Friday, March 8, 2013

Sedekah, memaafkan & merendah hati.



Sedekah itu susah waktu hati kita meronta menggunakan duit untuk kehendak sendiri...

Memaafkan itu perlu mujahadah yang sangat tinggi..apatah lagi tika kesalahan itu dilakukan oleh insan yang paling rapat dan paling kita sayangi...

Merendah hati itu sukar, melainkan oleh hati yang merasa bahawa segala kebaikan yang dipunyainya adalah milik ALLAH, ALLAH Maha Besar dan kita tiada apa-apa.

Sedekah, memaafkan, tawaduk - rasululullah saw memotivasi kita untuk meraih redha ALLAH dalam ujian kehidupan yang sentiasa menguji iman dan perasaan ...!

"Sedekah itu tidak akan mengurangi harta. Tidaklah seseorang hamba yang mudah memberi maaf melainkan Allah akan menambah kemuliaannya. Tidaklah seseorang bertawaduk kerana Allah melainkan Allah akan meninggikan darjatnya" (Muslim no.2588)



_______________________

 
"Carilah kebahagiaan dan ketenangan pada membaca Al quran, solat dan mengingati Allah... jika tidak ditemukan kegembiraan dalam semua itu, mungkin kah ada pada hal yang lain?"

#berkongsi kata- kata hikmah. kita semua ada peluang untuk bahagia :)


_______________________

Love, nurul adni adnan

1 comment:

ansorullah said...

assalamua'laikum. kak, mohon copy n paste di blog ya.

nti akk boleh rujuk di http://nisaputrajaya.blogspot.com

terima kasih

Poligami: Sebelum Bercerai

#tipspoligami Poligami sangat berat untuk isteri hingga tidak sedikit yang melihat perceraian sebagai jalan keluar dari segala sakit h...