenyum..... nama saya muslim hariharuduit@gmail.com

Unknown said...

Sy pn yg kedua..cma nsb sy mlg.wlpn da 3 thn..hdup asing2 wlpn jrk hnya 20km shj..sy tpksa trma bjauhan dgan ank.ank brada di kg..Ari2 hati mngis..duk myewa bilik dgn org lain..alsan xmpu lg..xpnh braya bsama wlpn ank da unr 1 thn..kuatkn smgt2 utk ank..ase nk give up..tp xblh..husband ttp blik di rumah isrti ptma tiap2 hari n bsama ank2ny..sy trsiksa..tiap kli blik jpa ank mngis sb ank nk ikut..tp apa kn dya dri ini xmpu lg..tlg kwan2 yg lain..aina.junior2012@gmail.com

Anonymous said...

Sy pn istri kedua..kawin dh 9 thn..ini pn adalh perkhwinan kedua stlh berpisah dgn bks suami stlh 22 thn bersama dn ada ank 6 org..

Perkhwinan ini tidk dikurniakn cahayamata ats fktor usia.

Istri pertama x boleh terima khadiran sy sbg istri ke 2 suami.

Kami sama2 tlh berusia..tlh bercucu
Malangnye suami x prnh bermalam di rumah sy sepnjg 9 thn kami berkhwin..

Kehidupn amat sepi..ank2 sy yg 6 org bersama bks suami sudah bsr dn ada yg dh ada keluarga sndiri dn tinggal berjauhn dr saya.

Kami hnya dpt berjumpa di waktu siang dn masa yg kami ambil lbh kurang sejam dua shj..

Hanya Allah shj yg tahu btapa sukrnye sy mnjalani khidupan yg begini..mujur sy msih bkerja..mlm adalah terlalu pnjg bg sy..

Terkdg2 rasa mcm nk keluar dr khidupn sebegini..hari2 pujuk hati...
Suami amt takut dgn ugutan dr istri tua
Istri tua saya x jauh beza umur dg saya.

Sy sering berdoa agar sy diberi kesabaran bg meneruskn khidupn bermadu ini..lbh2 lg dlm usia yg begini..

Anonymous said...

Saya juga bakal merupakan isteri kedua. Bakal suami nekad walauapapun terjadi dia tetap mahu menikahi saya. saya buntu samaada nak meneruskan perhubungan ini atau tidak. ibu & ayah tidak mengetahui akan status bakal suami. saya da bercinta dgn bakal suami hampir 2thn lbh. In shaa ALLAH dlm bln 12 ni kami akan bernikah.
Isteri pertama telah mengetahui akan hal ini & saya tidak pasti adakah isteri pertama boleh menerima atau tidak. Baru-baru ini isteri pertama ada menyuarakan utk bertemu dgn saya.

saya buntu samaada hendak meneruskannya atau tidak. saya harap ada di sini yg boleh membantu. ini kerana umur saya telah mencecah 3series & isteri pertamanya dlm penghujung 2series & mereka mempunyai seorang anak lelaki berusia 5thn.

Thanks.

Anonymous said...

Saya bakal menjadi isteri ke-2..baru shj dilamar oleh ayahnda kepada bakal suami saya...keluarga sy x bermasaalah..sy hanya takut dan ragu-ragu. Sy istiqarah dan mcm2. Sy igt sy pernah berdoa di Mekah dulu..utk mendapat jodoh seperti bakal suami sy..ilmu agama tinggi..blh membimbing..biarlah rupa x seberapa..tp sy berasa takut..takut isterinya x dapat menerima walaupun sy mengenali hati budi isterinya. Sungguh baik orgnya..seorang ustazah..katanya dia mampu redha dgn kehendak suaminya yg ingin berpoligami. Mulut kata redha, tapi sy pernah dimaki,diaibkan dan difitnah. Alhamdulillah kami dah selesaikan konflik kami dia sudah pun meminta maaf. Berbagai dugaan yg kami terpaksa hadapi. Pernah sy berdoa supaya mintak Allah jauhkan kami berdua..pernah juga sy berdoa spy Allah tunjukkan sy jika dia itu untuk sy spy dekatkan lg kami dan jika bukan...jauhkan kami. Selesai shj sy aminkan doa lelaki itu muncul didepan pintu sy selepas beberapa hari menghilangkan diri kerana bermusafir utk mimikirkan pilihan. Sy menganggap itu sbg petunjuk dr Allah, Skrg ni sy merasa takut bila membaca kisah2 isteri ke-2.

Unknown said...

Salam sis.. sya pon dkm keadaan buntu.. sya mengenali si dia yg berbeza n sya 20tahun... sis.. sy masih belajar but perasaan kat dia wujud dgn pantas.. serius xthu nak ckp ape.. mcm mana.... but yg sya sy ckp memang sy muka cinta sama dia... bukan sbb harta or rupa..but dia memang caring dri awal.solat istiqarah sudah.. memang hati makin kuat bersma dia.. sis... kami behubng tnpa pengetahuan isteri pertma yg mempunyai 3anak. Tpi semua l3laki... si dia always ckp nak baby perempuan tpi isteri pertma da xdpt bg..dannakways bergura n sy...maybe ana perempuan dpt dgn sy..now dia giv me some lirik..kekasih gelapku aku mahu kau dicerahkan srcra halal... itu realiti.. sis how abot my fmly..dia punya wife.. stress fikir abot ths.. now im final exam... hmmm... sis berdosa kah sya sis... sy melayan dia tanpa diduga. Dan s3lama ji sy benci org bermadu dan xsika share pape nnorg... hidu0 sya xpernh berkongsi.. tpi akgg menjerat leher sy.. mula jatuh dan rindu sma dia.

Unknown said...

Kita solat subuh selalu baca doa qunut .... انك تقضي ولا يقضى عليك "sesungguhnya Engkau mengtakdirkan keatasku, dan tidak ditakdirkan ke atas Engkau" Itulah hidup ini, walau pun kita cuba untuk hindari apa yang kita tidak suka, tapi Allah tetap memberi apa Dia kehendaki. Ingatlah, apa yang Allah beri itu walau kita tidak suka, ia tetap lebih baik di sisi Allah. Apa yang penting kita melalui landasan takdir itu dengan sentiasa menyerahkan diri kepada Allah.

Unknown said...

Omg... Sy mmg benci dgn poligami n now sy dikelilingi pilihan suami org... Ap patut yg sy lakukan sis?? Terima atau tidak?M gona 2 die ...

Unknown said...

Omg... Sy mmg benci dgn poligami n now sy dikelilingi pilihan suami org... Ap patut yg sy lakukan sis?? Terima atau tidak?M gona 2 die ...

Unknown said...

Saya sendiri tidak pernah faham dengan takdir yang penuh hikmat. Ibrhim (a.s) menyerahkan Sarah kepada Penguasa Mesir, yang akhirnya dihadiahkan Hajar. Kemudian Siti Hajar dititipkan dipadang pasir bersama anak kecil ke tempat penuh gersang dan kemudian dari leluhur itulah diputerakan Rasulullah (s.a.w). Itulah takdir Allah yang punya rancanganNya yang kita tidak pernah faham. Juseru itu, tiada alasan untuk kita mengingkari takdir. Apa yang penting sekarang ialah bagaimana cara untuk kita berserah diri bagi melalui landasan takdir itu.

Firman Allah (Baqarah 45):
"dan mintalah pertolongan (kepada Allah) Dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan Sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang Yang khusyuk"

Di dalam istilah 'sabar' dalam ayat tersebut termasuklah ilmu, ikhtiar, pengurusan yang bagus dan banyak lagi; seterusnya digabungkan atau diikuti dengan sembahyang (kerana sembahyang adalah kaedah terbaik mendekatkan diri untuk berdoa / komunikasi dengan Allah).

Apa yang saya maksudkan untuk menentukan keputusan ialah;
1- Niat yang ikhlas kerana Allah -Pesan Rasulullah (s.a.w),kiranya dipilih kerana kecantikan, maka ingatlah kecantikan itu akan pudar, kiranya dipilih kerana harta, ingatlah harta itu akan habis; pilihlah yang ada agama, nescaya tanganmu berlumuran dengan debu, sebagai suatu kiasan penat dan letih macam manapun tetap berpuas hati.
2- Urusi masalah itu dengan tenang dan dengan ilmu -maksudnya untuk buat keputusan perlu sabar dan sentiasa mengambil masa untuk berfikir dan istikharah. Ingatlah dengan satu hadith yang maksudnya lebih kurang, tergopoh gapah itu dari syaitan manakala tenang itu dari Allah. Apabila kita dalam keadaan tenang, kita boleh berfikir dengan resional
3-Iringi setiap langkah dengan istikharah.
4- Apa-apa keputusan serah kepada Allah, walaupun pahit.

Ingatlah dengan firman Allah yang bermaksud (Al-Nasyrah 5-6) :
"oleh itu, maka (tetapkanlah kepercayaanmu) Bahawa Sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan,
6. (sekali lagi ditegaskan): Bahawa Sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan".

Maksud مع dalam bahasa Arab ialah terlalu rapat yang mana tidak ada koma atau titik, ia seperti selepas kuku adalah kulit. Ertinya andai kita lihat pada awalnya susah, tapi insyaAllah, kesudahannya bahagia.

Unknown said...

Duk sorang-sorang gini teringat satu sindiran suami. Ceritanya begini:

Cerita sekarang:
Pada satu hari, tengah hari lah kiranya. Siisteri sedang memasak. Tetiba suami berlari pulang sambil meraung-raung. "Pah !!!! pasang kelambu, pasang kelambu, Pah, pasang kelambu!!!!" Mereka memang tidur dalam kelambu. Siisteri ni bila dengar gitu, dia pun jawab, "Nak buat apa siang-siang pasang kelambu, anak tak tidur lagi!!" Sisuami dah dua tiga kali keliling rumah, manakala si isteri itu juga jawabnya, konon malu nak 'berkhidmat' siang hari. Akhirnya si suami menghilang ke dalam semak. Habis tu si isteri pun kata, "Tahu pun malu"

Kemudian, si suami pun pulang sambil ketuk pintu. Apabila si isteri buka pintu, si isteri hampir pengsan kerana muka sisuami penuh dengan benjolan dan terus pengsan tak sedarkan diri. Si suami sebenarnya disengat tebuan.

Cerita dahulu:
Rasululah (s.a.w) pulang dari Gua Hira'. sambil berkata, زملوني, زملوني. (selimutkan aku, selimutkan aku). Maka Khadijah pun menyelimutkan Nabi sehingga tenang dan hilang gementar. Apabila tenang baru Khadijah bertanya apa ceritanya.

Perbandingan:
1.Apa reaksi anda bila suami berkata, "Pah abang nak kahwin sorang lagi....."
2.Apa reaksi anda bila suami berkata sesuatu yang pada anda ia tidak logik. "Abang teringatkan seseorang, rindu ngat kat dia" Bila ditanya siapa perempuan itu, dia jawab "Tak tahu". Apakah anda akan kata suami saya sudah gila?
3.Kiranya suami anda baru pulang dan dia berkata sesuatu yang bertentangan dengan diri anda apakah reaksi anda.

Lina said...

Salam semua, sebenarnya tidak salah menjadi isteri kedua, cuma kadang2 secara tak sengaja kita telah mengganggu kehidupan bahagia isteri pertama, contohnya apa yang berlaku pada saya, suami saya kahwin lain kerana alasan kesian kepada seorang janda yang sudah mempunyai anak 3, tetapi bila sudah kahwin suami saya kata dia sudah tiada nafsu kepada saya tetapi hanya ada nafsu pada isteri kedua, saya sangat sedih kerana semua yang berlaku ini adalah selepas kehadiran isteri kedua, sudah lebih setahun saya tidak mendapat nafkah batin, tetapi kerana sayankan suami saya pendamkan sahaja perasaan saya ini,ya Allah kuatkanlah hati saya ini.Doakanlah agar suami saya kembali pulih seperti mana dahulu, sebelum adanye isteri kedua....

Anonymous said...

Untuk pengetahuan semua, sekiranya anda ingin menjadi isteri kedua maksudnya anda kena terima hakikat yang suami anda lebih menyayangi isteri pertama, jika tidak sudah pasti dia ceraikan isteri pertama untuk mengahwini anda. Kerana itu bukan mudah menjadi isteri kedua yang menuntut kesabaran dan kena hapuskan perasaan cemburu di mana pengakhirannya isteri kedua yang diceraikan atau meminta cerai. Anda kena tabah kerana apa sahaja masalah yang wujud anda lah yang akan dipersalahkan.

Anonymous said...

Ingin menanya satu soalan berkenaan perkahwinan Rasulullah (s.a.w). Para orentalis /kristien mengatakan Muhammad gila seks dengan mengahwini Aishah yang masih kecil. (Auzubillahi min zalik). Harap ustaz/ustazah dapat jawab, kerana saya buntu untuk menjawab kepada musuh Islam tersebut

Anonymous said...

Salam kak..sy perlukan nasihat n pendapat ttg kisah n lumrah bermadu..blh beri sy alamat fb akak??

Anonymous said...

Setuju....itu lah yg bsanyapun.
Byk bala dari pahala! Dsr pemusnah kbhgiaan r.tangga org. Jntan pula mmng dsrnya gtl sampai kemati..ada yg sama2 gtl mnggoda ank2 dan isteri 1 jd magsa. Ingt, doa org2 yg teraniaya x hijab dgn Allah...wahai isyeri ke2, sedarlah!

Anonymous said...

Kita sama tertipu oleh org yg sngt kita prcyai. Mrk amt licik dlm isu ini. Silapnya kita trlnpau prcy dgn mrk danmrk ambil pluang ats kbaikn kita yg sentiasa x prnah mmbntah slps 21thn prkhwinn ini blsnnya rupa2nya....pefih perit n hancur luluh. Bila ditnya knapa? Sj nk 'rasa' huh sakitnya hati! N apa yg sy x buat utk dia?dia kt no komen all prfect n trbaik tp bkn sbb masalah dgn sy isteri 1, tp sbbnya dia yg nk rasa....mcm ni pun ada rupanya! Yg jd no 2pun xsebrapa dia kt, mlekatt ngan kita jg yg jauh lbh hevat ktnya!br dia tahu lngit ni tinggi ka rendah! Kita pun dah x suje dgn dia! Hnya ingatkn ank2 yg sdng mmbsr xnk terksn dgn bpnya ygslh buat prtungan! Kpd Allah kita serahkan pnyelasaiann!

Anonymous said...

Dah tahu dah ada sifat cemburu knapa pilih laki org?Allah lah tmpat mngadu!

Anonymous said...

Saya juga dalam konflik untuk beristerikan no 2..Ia hadir kerana cinta yang ikhlas..tidak pernah terlintas untuk beristeri 2 namun saya benar-benar jatuh hati padanya..dia juga mempunyai perasaan yang sama pada saya..cuma sekarang dia keliru dengan pandangan dan pendapat rakan-rakan sehingga hubungan kami retak..bagaimana saya ingin jelaskan padanya supaya dia faham akan perasaan saya..saya tak mampu lagi berfikir dan kadangkala down kerana kami saling menyintai..melepaskannya adalah suatu worst decision i've ever made..setiap hari saya hanya memikirkan hubungan kami..semuanya bagai tak kena walaupun dirumah saya bersahaja seolah tiada apa-apa dan masih mampu tersenyum bersama keluarga..saya sayang keduanya, keluarga & bakal isteri kedua..kenapalah masyarakat memandang poligami sebagai sesuatu yang tidak baik, manakala dalam agama ia dibenarkan asalkan mampu bersikap adil..Ya Allah, aku redha dengan ujian mu..

Anonymous said...

As salam... tak salah kot jika mereka nak yg muda/single... mungkin isteri pertama mereka lebih berumur/divorcee... lagipun kalau bertepuk sebelah tangan takkan berbunyi... yg penting elakkan perkara yg kurang elok dan suami isteri perlu muhasabah diri dengan meletakkan ego masing2 ketepi... wallahualam

Anonymous said...

terima kasih ats perkongsian pengalaman yg x semua org dluar memndang ia delh mans.. namun sy jugak bakal n skrnya di iznkn Allah.. menuju kearah itu.. dan sy menjd isteri ke2.. x d nafikan sy seorg yg cemburu.. cmer apa yg yg sy perlu muhasabah kn diri sy, delh skrang... kerana pe yg de hrni.. mebwa sy utk ke dpn.. jd sy perlu byk belajar utk rse n meltakk kn diri ay sbgai seorg yg perlu beralah,,,

Anonymous said...

Salam suma,thanks pada para2 isteri yg bjaya sbg isteri dan madu. sy pn bmadu, no.2 hehehe. ALLAH ciptakn sesuatu bsebab, kta cuma hamba DIA perlu akur dan tawakal. Wanita2 skelian baik isteri pertama, kdua, ktiga & keempat, xpayah la nk berebut2 suami. klu ALLAH tarik nikmat bersuami mcmna? kta ttp idup bsorgn bteman ank2. cerai idup or mati, kta ttp kena truskn idup. duit ringgit harta x bwa msuk kubuq,cuma amalan kbaikan sj. syukurlah pd DIA kerana bukakan ati suami utk menikahi wanita lain scara baik. ada wanita yg sgup biar suami dia meniduri pelacur hya kerna xmau bermadu,kumpul koleksi ank luar nikah dgn tmn wanita. Wahai isteri2 yg solehah, sy thu anda dn sy bukan berada dzaman nabi yg dpt bimbingn direct dr nabi. cuma dsini sy ingin anda bsyukur dgn nikmat dr ALLAH SWT. bersihkn hati,buang sikap dendam iri hati.. bjalankn la dlm landasn yg ALLAH berikan pd kta. sy pun xmampu utk bbaik stelah difitnah.. tp dlm taman ati sy ttp igt madu wlu skejam2 dia kejam lg syaitan laknatullah. ;)

Anonymous said...

As salam...sy memilih untuk menjadi isteri ke2.masih belum bernikah disebabkan halangan keluarga sy.isterinya yg sakit dan x berdaya telah memberi kebenaran.kami dah berjumpa dan berbincang.sy dah bersedia.tapi sy buntu nak meyakinkan keluarga sy.sy dah pertengahan 30an.kalau sesiapa sudi bagi idea untuk sy.

Anonymous said...

Salam sis
Sejuk hati baca entry sis.. saya juga dlm dilema utk terlibt dgn poligami.. saya bakal isteri ketiga.. saya keliru utk membuat keputusan.. saya cuma membaca pendapat isteri kedua... tapi bagaimana dgn isteri ketiga?

Anonymous said...

Sy isteri kedua & terus terang, yg pertama sering meminta suami ceraikan sy. Sudahlah giliran sy 3minggu sekali, duduk berjauhan... jd, tiada istilah isteri kedua lebih manja di sini. Bg sy poligami hak yg diberi kpd lelaki seandainya mampu & berkesanggupan. Logiknya, tiada wanita ingin dimadukan. Tp, siapa kita nak mempertikaikan hukum tuhan, perkara yg turut dipraktikkan nabi? Siapa kita nak mempertikaikan jodoh & ketentuan ilahi? Apa yg boleh sy katakan, kembali kpd matlamat asal hidup kita. Insyaallah, hati lebih tenang...

Nur Cahaya Sylvie said...

Salam.. Sy pun istri ke 2... N sy suh suami bt pword lock tu n suami bgtau pwordnya...hm.. Penh curik2 tgk hp suami,bukn nk tgk pic2 or sms2 o wassup die ngn 1st wfe jus nk tau either die tipu 1st wfe x bile jumpe sy.. Sy xsuke die tpu 1st wfe esp kalo smsa die bersama sy... Sy phm prsn 1st wfe ble dtipu..n kern instinct 1st wfe akn tau yg die bersma sy.. Muleler 1st wfe anta sms2 yg berbau hinaan dsbgnya..itu yg sy xnk...

Anonymous said...

assaamuaalikum sis..pun dlm dlema..sy pun menyintai suami org, kami telah berkenalan hampir thn ke tiga..sy kenal dia ketika menuntut dipta..dulu dia berjahuan dgn isteriny tetapi setelah mengetahui hubungan kami dia pun dpindahkan tempat kerja dan tinggal bersama isterinya..tetapi dia masih lagi mencari sy dan meneruskan hubungan bersama sy..dia telah bkawin hampir 8 tahun tp masih belum mempunyai anak..sbb 2 la dia ingin bkawin lagi satu..ibu bapa sy blm tahu lagi dia suami org tp family dia ayah dan ibu dia dan isteri dia serta adik beradik dia menentang hubungan kami..dia dan isteri dia mempunyai kerjaya dan sy blm lg bekerja..sy tkt sy akan jadi beban kpd dia..sy tahu dia bsikap dingin dgn isteri dan sy kesihan dgn isterinyr tp isteri dia ckp klu dia ingin kawin lg dia mesti menceraikan isterinya..dia juga ckp dia xkan menceraikan isterinya dan dia akan pujuk isterinyer agar dpt menerima sy..tp sis sy hanya manusia biasa sy rapuh sy xtau adakah sy mampu utk melaluinya sudah la skg ne kami bjauhan kdg2 sy ttekan juga dgn keadaan ne..tolong la sy sis apa patut sy buat

Anonymous said...

Salam sis2 yang ada di sini.. saya telah mmbaca entry sis pnya blog.. n da baca setiap komen di sini.. keadaan sy skg ialah sy bakal jadi isteri kedua.. pls sesiapa yg bole kongsi bg pendpt n nasihat tntng prkara ni dgn sy.. pla email sy.. nazillahnasir@gmail.com..

Anonymous said...

Benar suami lebih sygkan isteri pertama , keutamaan tetap pd isteri pertama dan anak2.
Isteri kedua sekadar memenuhi ruang kosong yg tidak dapat dipenuhi oleh isteri pertama.
Isteri pertama masa bersama suami akan berkurang kerana anak2. Lelaki suka dimanjakan.
Menjadi isteri kedua ni kne kuat n tabah mungkin jgk hati kering. Org ramai atau sedara mara memandang berat sblh pd isteri kedua, lebih kpd pndangan negatif.
Cth jika nk beli handbag baru tak boleh selagi isteri pertama tak beli.
Tp isteri pertama dpt kereta baru walhal dah ada kereta yg masih elok tak semestinya isteri kedua dpt kereta baru.
Isteri kedua tidak boleh melebihi isteri pertama jika dari segi kebendaan.
Dari segi masa juga lebih pd isteri pertama alasan anak2, sy belum mempunyai anak.
Kadan2 isteri pertama ni psyko kadan dlm seminggu smpai 2x minta suami blk cepat ke rumah alasan brg dapur dah abis anak2 xde mknan.
Kne kuat tabah, sy byk jgkla menangis terasa.
Cth keluar berjln dgn suami tiba2 smpaila msg anak deman atau dia xsihat. Masa tu suami dah kelam kabut.
Saya x galakkan sesiapa pun jd isteri kedua melarang pun tidak.

P/s : kalu jupe saudara mara blah laki xboleh pkai glomor dri isteri pertama nnt jadi isu.

Anonymous said...

Sy sgt bersetuju dgn di atas.
Apa saja yg berlaku isteri kedua akan disalahkan walaupun tidak bersalah.

Anonymous said...

sy sdh 8 thn hidup bmadu..sebagai yg kedua kita msti mhormati kakak.kami pnh tgl sbumbung,memasak,bcuti dan shopping bsama.
.alhmdulillh kami macam kawan.

Anonymous said...

Kalau istri pertama menghalang suami menjlnkan kewajipan pd istri kedua termasuk giliran bermalam, istri pertama tlh berhutang pd isteri kedua krn mencuri hak isteri kedua, hutang tu kena dibayar di akhirat nanti sekiranya istri kedua tak halalkannya. Begitulah jg kalau istri kedua mencuri hak istri pertama. Oleh itu para suami beristri dua, jgnlah takut pd istri2 anda, takutlah pd Allah krn istri2 anda adalah amanah Allah pd anda.

Anonymous said...

Sy jd babysitter utk anak2 isteri pertama dan mereka
Berdua g tgk wayang, alasan nk merapatkan anak2 dgn sy.

Anonymous said...

' awk kne phm dia ada anak' ,
awk kne beralah awk isteri kedua ,

Anonymous said...

Wahai isteri kedua, sekiranya isteri pertama menahan giliran suami bermalam dgn anda, sebenarnya mereka telah mengambil hak anda tanpa kebenaran anda. Anda fikir sendiri samada nak halalkannya @ tidak kerana itu mmg disebut sbg 'hutang' mereka kpd anda. Hutang wajib dibayar @ minta dihalalkan.

Anonymous said...

Kuatkan semangat ye..sesungguhnyer Allah amat menyayangi umatnyer.segala dugaan yg diberi akn buatkan kita makin tabah..tiada sape2 yg pinta utk menjadi ke 2 atau 3..segala2nye adalah takdir..yg perlu buat hanyala redha dgn ketentuan Illahi..jd isteri yg tbaik utk suami kita.insyallah kita akn mendapat RedhaNya..

Anonymous said...

Ok

Dukunlintah said...

Assalamualaikum,

Saya mengenali bakal suami hampir 3 bulan, bertemu kedua orang tua pun sudah dan mereka menyukai dan merestui kami cuma 5 hari lepas saya ketahui bakal suami sudahpun beristeri dan ada seorang anak perempuan 5 tahun. saya cuma mengikhlaskan hati menerima dan meneruskan hubungan namun dalam hati sakit dan kecewa. Kami berdua bekerja di Negara yang akan memulakan hukuman HUHUD nya april ini, persoalannya, sekiranya ISTERI PERTAMA tidak mengizinkan suaminya berkahwin lain, apakah ada acara lurus dan benar yg boleh kami jadikan panduan agar boleh meneruskan pernikahan nanti? sudilah bantu saya dan saya ucapkan Jutaan terimakasih. Boleh email ke: nur_emma914@hotmail.com

wassalam.

Isi hati penuh kejujuran said...

salam, saya tidak memahami bagaimana seorang yang menjadi isteri kedua berkata bahawa dia tidak dapat lari dari takdir dan seolah-olah mereka dipaksa / memaksa dirinya sendiri untuk menjadi isteri kedua/ketiga/keempat. Setahu saya tidak seharusnya ada paksaan dalam sebuah perkahwinan. Kita sendiri berhak memilih jodoh kita sekalipun ia telah berada dalam ilmu Allah. Melainkan wali anda telah menentukan yang terbaik buat anda ialah bersama suami org. Tetapi jarang sekali ada ibubapa yang mahu puterinya dipoligami walaupun adakalanya dia sendiri yang mengamalkannya. Saya cukup tidak suka apabila para isteri yang berpoligami menyalahkan takdir semata-mata. Jika para isteri bersedia dan menerima sejak awal lagi mungkin tidak menjadi masalah, namun jika ada hati yang terpaksa dan tidak mampu menerimanya mungkin akan berlaku kepincangan nanti kerana kita hanyalah manusia biasa.. Saya juga tidak suka saudari melabelkan orang yang bernikah bukankah juga kerana nafsu..ya, betul..namun pada saya nafsu tidak akan bergelojak jika tidak dipancing. Pernahkan si suami berusaha mengawal pandangan, menjaga hati, dan diri dari perkara yang tidak halal baginya. Atau terangterangan dia suami sendiri yang mendekatinya. Saya menghormati dan mengagumi poligami yang mendapat keredhaan setiap para isteri(apalagi bakal mendapat keredhaan Allah) serta mempunyai tujuan dan matlamat yang jelas. Namun jika berpoligami sekadar mencukupkan kuota, memuaskan nafsu(yang memang takkan pernah puas)jatuh cinta kali kedua/ketiga/keempat/ maaf..saya langsung tidak menghormati poligami seperti ini. Apalagi jika dilakukan dengan mengetepikan kemampuan si suami. Hal inilah yang membuatkan ramai wanita menolak dan takut untuk berpoligami. Akhir kata, janganlah mudah menyalahkan takdir semata-mata. Allah sendiri yang menyuruhkita berusaha untuk mencapai yang terbaik. Wallahuallam. Afwan.

Hanna said...

Banyak jugai isteri kedua :) saya tidak bersendirian. Tak kisahlah samada kita berhubungan baik dengan madu atau tidak, yang penting tidak bergaduh, bercakaran mahupun mengeluarkan kata2 kesat. Saya dan madu buat hal masing2... Alhamdulillah dah 5 tahun bersama suami, anak2.

Amie said...

Alhamdulillah..akak mmg sgt kuat..! Tp sy pun wanita normal itu...belum cukup kuat... :'(

Amie said...

As salam, akk. sy follow akk & sy share n3 akk yang ini yer... :'(

http://amielovely525.blogspot.com/2014/02/jadi-isteri-ke-dua.html

madusepah said...

Assalamualaikum Whbt... para2 isteri sekelian, sy penah komen ruangan ni pd 5th Dec 2013. sy fhm prasaan isteri no.1, rsa marah,benci,xsuka sumanya ad. tp kenapa prasaan tu hanya utk isteri k2,3&4? tdk pd suami anda? punca adalah dr suami anda jg..anda inginkan suami anda blaku adil dan melebih2kn anda dr stiap ap pun. anda perlu ingt juga anda pun tidak adil dri segi prassan bnci pd madu, spatutnya and kena lebih2 bncikan suami anda. Igt poligami hnya dlam ISLAM, agama lain xpenah ada poligami cuma yg ada perempuan simpanan (berzina). pilihlah mna yg lebih baik utk cari keredhaan DIA. mgkin kebanyakan isteri ptama xsuka poligami sbb ada komitmen dgn wnita & ank2 yg lain,pbahagian masa,harta,ksh syg. asalkan hak mutlak sbg isteri jtuh pda dia, suami nk langgan pelacur pn xpa janji jgn poligami krana placur cuma bkhidmat seks, xperlu ada komitmen,xpayah nk bahagi2 harta. tp bahananya mghalang poligami pd suami gemar bpoya2 ni anda akn rasakan jg bila sang suami bawa hadiah terindah dan termahal untuk anda iaitu pnyakit aid, anak tiri luar nikah. mahukah anda jd pghuni neraka dsebabkan hal ini. indahkan poligami anda dengan berfikiran positif wlu pahit. tp setahu sy la... zaman moden mna ada lg kisah seram poligami, semua isteri berkerja ada pendapatan sndiri. cuma bkahwin utk dptkan perlindungan sj.

maduterbuang said...

Salam, sya nk la jmpa kalian suma. sya nk cm ada club isteri2 ni x kisah la isteri bernombor pendaftaran 1,2,3 @4. yg penting kta boleh isi masa tluang dgn aktiviti bfaedah. bt fmily day ka, klu dtg penang leh la kta bjmpa. sya xnak alasan poligami bt sy tertekan dgn sikap madu & x adil suami. biarlah depa tgung dsana. sya nk happy dgn ank sya, klu sya muram akn effect pd ank, tbntut lak nnt. ni mail sy bite_antz@yahoo.com.my tp sya xmau la gaduh2 hal poligami ni, dh letih sgt2 dh. bleh ka kwn2 suma bg sokongan pd sya??

Unknown said...

Assalammualaikum...tak sangka terjumpa blog ni..Syabas kpd Puan membuka ruang kepada para isteri meluahkan rasa tentang isu sensatif ini..saya kira tidak ramai isteri yg mahu mengistihar diri terbabit dalam poligami..tetapi Puan sorg yang sgt tabah..moga Allah melimpahkan rahmatNya..saya rasa terpanggil nak share jgk kat sini..memandangkan mostly isteri2 kedua ada je yang tak kena kan dlm pelayaran rumahtangga..saya tidak begitu arif tentang ini..tapi saya juga boleh kongsikan pgalamn sndri..mungkin terlalu mentah..hehe..saya juga merupakn isteri kedua..namun hubungan saya dan isteri pertama sama seperti kakak dan adik..kami memg rapat dan saling menerima..aturan Allah dlm hidup kami sgt cantik, sy rasa suami dan madu sy adalah pelangkap hidup saya, dan madu saya pulak merasakan sy adlah anugerah dr Allah..kami saling memerlukan dan melengkapi..itu yang kami nmpak dlm rumahtanga ini..orang kata..bohonglah tak ada rasa cemburu..TIDAK! itu lagi bohoong..sungguh..sebelum berkahwin..sy memg tahu status suami dia..dan perkahwinan kami pun memg iku prosuder di malaysia tanpa ada masalah..sebelum dan selepas berkahwin..perasaan itu tidak berubah..sy hormat madu sy sperti kakak..dia bimbing sy sperti adik..sy tidk pernah mgalami proses mengawal rasa cemburu..sebab perasaan itu tidak terbit terhadap madu saya..saya yakinkan pd diri dr sebelum berkahwin lagi "Aku tak perlu cemburu buat yg halal bagi suamiku kelak" dan itu menjadi doa seharian..logiklah kita nak cemburu pd isteri suami kita sendiri??buat apa kan..lebih baik kita cemburu pd yg bukan mahram baginya..tip simple dr saya..hihi..anggap la perkahwinan itu suatu perkongsian..jika suami kamu ada harta..itu perkongsian buat diri mu..jika suami kamu ada anak dan isteri..itu juga perkongsian..sekian..

Anonymous said...

Saye pun menhadapi dilema sekarang..berkawan lama tetiba nikah dengan org lain..kemudian d lamar jadi yang kedua..istiharah dah d buat..pndapat dah d tanya..sekarang hanya menunggu masa..bimbang akan penerimaan org luar..

Ciksue said...

Salam..boleh berkongsi email dgn sy
sy amat memetlukan spt awk utk bercerita, meluah rasa...

Ciksue said...

Salam..boleh berkongsi email dgn sy
sy amat memetlukan spt awk utk bercerita, meluah rasa...

Anonymous said...

Mana akak tahu yg suami akak takkan madukan akak pd ms dpn? Jodoh tu kan kerja Allah..

Anonymous said...

Saya baru terbaca blog ni..utk pngetahuan semua sy adalah isteri pertama..dan sy brkwin dgn suami atas permintaan ibunya dan sy tahu dia tidak redha pd hbgan ini..nmun sy trlalu mencintainya..setelah setahun bkwin sy bagai nak gila bila dpat tahu suami sy ada pmpuan lain..malah dia berhasrat nak ceraikan sy ketika sy mengandungkan anak pertama sy..tp alhamdulillah hasratnya x menjadi..sy brusaha keras supaya suami sy memutuskan hbgan dia dgn pmpuan tu hinggalah melibatkan pertelingakan dr pihak kluarga dia dan sy..sy juga berjaya membuatkan kuaga suami sy menjadi benci pd pmpuan simpanan suami sy tu..bgitulah usaha sy selama 5 tahun utk prthankan rumahtangga sy ni..hinggalah satu tahap suami sy sedari suami sy pertahankan hbgan kami semata2 utk kepentingan anak2..sy benar2 kehilangan suami saya..sy amek masa yang agak lama utk memikirkan semua ini hinggalah sy dpt menerima knyataan bahawa suami sy hnyalah pinjaman Allah dan syalah yg menzalimi perasaannya selama ini..rasa ego telah membutakan mata sy..sy sbnrnya bukan sja menjatuhkan maruah pmpuan tu malah diri sendiri..malahan sy rasa sngat malu pd pmpuan tu bila sy dpt tahu bhawa dialah yg memujuk suami sy utk terus bsama sy selama 5 tahun ni..Ya Allah..brtapa hina dan berasa sgt malu pd pmpuan tu..brtapa byknya dosa ku melemparkan kata2 kesat pada suamiku..masih adakah syurga utkku? Akhirnya sy sndiri pergi mnemui pmpuan tu utk meminta maaf dan sy redha utk dia brkhwin dgn suami sy..malangnya sy bnar2 telah membuatnya terluka dan dia menolak hasrat sy dgn alasan dia sygkan anak2 sy..sy jadi buntu sesangat lebih2 lg sy dapat rasakan bahawa kini sy hnya memiliki tubuh suami sy tp tidak hatinya..

Unknown said...

assalamualaikum....alhan
mdulillah...allah permudahkan urusan....sya berumur 29 tahun.saya juga merupakan isteri kedua.saya baru saja berkahwin dengan suami lebih kurang dua bulan.sebelum ini sya pernah berkahwin lelaki yang masih singgle dan tua 4 tahun dari say.tpi jodh x panjang...kini saya berkahwin lagi dengan suami dimana perbezaan umur 20 tahun lebih tua dan berstatus suami orng.kehidupan saya sekarang jauh lebih bahagia dan tenang dari dulu.biarpun setiap mlm suami bersama isteri pertama berikutan isteri pertama belum mengetahui tentang perkahwinan ini..namun saya bahagia.apa yang penting dalam perkahwinan ini suami lebih bertanggungjawab dalam cuba membahagikan masa nya bersama saya.walaupun isteri pertama belum lagi mengetahui namun saya redah apa saja yg bakal terjadi dimasa akan datang.bila ditempat kedua kita lebih mengenali diri kita yang sebenarnya dengan mendekatkan diri dengan allah....dengan cara itu kita akan perbaiki diri menjadi lebih baik,lebih memahami suami dan mampu mengawal perasaan yang negetif dalam diri.bila diri kita dekat dngan allah...segala urusan allah akan permudahkan...

Alin said...

Assalam. Saya adalah isteri kedua. Baru sj nikah pd akhir bln feb yg lalu. Pernikahan yg x prnh dirancang oleh kami brdua. Pertemuan pun tidak prnh dirancang walaupun sudah mengenali selama 5 tahun sebagai kawan biasa. Tiba2 akhir tahun last year brtemu kembali di internet di saat sy brada di dalam kesusahan.

Dari saat prtemuan kita cuma brkomunikasi melalui online chatting dan telephone sj. Dia byk menghulurkan bantuan dr segi financial.

Pertama kali brtemu pada awal feb dan terbit rasa syg antara satu sama lain walaupun telah brjanji prhubungan x lebih dr itu sekadar abg dan adik. Tiba2 pd akhir bln feb semasa menuju ke perak, dia telah melamar sy dan sy terus terima. Terus kami brnikah di selatan thailand pd keesokan harinya. Bermulalah kehidupan kami sbg suami isteri dan bagi sy itu adalah hubungan yg paling istimewa dan sy telah belajar utk mencintainya sbg suami sy.

Kami hnya brjumpa bila dia outstation lebih kurang sebulan sekali. Sy tidak prnah membuat jadual utk dia brjumpa sy. Itu trpulang pd dia utk jumpa sy klau dia tahu tanggungjawab dia sbg seorang suami. Sy tidak prnh mengganggu dia bila brsama 1st wife. Klau dia msg n call, waktu itu lah kita brkomunikasi. Cuma late at nite kita akn selesa brkomunikasi melalui laman social. Sy sedar diri sy sbg 2nd wife. Sy tidak prnah brniat utk mengganggu atau menyusahkan dia atau rumahtangga dia brsama 1st wife. Apa yg suami bagi sy ambil n tidak melebih2. Cuma kdg2 bila ada keperluan utk diri sy dan sy trpaksa minta dr dia.

Pada awal prkahwinan suami mmg sangat berani utk beritau 1st wife mengenai prkahwinan ini dan suami jg tidak merasa takut utk menunjukkan sy di khalayak ramai sbg isteri dia. Sy yg memujuk dia supaya jgn trlalu menonjol. Suami prnah beritau yg 1st wife seorang yg warak dlm agama. Sekiranya dia tahu psl prkahwinan ni dia akn terima jua walau pd mulanya dia akn marah. Bagi sy pula, lebih baik jgn dia dpt tau kerana pastinya kebahagian yg ada akn rosak jg. Bagi sy biar rahsia ini kita simpan smpai mati. Sy sedia brkorban agar suami dan kluarga x brpecah-belah krn sy.

Alin said...

Secara tiba2 pada awal minggu ini suami mula brsikap lain dari prtemuan sebelumnya. Dia lebih mendiamkan diri n byk trmenung. Dan pd satu hari Tapi tu dia menangis. Bila sy tnya suami kenapa dia sedih, dia kata xde apa. Sy jg berasa tak selesa pd minggu trsebut, lebih2 lg sy tlh mimpi buruk. Dan sy tau mimpi tu alamat yg x elok utk sy.Sy da mula bimbang dan boleh dikatakan sy byk menangis sepanjang minggu brsama suami.

Suami jg hantar sy pulang ke rmh lebih awal dr yg sepatutnya. Mcm2 alasan yg dia bagi. Sy akur walau hati rasa sedih yg tramat sgt. 2 hari suami mendiamkan diri, msg sy tidak brbalas. Dan pd petang jumaat tu suami call dan sy beritau perasaan bimbang sy. Byk soalan yg trbuku di fikiran sy tnya pd dia. Tiba2 Suami britau dia x dpt teruskan hidup brsama sy lg dan terus ceraikan sy. Dia britau 1st wife da dpt tau tentang kami. Hanya Allah sj yg tau betapa hancur luluh perasaan sy. Suami ceraikan sy tanpa sy buat apa2 kesalahan pun dan tanpa alasan yg munasabah. Yg sy ingat dia beritau dia rasa dia tidak boleh teruskan hidup dgn sy dan dia rasa dia x bole bg commitment pd sy. Dia britau semua prbelanjaan dikawal oleh isteri dia sbbnya setiap pengeluaran duit mesti dipersetujui oleh isteri dia. Dan isteri dia akn siasat setiap wang yg dibelanjakan. Sedangkan pd awal prkahwinan dia britau yg apapun wang yg dia bagi pd sy adalah dpd gajinya dan tiada kena mengena dgn wang isteri atau syarikat. Duit yg dia bagi sy bukanlah byk sgt pun sekadar cukup utk prbelanjaan dapur dan barangan keperluan sy sndiri.

Pd saat dia nk ceraikan sy jg la dia britau yg dia x prnh mencintai sy dan dia brkahwin hnya krn simpati pd sy dan kluarga sy sj.

Apakah yg patut sy buat? Patutkah sy brharap suami kembali pd sy? Sy amat menyayangi dan mncintainya. Sebenarnya dia x prlu ceraikan sy walaupun 1st wife dpt tau tentang kami sbb sy sentiasa boleh mengalah.

Sy mmg rasa pelik, di manakah sifat suami yg berani dan secara tiba2 jd takut. Dia brkahwin dgn sy tanpa fikir panjang dan ceraikan secara tiba2 jg tanpa fikir panjang. Di manakah janji dia utk mnjaga sy sehingga akhir hayat. Dia britau ibubapa sy dia bole mnjaga sy sbb dia mampu tp sekarang dia brckp sebaliknya.

Begitu senang suami melafazkan talak. Sy ibarat patung yg xde hati n perasaan. Sy sedar sy tiada harga pd dia. Sy mcm sampah yg mmg tak dipandang lansung. Boleh dibuang sesuka hati. Sy brserah pd Allah di atas segalanya yg telah ditakdirkan utk sy. Walaupun perit dan terasa nk mengakhiri hidup ini. Tp trpaksa redha. Sy menunggu ajal memanggil sy sbb sy da xde apa2 lg di dunia ini. Berkahwin n bahagia x sampai 3 bln. Apalahh yg bole dibanggakan, hnya malu yg mengundang. Kita mengalah pun tetap kita akn kalah kpd isteri prtama. 2nd is always 2nd.

Anonymous said...

Sekadar peringatan. Bersedialah utk berhadapan dgn isteri pertama yg kejam yg akan memaksa suami menceraikan anda, menghalang suami menjlnkan tjwb terhdp anda, merampas semua hak anda sbg isteri spt mencuri giliran bermalam anda bersama suami. Suami ketika itu lebih takut pd ugutan isteri pertama drp takut kpd Allah. Isteri pertama yg tidak tinggal solat 5 waktu ditambah dgn solat2 sunat lg ini bukannya berdoa kpd Allah mohon suami berlaku terhdp isteri2 tetapi mereka berdoa agar suami menyingkirkan isteri kedua kononnya isteri kedua perampas dn perosak rmhtangga pdhal mereka tahu suami mereka tak dirampas dn kasih suami masih pd isteri pertama dn anak2. Mereka lupa poligami itu ketetapan Allah tetapi mereka berani mempertikaikan ayat2 Allah kerana mengikut hasutan syaitan yg sentiasa memporakperandakan manusia. Mmg ramai isteri kedua sedar diri menumpang kasih, hidup berdikari dn selalu beralah tetapi ramai isteri pertama mengambil kesempatan menyerang dn menghina isteri kedua, sedihnya masyarakat jg tidak membuka minda terhdp hukum poligami yg ditetapkan oleh Allah. Sepatutnya poligami yg memudaratkan shj yg patut ditentang tetapi yg tidak memudaratkan pun dicerca dn dihina seolah2 tak pernah membaca Al-Quran. Mudahan perkahwinan saudari dpt dipertahankan dn akan terus utuh dilimpahi dgn kasih syg sekiranya diketahui isteri pertama satu hari nanti. Janganlah dicuri semua hak isteri kedua wahai isteri pertama kerana isteri kedua ada hak samada hendak halalkannya atau tidak, buanglah niat utk merobohkan masjid suami puan dgn isteri kedua kerana hukum Allah itu ada, belajarlah utk reda, berdoalah agar suami berlaku adil dn dimurahkan rezeki tiap kali lps solat, bukannya berdoa seolah2 suami milik anda seorang, kononnya rmhtangga anda terancam dn seolah2 hidup anda dn anak2 teraniaya kerana kehadiran isteri kedua. Coretan ini ditujukan kpd isteri pertama yg kejam shj, buat isteri pertama yg reda pd ketentuan Allah mudahan Allah memberkati dn membalas segala kebaikan anda di dunia dn akhirat.

Anonymous said...

Sabarlah alin.. sedihnya cerita awak.. jgn dikenang org yg tak sayang kita.. kita setuju jadi isteri ke 2 pun sudah satu pemgorbanan yg besar.. pada sy suami alin tak layak terima kasih sayang alin.. lupakanlah dia.. sy yakin alin akan bertemu bahagia... semoga allah temukan alin dengan lelaki yg menyayangi alin....

Sisna Lina said...

seorang knalan saya mcadangkan kita tubuhkan geng whatap bagi org yg bmadu. sesiapa yg bminat lh la emel saya norfadzlina24@yahoo.com

atau follow blog saya di

http://www.linafadzlina92.blogspot.com

Anonymous said...

Alin... Can u msj me thanks... enthanf4@gmail.com

Anonymous said...

Assalammualaikum..
Saya amat tertarik dengan kisah saudari kerana saya pun sedang dilamar utk menjadi isteri kedua.
Tetapi kisah saya berlainan. Awalnya lelaki ini tidak berterus terang tentang statusnya Dan mengaku single. Setelah saling sayang itu timbul saya dapat tahu dia sudah berkahwin Dan mempunyai dia orang anak Dan yang isterinya sedang mengandung. Saya memutuskan hubungan bersamanya naming dia datang berjumpa saya Dan melamar saya. Alasannya dia tidak ingin menjaga

Rein said...

Tabahnya akak. Mmg jd 2nd wife kena beralah kan. Sgt x adil bila org assume kita merampas. Sebenarnya kita yg kutip ape yg 1st wife cicirkan.

Unknown said...

Aslmlkm..sy truja bila dgr crta akak.dsni sy juga ingin brkgsi sdkit crta sy.dlu sy mmpnyai tunang dn krna skp sy sdri kmi brpisah.fmly llki kwinkn bks tng sy dgn plhn kluarganya.slps 3 thun bks tung sy brhbng smla dgn sy dn mnytkn hsrtnya utk jdikan sy istrnya.sekrng sy dlm dilema sy tdk thu adkh prlu sy trmanya atau tdk krna skrng die adlh suami org.sy tkut kwn dn org d luar ckp pde sy prmps.tp bla sy tnye ibu dn ayah sy.ibu sy mrstui hbgn sy dgn die.kta ibu sy die pun tdk suka anknya mgmbl hak org lain.tp klu dh jdoh sy dgn die kuat.ibu dn ayah tdk mghlngya.skrng sy mghtung hri untk mnjdi istri nya yg kdua.adkh sy ptt hntikn smua ni atau sy trskan..sy msh kliru dgn tndkn sy ni.sy bnr2 tkut pde org2 d luar yg akn mnduh kite mgmbl hak org lain.tp bla sy fkir blik. Die adlh bks kksh sy bks tung sy.dn mgkin mse kmi brpsh dlu adlh ujian drinya.dn Allah mntpkn jdoh sy dgn die wlpn sy mnjdi istri no 2.

Anonymous said...

Hai owner blog..blh ke kita sembang scra personal..sy ada benda sikit nk tnya..

Unknown said...

asalamualaikum...saya terharu dan begitu senang hati membaca blogger dalam ini...tme ksh kepada kamu semua...sy sedang mencari calon isteri kedua saya...klau ade yang sudi boleh text sy...insyallah sy akan jujo n ikhlas utk menceritakan sbb n keadaan sy yg sebenar

Anonymous said...

Perkongsian ukhti bermakna buat insan seperti ana yang juga memegang status sebgai isteri ke dua.. Ana nak kongsi suatu perasaan cemburu yang buat ana sering meratap seorang diri. Ana merasa kasih sayang suami ana untuk ana tidak sehebat kasih sayang pada isteri pertamanya..ana tahu ana salah berangapan buruk terhadap suami ana tapi setiap kali ana memikirkan perkara ini ana serasi sudah tidak mampu untuk terus tabah menghadapi rasa cemburu itu.. Ana tidak sekuat ukhti 😔

Poligami: Sebelum Bercerai

#tipspoligami Poligami sangat berat untuk isteri hingga tidak sedikit yang melihat perceraian sebagai jalan keluar dari segala sakit h...