Tuesday, October 25, 2011

Rumahtangga - Bab 3 - Berkomunikasilah, kerana ALLAH




"Saya tak tahulah macam mana nak bagitahu abang.. Saya serba salah sebenarnya.. Kalau saya cerita, abang jangan marah ya. Dah dua hari saya asyik fikir pasal ni... Tapi kalau tak bagitahu, saya serba salah simpan sorang-sorang.

Abang janji ya, tak marah kalau saya cerita. Saya tak pasti saya patut cerita ke tak... Tapi saya nak kongsi dengan abang. Tapi sayang takut penerimaan abang. Tapi kalau sayang tak cerita, mana abang tau kan. Sayang ceritalah, tapi abang terkejut pula nanti. Sayang serba salah lah..."

Apa sebenarnya yang isteri nak sampaikan dengan intro yang panjang berjela ini.......? :D

Saya teringat antara buku pertama yang saya terima dari suami bertajuk ‘The Art Of Talking To Anyone’.

Memberi mesej pada saya akan besarnya harapan suami agar saya dapat menggilap kemahiran komunikasi bukan sahaja untuk perbaikan bidang tarbiyyah yang saya ceburi, namun untuk jangka panjang lapangan komunikasi sihat suami dan isteri.

Antara perkara yang diperingatkan suami sewaktu kami di ambang pernikahan ialah pentingnya ilmu komunikasi untuk menjaga keharmonisan rumahtangga. Malah sewaktu dalam proses ke arah pernikahan, beberapa kali suami saya menegur beberapa sikap dan cara berkomunikasi saya yang kurang disenangi. Dan perlu diperbaiki.

Wah, sebelum kahwin dah kena tegur macam-macam...sanggup ke nak jadi isteri?

Sanggup insyaALLAH. Wahai para isteri dan bakal isteri - akui kesilapan dan kelemahan diri, rendah hati untuk belajar, sedia dan sentiasa berubah ke arah kebaikan...! Syarat pertama untuk isteri mencipta kebahagiaan berumahtangga.

Ternyata suami saya seorang yang verbal, mudah mengkomunikasikan apa yang ada di hati dan fikiran. Maka, lebih mudah saya belajar tentang dirinya. Lebih mudah memahami,  lebih mudah membina keserasian.

Tidak demikian pula bagi diri saya - suka ke, tak suka ke - saya lebih banyak diamkan. Tapi kemudian saya mula belajar mengungkap apa yang ada di hati, kerana saya ingin hubungan di alam rumahtangga ini bersifat dinamik dan positif. Saya mula belajar bercakap dan meluahkan perasaan bila menyedari suami saya tidak boleh menyambung kabel printer pada minda saya untuk mencetak bahasa jiwa dan buah fikir saya :P

(tapi biasalah, memang ada perkara-perkara yang sukar diungkap, samaada kerana kita nak menjaga hati insan yang mendengar atau kita simpan kerana kita rasa ok saja teruskan kehidupan tanpa membicarakannya. Kita pilih mendiamkan jika mudarat lebih banyak dari manfaat.)

Susah nak berkomunikasi..?

Bagi saya memang susah.. Mungkin budaya kita (Orang melayu? Orang Malaysia? Atau didikan keluarga?), we tend to suppress our feelings. Memendam perasaan. Kita tak biasa melahirkan perasaan dengan asertif, dan kita jarang sekali belajar cara bercakap yang sepatutnya.

Semua boleh bercakap, tapi siapa yang mampu bercakap dengan perkataan dan cara yang baik menghampiri seperti yang ditarbiyyah Rasulullah…?

Kita tak suka, kita diam. Tapi di belakang kita marah dan mencela.

Kita marah, kita diam. Tapi dalam hati marah merebak pada dendam dan kebencian.

Kita bimbang, kalau kita bercakap, akan melukakan dan menyakitkan. Kita ingin meluahkan, tapi bimbang luahan kita tak dipedulikan.

Akhirnya kita yang bernama isteri menangis kesedihan kerana rasa tiada pengertian atau empati dari suami. Rasa sempitnya dada menyimpan ketidakpuasan hati tentang banyak perkara atau ketidaksetujuan dalam beberapa keputusan yang diambil suami.

Kita kena belajar bercakap rupanya… (juga belajar mendengar dan merespon).

Saya masih baru nak belajar bercakap. Perkahwinan ini buat saya betul-betul merasai kepentingan pandai bercakap (baca: berkomunikasi dengan berkesan). Yalah, dengan komunikasilah dapat memahami hati budi suami yang baru dikenali. Tak mengenali, mana mungkin menyayangi. Tak memahami, mana mungkin menghormati.

Lainlah kalau dengan kita sama-sama teman perempuan kan, kita boleh saling membaca body language dan eye contact dengan cemerlang :P

Kita tahu yang teman baik perempuan kita ini sedih atau geram tentang benda yang berlaku semalam di ofisnya semalam. Kita tahu dia termenung sebab teringat pada kucing kesayangan yang telah kembali menemui tuhan. Kita tahu dia buat suara monyok sebab dia rindu kat suami dia yang baik tu.......

Suami? Well, jangan expect suami kita faham dan empati kita masih bersedih dengan kisah gaduh yang tiga minggu lepas. Fikiran isteri masih ulang tayang konflik lama tu, bila suami ajak keluar berjalan - isteri tunjuk muka kesedihan. Dan insyaALLAH akan bermulalah pergaduhan baru sebab isteri rasa tak difahami, suami pula tak faham kenapa isteri muka monyok dan tak bersemangat. Suami rasa, yang dah lepas - forgive and forget.

Sedangkan kita yang perempuan, suka sembang perkara yang sama berulang kali, sampai rasa lega dan puas hati. Sebab itulah, isteri wajib ada kawan perempuan yang rapat walaupun selepas berkahwin, untuk jadi teman sembang sepuas hati :D

Kasihan lah kat suami, yang psychologically tak di design untuk cerita hal berkaitan perasaan 20 jam sehari. Sedangkan perempuan, memang boleh :D tapi jangan cerita keaiban atau makan bangkai manusia ya (baca: mengumpat). Alhamdulillah, ALLAH menjadikan lelaki suka topik perkara lain dari perempuan. Kalau tak, siapa yang nak buat kapal terbang, kereta, ipad, elarti, dan sebagainya yang bukan bidang kesukaan orang perempuan.

Orang lelaki - berterima kasihlah pada ALLAH mencipta orang perempuan  yang tak habis-habis bercerita pasal hias rumah, hias laman, pasal penjagaan anak-anak, pasal resepi, pasal pakaian dan perhiasan.

Alhamdulillah beberapa buah buku relationship lelaki perempuan dan komunikasi yang suami berikan, perlahan-lahan saya cuba realitikan. Kami sama-sama belajar. InsyaALLAH.

Yang penting, semua ini kerana ALLAH. Bab komunikasi yang kita ungkapkan selalu ini bukan sekadar untuk pelihara cinta sesama manusia, tapi dalam rangka ibadah dan ketaatan kepada ALLAH. Untuk kita saling membantu dalam melaksanakan hak dan amanah sebagai suami isteri.

Sebagai isteri, bila kita komunikasikan dengan baik apa yang sepatutnya, kita membantunya bertindak dan membuat keputusan yang terbaik sebagai suami. Dengan komunikasi yang kita bangunkan, suami akan lebih berlaku adil dalam pimpinannya.

Seorang suami yang jujur dan ihsan dalam komunikasi pula akan membuka jalan pada isterinya untuk lebih memahami dan menghormati kehendaknya.

Bila bergaduh suami isteri, first thing to stop adalah komunikasi. Dan biasanya isteri yang mula bagi silent treatment kat suami. Tak cakap, atau endah tak endah, buat muka, atau keluar rumah. Kalau keluar, terus tak balik satu malam atau bermalam-malam.

Jadi kalau nak pulihkan konflik, tidak boleh tidak, pintu komunikasi adalah perkara pertama yang perlu dibuka. Dan bila syaitan dah menghangatkan konflik, waktu isteri dah sedar kesilapan memboikot suami - suami pula lancarkan silent treatment. Syaitan laknatullah kan sangat suka suami isteri bergaduh? Paling suka, kalau gaduh dan gaduh sampai bercerai.

Suami memang tak tahan dengan rejection isteri kan...? Sekali atau dua kali bolehlah suami pujuk, atau minta maaf. Kali seterusnya, jangan hairan kalau suami buat endah tak endah lebih dasyhat dari isteri.

Atau saat beginilah biasanya suami sangat mengalu-alukan kehadiran 'orang ketiga'. Sebarang perempuan lain yang melayan suami dengan baik sikit je, samaada di ofis atau bertentang mata bertukar senyuman di kopitiam, akan meresap ke jiwa suami. Yelah, isteri di rumah buat tak layan, maka suami ada perempuan lain yang boleh mengisi jiwanya - samaada chatting di fb, ym, sms etc segala kecanggihan laman sosial yang banyak bak cendawan tumbuh...

Kesimpulannya, berkomunikasilah..  mudah-mudahan ia membuka pintu penyelesaian dan kebaikan..



4 comments:

liz said...

salam..kenapa saya tak dapat baca topik..poligami bukan tak sayang..memang saudari dah tak publish ek..?

heliantuse said...

Assalamualaikum kak Nurul,

Saya faham dengan apa yang kak Nurul sampaikan sebab saya mengalaminya.

Perkara pertama suami tegur saya lepas menyatakan hasrat ialah jangan memendam. Dia tak tahu apa yang saya fikir dan bagi dia setiap orang ada sebab berbeza untuk dia senyap. Dia risau kalau senyap ni boleh jadi meletup macam bom.

Jadi, saya ambil langkah untuk perbaiki. Cuba open up dengan kawan-kawan. Kalau ada yang tak puas hati, saya cuba cakap dengan cara yang baik. Sebab selama ni saya nampak cool & relax dan seperti takde perasaan.

Sekarang pun, masih belajar. Ada juga silent treatment tu. Tapi bila suami sedar saya buat macam tu, dia akan panggil saya, pandang saya dengan lembut dan minta saya open up dengan dia. Alhamdulillah, dia bukan jenis yang balas balik dengan silent treatment.

Tu sikit pengalaman saya yang baru beberapa bulan bernikah. Terima kasih akak atas perkongsian. Banyak buat saya muhasabah diri dalam usaha ibadah ini.

Salam sayang dari Czech Republic.

Nurul Adni Adnan said...

wa'alaikummusalam hanis, terima kasih atas perkongsian hanis. dan memang ramai/ada isteri-isteri lain berkongsi musykilah merajuk dan tak communicate pada suami.. kesian pada suami suami, he cant read our mind..

moga terus kita perbaiki diri sebagai isteri :)

Anonymous said...

As salam pn nurul.

Apa yg pn nurul paparkan benar2 menyentuh dan menyentak hati saya krn apa yg berlaku terasa amat dgn saya dr pemberian buku motivasi berkomunikasi kpd tunanh (skarang dah jd isteri) hinggalah segala pendekatan yg saya mampu dan tahu selama kami bersama.

4 tahun utk perkara yg sama...gaduh..marah..rajuk..mostly krn pkara yg sama.komunikasi. entah dimana silapnya,saya merasakan apa yg saya usahakan selama ini tidak memberi apa apa pd isteri saya.

Saya spt tidak percaya. Akhirnya saya mengalah kalah. Saya sudah penat. Pada isteri tlh saya luahkan segalanya. Kini saya memilih utk berdiam dan lihat.

Poligami: Sebelum Bercerai

#tipspoligami Poligami sangat berat untuk isteri hingga tidak sedikit yang melihat perceraian sebagai jalan keluar dari segala sakit h...