Skip to main content

Dari Mesir ke Meru



Bukan, saya tidak pergi ke Mesir. Tidak juga pulang dari Mesir. Saya hanya di rumah di daerah Meru, Klang ini.

Namun bagi yang merasai hebatnya pergolakan di Mesir tika ini, hati mereka bergelora, risau, sedih, tertanya-tanya hingga seakan hati telah terbang ke sana untuk sama-sama melihat dan merasai kemelut besar itu.

Semua rasa itu bercampur cemas sedikit hadir kerana dua adik kandung saya sedang menuntut di sana.

“Assalammu’alaikum wa rahmatullah… kaklang, bangcik nak bagitau, pelajar-pelajar mesir sekarang dalam proses pemindahan keluar dari mesir.. di hantar ke Jeddah dulu..then tak tau ke mane.. tengok lah nanti tindakan seterusnye..apapun, bagitahu kat orang malaysia kami masih dalam keadaan terkawal.."

Begitu bunyi mesej fb yang diterima dari adik lelaki saya sebentar tadi.

Ya ALLAH.. andai bukan adik-adikku atau teman-temanku yang berada di sana, adakah hati ini mampu merasai keperitan yang mereka lalui saat ini?

Betul atau salah tindakan mereka, siapakah dalang pemulanya, bagaimanakah puncanya – kita ketepikan seketika. Yang pasti, kemelut Mesir ini telah membunuh ratusan nyawa dan beribu cedera.

Ketetapan Allah, Apa Yang Allah kehendaki pasti terjadi. Yang penting, apakah yang boleh dipelajari dari pergolakan ini.

Mudah-mudahan rasa simpati dan empati itu hadir kerana rasa ukhuwwah islamiyyah (persaudaraan Islam) yang wujud pada saudara-saudara muslim di sana. Kita mendoakan keselamatan buat mereka semua warga Malaysia, warga Mesir dan lain-lainnya.

BeritaHarian.com: Yang nyata sepanjang hampir 30 tahun di bawah seorang presiden, majoriti rakyat Mesir menghadapi pelbagai kesukaran hidup – daripada kekejaman polis, undang-undang darurat, pengangguran, gaji rendah, kekurangan tempat tinggal sehingga kepada inflasi tinggi, ketiadaan kebebasan bersuara dan rasuah yang berleluasa.


Apa khabar kita semua di Malaysia?

Masih ‘aman damai’. Masih cukup (terlebih?) makan minum. Masih boleh tidur lena. Masih boleh keluar ke sana ke mari tanpa ketakutan dan debaran. Masih ada sumber pekerjaan yang banyak. Alhamdulillah.

Ya, di Meru (dan Malaysia ) ini tiada kedengaran bunyi tembakan dan kapal terbang tentera silih berganti. Juga tidak langsung ada kereta kebal melintas di jalan-jalan kita. Tidak perlu berkurung dalam rumah.

Namun jangan menutup pandangan dan mata hati pada bencana yang dasyhat telah berlaku di Malaysia…


:: Bencana Ilmu ::

Menuntut ilmu dengan berhutang bertahun-tahun di IPT, hutang yang dialih nama kepada yang lebih baik bunyinya – pinjaman pelajaran PTPTN, MARA etc - tapi adakah ilmu itu makin mendekatkan kita pada ALLAH dan syariat Islam?

Ya, saya berterima kasih kepada PtPtn, alhamdulillah Allah telah membantu saya melunaskan hutangnya. [Syukran jazeelan pada qawwam saya yang membantu, moga Allah merahmatinya].

Saya hanya merenung… Adakan ratusan ribu graduan IPT itu benar-benar menjadi pelapis yang mengembalikan peradaban ummah Islam yang telah lama berada di tempat paling bawah dari segi ekonomi, pendidikan, sosial …?

Saya perlu menjawabnya dan melihat di mana peranan saya untuk persoalan ini.

Bencana ilmu seterusnya yang patut kita merasa sedih dan kesal ialah,… bilamana ilmu agama dan islam disampaikan secara terbuka, akan ada penangkapan-penangkapan yang kononnya menyampaikan agama perlu ada tauliah…?

Bukankan pada setiap muslim mukmin itu telah ditaklifkan untuk menyampaikan ilmu-ilmu ALLAH di mana saja, kepada siapa saja…kenapa dihadkan kepada mereka yang ada kelulusana kertas sahaja?

Kononnya, tanpa tauliah, ilmu-ilmu itu memecahbelahkan masyarakat.

[Saya akui juga, kalian yang membuat syarat tauliah ada yang benar berniat baik – ingin ‘menjaga keharmonian masyarakat’. Namun lihatlah keluasan ilmu yang disempitkan dengan cara syarat tauliah ini telah menangkap bukan orang sebarangan, namun insan-insan yang ternyata amat luas ilmunya..Saya tak boleh menerima tindakan ini.]

Lima tahun saya di IPT, hanya dua tahun pertama yang ada subjek agama islam, hanya dua jam seminggu berjumpa ustazah-ustazah saya yang baik untuk saya mengenal erti hidup hakiki.. waktu-waktu yang lain dengan kawan-kawan yang seolah tiada arah..dan saya lah yang bernama kawan itu, juga tak tentu arah :(

Saya kesal, namun saya bersyukur, betapa ramai ‘guru agama’ yang tidak bertauliah ini – mereka bidang sains komputer, mereka bidang kujuruteraan, mereka bidang sains kemanusiaan, mereka bidang pengurusan perniaagan, mereka bidang perbankan dan perakauan tapi dengan ilmu ALLAH yang ada menyebabkan mereka bekerja lebih untuk menarik anak-anak muda kampus ke jalan ALLAH.

Ya, kalian sangat tahu kan dengan ‘guru-guru’ agama yang menarik anak-anak muda kampus, yang kalian gelarkan sebagai membuat aktiviti secara 'illegal' di kampus dan hostel pelajar, kalian memantau rapi..

Tak usahlah memantau kami, kami tidak membawa mereka mengguling kepimpinan, kami tidak membawa mereka menjatuhkan orang-orang besar, kami hanya berusrah membawa mereka mengenali ALLAH sebagai kuasa yang Maha Besar, cinta yang Maha Agung. Kami hanya membawa mereka untuk sama-sama menjadikan Rasul SAW sebagai model terbaik. Kami berkongsi sedikit ilmu dan amal untuk istiqamah di atas jalan yang lurus…

Pantaulah anak-anak muda kampus yang lain – yang saban minggu terlibat dengan aktiviti tidak sihat kerana jiwa mereka (dan kita) sedang sakit. Mereka yang mencari ‘kumpulan sendiri’ yang menenangkan – kumpulan nyah, metal, clubbing, yang selalu bercanda dengan boyfriends girlfriends tanpa batasan…

Mereka (dan kita) sedang sakit, tidak boleh diubat dengan nafsu, perlu tarbiyyah. Perlu pada ilmu dan iman.

:: Bencana Iman :: 

“Bagaimana saya ingin solat kalau saya tak feel pada Allah…?”

“Kenapa ALLAH jadikan kita orang islam, biarlah kita cari sendiri agama mana yang benar.. penatlah nak ikut semua aturan-aturan agama ni…macam tak relevan, ketinggalan zaman…?”

“Kenapa ALLAH jadikan saya macam ni, kenapa ALLAH jadikan mereka macam tu… ALLAH ni zalim ke?”

“Kami berzina - ini dosa kami dengan ALLAH, kami tak kacau orang…”

“Kenapa saya kena buat baik dengan mak ayah..mak ayah saya pun lagi teruk…tak layak saya nak buat baik…saya ni pun kira ok…”

“Baju saya ni memanglah ketat, nampak semua tapi saya pakai tudung..tu yang lain pakai tudung masa kelas agama je, lepas tu cabut tudung…”

“Pelacur ni saya bayar RM50 saja.. Kalau nak kahwin, kami kena sediakan RM 30 ribu..dan yang ini boleh tukar-tukar…”

:: Bencana Akhlak ::
Kes buang bayi yang makin berleluasa. Perzinaan. Bukannya tiada pendidikan seks formal di sekolah menjadi isunya, tapi kerana ALLAH itu jauh dari hati kita semua.. siapa yang mampu jauh dari seks bebas sewaktu seks datang di tapak tangan – melalui skrin handphone, video lucah yang mudah di download, saling bertukar gambar bogel, seks melalui telefon..?

Dengan bahan lucah dan ‘separa lucah’ yang banyak, industri porno yang berkembang pesat merentasi lautan hingga sampai ke negara ini, siapa yang bertahan dengan segala filem dan drama ini untuk tidak menontonnya secara peribadi dan beramai-ramai..hingga terjadinya pesta seks..?

Isteri curang. Suami curang. Facebook yang menghidupkan cinta lama dan cinta baru. Anak berzina dalam bilik di rumah sendiri tak diketahui. Ohh bukan salah facebook, sebelum facebook popular pun, bencana akhlak dan sosial telah pun hebat..

Iman dan akhlak yang makin punah. Ilmu agama hanya tentang solat, jenis-jenis air untuk bersuci, tentang nabi lahir tahun gajah, tentang isteri nabi ada ramai..

Di manakah ilmu tentang syahadah…?

“Tiada tuhan yang disembah melainkan ALLAH.” …..

Apakah maksudnya ini…?

Tak apa, mungkin tak penting maksudnya. Teruslah kita perbanyakkan iklan-iklan yang memprovok hati kita untuk mendapatkan barangan atau makanan atau produk yang diiklan.. jangan sekali mengeluarkan iklan yang memasarkan syariat islam.

Tak apa, siarkan secara langsung perlawanan-perlawanan bola dunia dan tempatan, tak perlu disiarkan secara langsung suara hati pejuang-pejuang islam dewasa dan kanak-kanak yang sedang bertarung nyawa demi agama dan negara…yang penting di Malaysia kita ‘aman’.

Teruskanlah dengan program realiti yang melahirkan penyanyi dan penghibur - raja nyanyi, raja lawak, raja berlakon, untuk dewasa dah banyak, untuk si anak-anak kecil juga dah banyak.. teruslah kita menyokongnya dengan menonton saban hari..

Tak apa, teruskan tajaan puluhan juta untuk merentas lautan dalam, mendaki puncak tertinggi, menginjak ke hujung dunia.. tak perlu menaja program dakwah dan tarbiyyah..tak perlu menaja program-program yang membawa insan masuk ke dalam jiwa suci fitrah kami yang telah tersembunyi tertutup amat dalam…



:: Mewarnakan diri, hati, perasaan, fikiran dan perbuatan dengan celupan yang sebenarnya ..bantulah kami Ya ALLAH ::


** Ya..ini luahan bernada kecewa…tapi tidak putus asa.. kerana ALLAH selalu ada, Allah selalu berkehendak kebaikan untuk diri saya dan kalian, namun kita dikelilingin bencana ilmu, iman dan akhlak yang dasyat.. kita sangat payah untuk keluar dari belenggu hukum dan sistem masyarakat…

Kalian pekerja di jalan dakwah dan tarbiyyah, teruslah berkerja dengan ilmu dan bekal ruhiyyah yang tinggi.

Wahai saya di sini seorang ibu dan isteri, tolong jangan merungut dan mengata orang sana sini ok ... Silalah berusaha membina potensi diri dan ahli keluarga agar benar-benar kuat menghadapi dunia yang makin dekat dengan hari yang penuh bencana… Potensi iman, potensi ilmu dan potensi amal..

“Telah dekat datangnya saat itu..." (Al Qamar:54)

Saya mohon maaf, dan saya mengajak kalian menghayati dan benar-benar tulus meminta doa-doa yang seterusnya di bawah. Doa yang diajar ALLAH dan Rasul SAW...

Bukan minta jadi kaya atau miskin, tapi minta keberkatan. Bukan minta jawatan, tapi minta keimanan. Bukan minta dijauhkan dari ahli keluarga yang tak beriman, tapi meminta mmeminta petunjuk keimanan – buat saya, mereka dan kalian.

Moga saya dan kalian tidak sesekali buntu dalam perjalanan bertemu tuhan, dalam pergolakan atau 'keamanan'.

“Ya ALLAH, tambahkanlah ilmu kami”. (Taaha:114)

Ya ALLAH, ilhamkan diriku untuk tetap mensyukuri nikmat Mu yang telah Engkau anugerahkan kepadaku, dan kepada orang tuaku, dan agar aku mngerjakan amal soleh yang Engkau redhai, masukkanlah diriku dengan rahmatMU..ke dalam golongan hamba-hambaMU yang soleh.” (An-Namlu:19)


“Ya ALLAH, aku berlindung kepadaMU dari fitnah dan azab neraka, fitnah dan azab kubur, keburukan fitnah kekayaan dan fitnah kefakiran…Ya ALLAH aku berlindung kepadaMu dari sifat malas, perbuatan dosa dan hutang.” (Hadis Riwayat Bukhari)

“Ya ALLAH, perbanyakkanlah harta kekayaan dan juga anakku, berikan keberkatan kepadaku atas apa yang telah Engkau kurniakan kepadaku.” (Hadis Riwayat Bukhari Dan Muslim)

“…Dan panjangkanlah kehidupanku pada ketaatan terhadapMu, perbaikilah amal perbuatanku, dan berilah ampunan kepadaKu”. (Hadis Riwayat Bukhari)

“…Ya ALLAH, jadikanlah kami cinta kepada keimanan, jadikanlah ia hiasan dalam hati-hati kami, dan tanamkanlah rasa benci kami kepada kekufuran, kefasikan, dan kemaksiatan, dan jadikanlah kamitermasuk orang-orang yang mengikuti jalan yang lurus…” (Hadis Riwayat Ahmad)

“Ya ALLAH, jadikanlah aku merasa cukup(qana’ah) terhadap apa yang telah Engkau rezekikan kepadaku, dan berikanlah keberkatan kepadaku di dalamnya, gantikanlah semua yang hilang dariku dengan lebih baik.” (Hadis Riwayat Al Hakim)

 
Sekian perkongsian, moga bermanfaat.

Comments

Anonymous said…
artikel yang menarik utk dikongsi

Popular posts from this blog

Menjadi isteri kedua

Ketika suami menikah lagi...

Ali ditegah memadukan Fatimah?

Pengalaman Sebagai Pembantu Di Klinik

Suami Isteri: Berbaloikah Perhubungan Jarak Jauh?