Skip to main content

Tolong jaga mulut, mata dan telinga



Tolong jaga mulut, mata dan telinga..!

Tolong...!

Nasihat ini terutamanya untuk saya..!!!

Saya suka bercakap..boleh tak saya dan kita bercakap hal yang baik-baik dan positif saja?

Jangan mengumpat, jangan bergosip, jangan bercerita hal buruk dan aib orang lain, jangan sampaikan semua benda yang kita dengar - melainkan ada nilai tambah untuk iman kita dan orang lain. Well, selalunya tak ada :O

Jangan buat intro, "aku sebenarnya bukan nak mengumpat.." dan lepas tu bermulalah sesi mengumpat kita sejam dua...

Jangan lupakan, kita ada malaikat mencatat setiap butir kata di sisi...

___

Jaga mata.. ohh ini pun susah.. kadang kita bising bila suami kita asyik menjeling dan melihat perempuan lain. Tapi kita tak sedar kalau kita sendiri tak jaga mata..tak berkedip tengok hero drama kat tv, tak berkedip memuji suami orang lain, " hensem gila laki dia..!", kadang kita tak sedar merenung kekacakan ustaz di kaca tv tu...  astagfirullah..

apatah lagi kita berada di zaman lambakan media sosial, di mana gambar dan movie lucah atau 'separa lucah' dah tak di kira apa-apa... bahan-bahan haram ditonton semudahnnya, tersebar sebanyaknya - hanya iman yang mampu menahan kita dari semua ini..

____

Wahai telinga..jauhkan dari mendengar sembang-sembang negatif dan berdosa. Saya ingin mendidik telinga ini agar cinta mendengar ayat quran atau majlis ilmu di youtube dan di mana mana. Agar telinga ini cinta mendengar nasihat orang lain.

Temanku yang disayangi, untuk jaga telinga, mulut dan mata - kita perlu lingkungan kawan-kawan yag baik..Boleh tak kita persiapkan diri kita untuk mejadi rakan yang baik itu?

Contohnya untuk jaga mulut, Selain berdoa, kreatiflah mengubah majlis mengumpat kita jadi majlis menasihati sesama diri sendiri,

"Eh,,apa perangai buruk aku yang kau nak tegur ya?"

" Aku ni ada banyak kelemahan sebagai isteri,,boleh bagi tips tak untuk aku improve..?"

" Aku dah lama tak feel solat..solat terkejar-kejar..akhir waktu pulak tu..kusyuk memang dah lama tak rasa...macam mana ya..?"

"Tiada suatu ucapan pun yang diucapkannya melainkan ada di sisinya malaikat pengawas yang selalu hadir.."

(Surah Qaf:18)


:) Jom...kita mampu mengubahnya..!!






Comments

Anonymous said…
Terima kasih Nurul di atas ingatan ini..mmg kita selalu alpa. Mmg susah utk kita terima kritikan dari org lain..jika ikhlas dari sahabat yg baik tu boleh lagi..itupun masih terfikir2 lagi betul ke? Muhasabah dirilah selalu. Mmg nikmat penglihatan, pendengaran dan kebolehan bertutur nikmat Allah yg besar..syukur bertuah betul kita yg sempurna ni..sama2lah kita manfaatkan untuk mendapat keredhaan Allah Yang Maha Agung dengan segala kepujianNya.
menjaga mulut, mata dan telinga sangat sulit tetapi jika kita dapat menahan hawa nafsu tersebut tidak ada yg mustahil untuk dapat menjaganya...

Popular posts from this blog

Menjadi isteri kedua

Ketika suami menikah lagi...

Pengalaman Sebagai Pembantu Di Klinik

Suami Isteri: Berbaloikah Perhubungan Jarak Jauh?

Poligami: Bersedia Hadapi Ombak Perasaan