Wednesday, July 17, 2013

Pernikahan: Cara lembutkan hati pasangan





Cara lembutkan hati pasangan?

Antaranya ialah, mulakan dengan melembutkan hati sendiri, melembutkan nada dan pilihan tuturkata kita sebagai isteri, melembutkan akhlak dan peribadi kita seluruhnya. Di samping berdoa agar ALLAH melembutkan akhlak pasangan kita.

Setuju tak? :)

Dalam hadis sahih disebut, ALLAH itu Maha Lembut, ALLAH mencintai kelembutan... moga kelembutan kita mendorong pasangan atau siapa saja untuk berlembut dalam interaksi dengan kita.

____

Begitu meluas petua baca dan hembus ayat Quran kepada pasangan terutama kepada suami, agar pasangan suami/isteri jadi lembut hati dan baik..

Setakat yang saya faham, ayat ayat quran itu sesungguhnya penawar dan pelembut hati pada insan yang membaca dan berusaha mengamalkan pada segenap kehidupan, bukan sekadar ditiup dihembus..

Bila quran itu difahami, dihayati, pastilah kita jadi isteri yang cantik akhlak dan peribadi, yang berhikmah tutur kata dan menjaga penampilan luaran dan dalam - yang dengan izin Allah suami akan sayang dan lembut hati dengan kita..

Pada saya dan kita semua, sebelum hembus leher/ubun-ubun suami sembunyi sembunyi dengan ayat Quran - kita ini sudah kah hari hari baca Quran dan beramal dengan Quran..?

Kalau saya dan kalian sebagai wanita isteri ibu tak dekat dengan Quran, kita sendirilah punca rasa tak tenang dan huru hara dalam diri..kan.. ? (Sebelum salahkan suami dan anak anak atau orang lain kerana buat kita stress..)

Sekadar pandangan.. ;)

_______________

Seorang isteri berkongsi pengalamannya, bahawa beliau dahulu seorang isteri yang pemarah namun kesabaran dan kasih sayang suami dalam berdampingan dengannya mengubah banyak sifat pemarahnya...walau ia mengambil masa hampir 10 tahun usia rumahtangga. Beliau kini mensyukuri amat kesabaran suami, dan malu bila mengenangkan kekasaran kata kata dan tindakan namun suami bersabar untuk mendidiknya..

Benarlah nasihat dalam kaunseling, kasih sayang adalah ubat kepada banyak perkara. Kalau suami/isteri atau anak anak kita selalu marah marah, berikanlah kasih sayang dalam bentuk yang mereka perlukan. Lambat laun mereka akan kurang rasa nak marah, lebih bertenang, lebih lembut kerana merasa disayangi dan difahami..kenali bahasa cinta mereka yang utama.

Kasih sayang, kesabaran dan kelembutan akan selalu menang, namun ia adalah proses mujahadah dan islah (perbaikan diri) yang panjang..jangan putus asa ok  :)

♡ Water is soft yet it can make a hole in a hard rock..masyaAllah... ♡


Sekian, moga bermanfaat. 



5 comments:

Anonymous said...

Apa yg blh sy lakukan bg melembut hati isteri..blh tak bg apa2 ayat al-quran yg blh sy amal kan.

Anonymous said...

Bykkan baca quran n fhm isi mkna nya..brzikir n brdoa jgn putus....xder ayat2 khusus lembutkan hati seorg isteri

Anonymous said...

salam,
Nurul, semua button social profiles awak tak boleh link lah. button hiasan sahaja kah? :) atau saya yg silap..

Anonymous said...

Bg y nk amlkn petua lmbt hati...bc surah al imran ayt 200...insyaAllah...mmg berkesan dgn izin Allah n bykn astrofa...

Nurie said...

Bila hati suami berpaling. Itu ujian yg hebat rasanya. Hancur luluh rasanya walau terasa spt dah beri segalanya.
Mungkin Allah ada perancangan lain...:(

Poligami: Sebelum Bercerai

#tipspoligami Poligami sangat berat untuk isteri hingga tidak sedikit yang melihat perceraian sebagai jalan keluar dari segala sakit h...