Friday, February 18, 2011

Ibumu, syurgamu..

Adik teman saya yang baik diminta untuk menangguhkan studi atas tuntutan menjaga ibu yang tidak sihat.. Adik diminta tinggal bersama mak, menguruskan keperluannya.

Abang dan kakak-kakak yang lain punya komitmen rumahtangga dan kerjaya..ya,.itu semua tidak membatalkan tanggungjawab mereka sebagai anak. Hanya saja mereka perlukan adik untuk fokus kepada ibu.

Duhai adik..Allah kini memberimu peluang untuk merebut syurga di depan mata. Adakah kejayaan yang lebih besar dari meraih syurga?

Berbuat baik pada ibu adalah peluang syurga. Bukan mudah adik, adik terpaksa meninggalkan pengajian ijazah yang baru bermula untuk bersama menemani mak.

Namun percayalah, kehidupan masa depan yang dijanjikan Allah adalah lebih baik di dunia dan akhirat, bila mana adik ikhlas dan berusaha yang terbaik menjaga segala urusan mak.

Adik, mak yang telah melahirkan dan membesarkan kita ini, segunung emas pun tak mungkin kita mampu membalas jasanya.

Apatah lagi kini mak sakit, kebaikan dan keprihatinan yang tidak berbelah bagi sangat mak perlukan dari kita anaknya.

Adik percaya tak hidup mati kita kerana Allah? Percaya tak Allah akan membalas kebaikan adik?

Adik menjaga ibu kerana Allah, sesungguhnya adik berbuat antara kebaikan yang paling baik di atas muka bumi.

Allah tak akan sia-siakan pengorbanan adik tidak menyambung studi kerana mak.

ALLAH akan memberi adik sesuatu yang lebih baik dari ijazah, kerjaya, harta benda etc bilamana adik ikhlas dan berbakti yang terbaik pada mak.

Dalam banyaknya perkara baik yang kita buat, mak adalah orang yang paling utama layak mendapat kebaikan kita.

Adik, moga darjatmu makin bernilai di sisi Allah, dengan kebaikan dan penjagaanmu pada mak yang sangat kita sayangi.

Pandanglah wajah mak, tataplah mata redup seorang ibu itu, pohon doanya buat kita, agar kita bahagia selamanya - bersama ilmu, iman dan taqwa..

"Mak..Doakan saya..terima kasih sangat-sangat.. Mak menjaga saya sejak kecil.."

Berbuatlah semampunya adik, berusaha fahami psikologi orang tua yang kerap menduga kesabaran kita..doakan mereka sejahtera di dunia dan syurga.

" Ya Allah..rahmatilah adikku yang memilih menjaga mak, yang berkorban keinginannya untuk mendapat redhaMu melalui bakti kepada seorang ibu..

Limpahkan kesabaran dan kebaikan pada adikku- hatinya, kurniakan dirinya dengan kebaikan yang banyak.."

" Ya Allah..ampunilah dosa kami dan kedua ibubapa kami. Rahmatilah dan kasihilah mereka seperti mana mereka mengasihi kami sejak kecil lagi.."
Published with Blogger-droid v1.6.7

No comments:

Poligami: Sebelum Bercerai

#tipspoligami Poligami sangat berat untuk isteri hingga tidak sedikit yang melihat perceraian sebagai jalan keluar dari segala sakit h...