Skip to main content

Terima kasih menebarkan cinta...!



Jom kita jadi orang yang berterima kasih dan selalu melihat kebaikan pada orang lain ♥

Hari minggu ini, jalan-jalan di shopping mall, nampak ramai cleaner menyapu dan mengemop, hingga kita selesa window shopping. Singgah makan di restoran ada waitress yang menghidang dan melayan, kita dapat makan dnegan tenang. Masuk ke toilet kelihatan tukang cuci yang keletihan mengeringkan tandas - kita selesa menggunakan tandas - Berterima kasihlah kepada mereka semua itu yang sebenarnya memudahkan kehidupan kita.

Rumah sampah di depan rumah saya setiap minggu bersih dikutip lori sampah. Terima kasih kepada pekerja lori sampah, mereka bergelumang busuk sampah agar kita hidup dalam suasana bersih.

Kalau keluar di awal pagi atau petang ofis hour, ada abang dan pakcik polis trafik lenguh tangan mengawal orang-orang yang suka melanggar lampu isyarat - perjalanan kita jadi mudah dengan mereka pak polis trafik.

Berterima kasih juga pada pak guard/ mak guard yang jaga rumah atau ofis kita pagi petang siang malam. Kurangkanlah tekanan dan kebosanan mereka dengan sikap kita yang baik kepada mereka.

Banyak orang yang penting dan bermanfaat pada kita, kadang kita terlupa menghargai mereka atau langsung tak pandang sebelah mata. Boleh sediakan juga 'angpau' sebagai hadiah untuk mereka pekerja 'kelas bawahan' sekali sekala, RM5 atau RM 10 - ia menggembirakan mereka dan mendidik kita membudayakan sedekah. Ceritakan juga pada anak-anak tentang berkongsi kebaikan.

Ataupun bersedekahlah pada mereka senyuman dan kata-kata yang baik seperti terima kasih dan lain-lain ucapan motivasi dan pujian.

Orang yang bersyukur ALLAH pasti tambah-tambah nikmatnya.

:)


_____________

Comments

Popular posts from this blog

Menjadi isteri kedua

Ketika suami menikah lagi...

Suami Isteri: Berbaloikah Perhubungan Jarak Jauh?

Poligami: Bersedia Hadapi Ombak Perasaan

Pengalaman Sebagai Pembantu Di Klinik