Tuesday, September 10, 2013

Jadikan Syurga Motivasi Diri



Assalammualaikum wa rahmatullah

Semoga teman pembaca yang dikasihi berada dalam kemanisan iman :) Lama saya menyepi dari blog ini, kini saya kembali - moga ALLAH menerima coretan-coretan saya di blog ini sebagai sesuatu yang bernilai di sisiNya.

Setiap hari harus memuhasabah dan memotivasi diri untuk meraih redha dan syurgaNya - dalam dunia yang menjadi ujian susah senang, permainan, tempat menyemai kebaikan sebelum ke akhirat yang selamanya.

Firman Allah berulang kali di dalam Al Quran, sesungguhnya barangsiapa yang beriman dan beramal soleh, akan dimasukkan ke dalam syurga dan itulah kemenangan yang agung.

Hari ini, jangan teragak agak untuk melakukan 'sekecil' amal seperti senyum, sedekah walau RM1, menolong orang mengangkat barang, menelefon ibubapa/kawan kawan untuk bersilaturrahim, mengucapkan kata kata yang baik, bersabar, menahan marah..dan seterusnya.

Semua orang ada ruang untuk dapat pahala di sisi Allah mengikut kemampuan masing-masing.

Moga Allah membersihkan hati kita dan menjadikan iman sebagai perhiasan di jiwa.

Dari surah 85 al-Buruj, ﺍﷲ berfirman dalam ayat 11, yang bermaksud;

"Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan beramal soleh, untuk mereka syurga-syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai; yang demikian itu ialah kemenangan yang besar."

_____


"Dan adapun barangsiapa yang beriman dan beramal soleh, maka untuknya adalah ganjaran yang baik." -- Al Kahfi: ayat 88.


:)


1 comment:

Anonymous said...

saya pun tertunggu2 juga tulisan terkini anda..rupayanya mungkin terhenti sebab anda bersalin ye :)
tahniah ye dan teruskan menulis..

Poligami: Sebelum Bercerai

#tipspoligami Poligami sangat berat untuk isteri hingga tidak sedikit yang melihat perceraian sebagai jalan keluar dari segala sakit h...