Sunday, November 24, 2013

Jangan jerit dan ancam anak sesuka hati :)

 
Saya adalah ibu yang tak dapat elak terjerit dan marah-marah pada anak-anak dalam situasi tertentu, apatah lagi waktu kita rasa nak cepat dan penat. Sedangkan jauh di sudut hati, kita rasa bersalah dan mahu cara yang lebih damai dalam mengurus anak saban hari,,kan.. :(

Ilmu komunikasi baru untuk saya hari ini, moga ALLAh redha denga usaha kita para ibu dalam membangun komunikasi dan interaksi mulia dengan anak-anak..

Dapat ilmu satu hal, nak praktikkan? -perlu mujahadah lagi..banyak sungguh yang kita perlu mujahadah dalam hidup ni kan :)
__

"Kids THINK and PROCESS our words more slowly than we may realize. Attempting to organize, in their mind, the steps to a seemingly simple task is sometimes enough to overwhelm them to the point of delaying or avoiding the task altogether. But nagging and reminding or - worse threatening do NOT build lagging or immature executive function skills!

So, don't SAY it over and over... SOLVE it over and over. When conflict arises, give your child practice at developing his planning skills and working memory by prompting him to solve a problem and find the next step. Lots of step-by-step practice will build the skills kids need to plan, organize and carry out their actions with success and efficiency!"
 
 
 

1 comment:

Ayumieka said...

perkongsian yagn sangat berguna... semoga kita menjadi ibu bapa yang berilmu... :)

Poligami: Sebelum Bercerai

#tipspoligami Poligami sangat berat untuk isteri hingga tidak sedikit yang melihat perceraian sebagai jalan keluar dari segala sakit h...