Thursday, December 20, 2012

Poligami: Berkongsi Kebaikan




"Takpe ke Kak nurul share tips rumahtangga dengan madu, nanti suami kak nurul rasa madu kak nurul yang baru  ni lagi bagus dari kak nurul ..." tanya seorang muslimah bila kami bersembang tentang poligami, saya kongsikan antara yang boleh dilakukan di alam rumahtangga poligami ialah bantulah isteri kedua atau madu kita menyesuaikan diri dengan suami..


"Takpe , kak aishah (madu saya) pun selalu juga bagi tazkeerah pada kak kalau kak meluah apa-apa masalah atau cabaran... jadi kita sama-sama support each other untuk jadi lebih baik... rumahtangga poligami ni kan keluarga besar kita semua... memang kadang tak boleh lari dari cemburu atau prasangka yang ditimbulkan syaitan, tapi dalam banyak keadaan mendahulukan iman itu lah yang membahagiakan...insyaALLAH itulah yang kita semua mahukan"


Alam poligami ada masa turun dan naik seperti rumahtangga monogami kalian. Ummu Habibah sudi berkongsi suami kerana menginginkan kebaikan suami dikongsi. Isteri yang lain tetap memuji Aishah r.a dan bersangka baik pada beliau, dalam beliau difitnah berzina... ambillah ibrah dari kisah dan petunjuk Rasulullah, kita akan kuat menongkah dugaan... Isteri yang lain menyedekahkan hari dengan kelapangan hati..semua itu lahir dari hati yang beriman. Ya ALLAH jadikanlah perhiasan iman di hati hati kami - insan biasa bernama suami dan isteri menempuh kehidupan yang menjadi ujian.
 


_____________________________


Saya sayang semua :)




No comments:

Poligami: Sebelum Bercerai

#tipspoligami Poligami sangat berat untuk isteri hingga tidak sedikit yang melihat perceraian sebagai jalan keluar dari segala sakit h...