Skip to main content

Poligami Dan Minta Cerai


Antara isu yang ditimbulkan dalam grup poligami baru baru ini ialah,

Kenapa isteri pertama akan minta cerai kalau suaminya berkahwin lagi tetapi, di kemudian hari mereka bersedia pula menjadi isteri kedua pada lelaki lain...? (Memang ada beberapa kes begitu)

Saya berkongsi pandangan bahawa sebenarnya normal kalau isteri pertama itu bila diceraikan, dia kemudian sanggup menjadi isteri kedua. 

Pada pandangan dan pengalaman saya- Isteri kedua berada di posisi menerima, menjadi isteri kedua kurang atau tiada dugaan perasaan dari segi rasa kehilangan dan tak melalui fasa hakikat nak share kebaikan, perhatian, tubuh badan dan kemesraan suami selama ini - akan turut dinikmati perempuan lain isteri kedua .

Bila dilamar sebagai isteri kedua , isteri kedua(termasuklah isteri yang pernah bercerai sebab tak nak bermadu) secara psikologinya akan rasa diperlukan, rasa dihargai, rasa diberi perhatian, rasa dicintai... rasa positif dan memperoleh motivasi dan kekuatan untuk melangkah ke alam pernikahan.

Berada di posisi isteri pertama pula, rasa sebaliknya. Rasa suami tak perlu lagi dia, rasa suami dah tak sayang dia, merasa bahawa perhatian suami akan beralih pada isteri baru..etc rasa negatif yang buat jiwa sedih dan sakit.

Maka kalau isteri pertama kurang bersedia dari segi ilmu dan kekuatan emosi, juga tak ada support sahabat-sahabat beriman yang empati - memang isteri pertama cenderung minta cerai hampir setiap hari sebelum dan selepas suami bernikah lagi.

Isteri pertama sudah sekian lama berseorangan menikmati kebaikan dan kemesraan suami , jadi pastinya rasa sangat perit dan berat perasaan menerima hakikat suami akan menyayangi dan memesrai perempuan lain bernama isteri juga.

Sekali lagi, Kerana gelojak perasaan yang hebat itu lah mendorong isteri minta cerai ..syaitan durjana menyimbah minyak pada jiwa berapi padahal waktu isteri tenang fikirannya, Tak sanggup nak bercerai, hakikatnya nak cakap yang , 

,"abang . .Please bagi perhatian dan tubuh badan kat sayang sorang je .." atau waktu bertenang, isteri pertama nampak kebaikan poligami dan mahu berkongsi kebaikan suami seadanya.

Dan banyak lagi persoalan meletup-letup timbul di pemikiran isteri pertama yang boleh ditenangkan dengan ilmu, iman dan munajat tulus pada tuhan.

Isteri kedua pun, kalau suami akan nak kahwin yang ketiga , sangat berpotensi akan rasa down, marah, sedih dan berpotensi minta cerai . Sebab rasa tak nak suami mencintai dan memesrai isteri ketiga.. Tak nak memberi lagi, tak nak berkongsi lagi..cukuplah ada madu isteri pertama saja.

Faktor syaitan juga memainkan peranan besar untuk gagalkan niat baik berpoligami... syaitan mengerumuni isteri pertama/isteri kedua agar minta cerai atau berakhlak buruk pada suami dan madu. Kerana seandainya poligami itu berlangsung harmoni, poligami sebenarnya sangat bermanfaat pada lelaki, wanita dan ummah ini seluruhnya.

Syaitan akan pecah belahkan kasih sayang dalam rumahtangga supaya poligami tidak terjadi atau tidak bertahan lama..

Namun orang-orang mukmin yang meyerahkan seluruh hati dan kehidupannya pada ALLAH akan menang atas syaitan insyaALLAH..

Berada di posisi memberi, samaada sebagai isteri pertama, kedua atau ketiga- sangat sangat berat , menjadi suami di alam poligami juga sangat perlu bantuan Allah.. hanya iman pada Allah dan mengharap syurgaNya menjadi pemujuk dan kekuatan hati . ..


Comments

Anonymous said…
Very true. Sy pernah Dengar org yg bermadu, Die Kate die rela menjadi isteri kedua. Sbb sakit menjadi yg pertama tu lebih lg.

Popular posts from this blog

Menjadi isteri kedua

Ketika suami menikah lagi...

Ali ditegah memadukan Fatimah?

Pengalaman Sebagai Pembantu Di Klinik

Suami Isteri: Berbaloikah Perhubungan Jarak Jauh?