Monday, November 11, 2013

Nak jadi cantik & hensem?



*kerana kita semua boleh jadi cantik dan hensem*

Seorang muslimah berkongsi rasa rendah diri nak isi borang baitul muslim, sebab rasa diri dia tak cantik. Tak sanggup melalui fasa rejection. Apatah lagi bila melihat beberapa muslimat lain yang dah bertemu jodoh melalui unit baitul muslim ini kebanyakannya comel, dan putih gebu : O

(Untuk yang tidak tahu, borang baitul muslim adalah borang untuk...
mencari jodoh melalui orang tengah).

Jadi semalam bila menghabiskan masa dengan 4 orang gadis Kelantan dan Negeri Sembilan, saya seperti biasa memberi kursus kahwin percuma, dan  tazkeerah untuk diri sendiri juga heee..

'Memanglah bila nak kahwin kita rasa nak suami hensem atau isteri cantik seksi jelita.. tapi bila dah kahwin....'

Sambung
Syafina Adnan:
 
"..tak kisah hensem ke tak, yang penting pada isteri ialah suami tolong tolong buat kerja rumah. Yang penting, suami cakap baik baik dan lemah lembut..yang penting, suami sembang sembang dengan isteri.. yang penting, suami tolong bangun bila anak meragam malam..tak kisah rupa macam mana, isteri bahagia kalau suami tu baik.."

Ya, saya setuju. Kalau lelaki nak nampak hensem, pertama dengan akhlak baik.

Perempuan, untuk nampak cantik juga adalah dengan akhlak.

"Samalah juga dengan isteri..memanglah suami suka isteri jaga kecantikan muka dan badan..tapi suami lebih bahagia kalau isteri jaga hati suami.. dengar kata, cakap lemah lembut, boleh masak yang simple dan sedap, pandai jaga diri dan rumah, selalu berwajah manis, memahami..pandai menenangkan suami ..."

"Kalau muka cantik pun, tapi asyik tunjuk muka masam, menjeling jeling marah kat suami, menjerit jerit, berleter, tak pandai urus rumah dan anak...jatuh terus nilai cantik.."

Seperti my honey cakap, rupa yang tak cantik boleh dicantikkan dengan peribadi yang baik..

Dan rupa yang cantik boleh nampak bertukar sebaliknya dengan akhlak buruk..

Jadi pada lelaki dan perempuan yang rasa kurang cantik..jangan sedih sedih ok.. ramai kat luar sana mencari akhlak dan peribadi baik untuk dijadikan suami dan isteri.. jom kita fokus baiki akhlak dan peribadi ..!
 
:)

1 comment:

Anonymous said...

Apalah ada pada rupa bentuk fizikal dan usia muda jika ia bersifat pinjaman...hati, akhlak dan keimanan itulah yang Allah akan pandang di sana nanti...yang kita akan bawa sbg bekalan nanti...

Poligami: Sebelum Bercerai

#tipspoligami Poligami sangat berat untuk isteri hingga tidak sedikit yang melihat perceraian sebagai jalan keluar dari segala sakit h...