Thursday, February 10, 2011

Buku. Dan Air.

Saya terlintas untuk menulis tentang buku dan air setelah melihat botol-botol air minuman di hampir setiap sudut rumah. Saya tidak boleh jauh dari air..saya pasti akan tercari-cari. Maka saya meletakkan botol berisi air kosong itu di tempat yang mudah dicapai.

Sejak serumah dengan teman hidup yang suka membaca, saya juga tidak boleh jauh dari buku, saya pasti akan tercari-cari. Maka di setiap sudut rumah, saya akan letakkan sekurang-kurangnya sebuah buku. Dan buku itu akan dicapai untuk dibaca, terutamanya ketika sedang menyusukan baby Abdullah.

Buku dan air. Dua elemen penting hidup saya kini (dan harus penting juga pada semua muslimah lain). Sebelum ini, ia penting juga tapi saya mengabaikan kepentingannya.

Bila sibuk dengan anak, suami dan urusan rumahtangga lainnya, membaca buku adalah perkara terakhir yang boleh dibuat. Dan saya cuba mengubah situasi itu, dengan memasukkan agenda membaca ke dalam rutin harian.

Tidak membaca? Sedangkan saya sangat-sangat perlukan banyak ilmu dan maklumat dalam melaksanakan tugas sebagai isteri, ibu, anak, teman, murabi dan mutarabi. .. cuba menunaikan sebaiknya.

Apa bacaan saya tika ini? Buku tentang perkembangan baby, tentang menjaga suami dan rumahtangga, resepi masakan, tentang dakwah dan tarbiyyah, kitab hadis dan hadis qudsi, tafsir quran etc etc.. (ohh ini semua hanya senarai target.. ;) )

Kenapa perlu membaca?

Jangka panjangnya, supaya ilmu bertambah-tambah. Dan kemudiannya dipraktikkan.

Tujuan jangka pendeknya,...?

Supaya dapat kembangkan idea memasak (buku resepi)...

Supaya faham ragam dan telatah baby (buku development of baby)...

Supaya ada topik nak sembang dengan suami...(buku apa-apa pun..)

Supaya terus semangat untuk dakwah dan tarbiyyah - mengajak diri sendiri dan orang lain jadi lebih baik.. (buku D &T).

Sambil baca buku, jangan lupa minum air. Minum air bukan sekadar ketika haus, tapi minumlah untuk kekalkan bendalir badan. Sangat bagus untuk semua sistem badan... betul tak doktor :) dan supaya sesi membaca tak mudah mengantuk.. (kalau nak mengantuk, mengantuk juga...:))

Saya tidak berenggang dengan air sejak diuji dengan sembelit yang teruk, selepas melahirkan. Saya menangis-nangis tak boleh buang air besar, dan dari pembacaan saya, cara yang paling efektif untuk mengatasi masalah sembelit ialah:

1- minum air dengan banyak, banyak sekali

2- makan sayur dan buah, lebihkan

3- regular exercise

Alhamdulillah, ketiga-tiga poin di atas saya lakukan... dengan izin ALLAH, saya tak nangis lagi diuji sembelit....kerana sembelit telah tiada..

Menjadi jahil kurang ilmu, kesannya perit. Teruslah berdamping dengan buku.

Sembelit memang ujian yang sangat sakit, teruslah banyakkan minum air dan padaNYA kita mengadu.


Sekian perkongsian ringkas, moga bermanfaat di dunia dan akhirat.
Published with Blogger-droid v1.6.7

No comments:

Poligami: Sebelum Bercerai

#tipspoligami Poligami sangat berat untuk isteri hingga tidak sedikit yang melihat perceraian sebagai jalan keluar dari segala sakit h...