Skip to main content

Sebelum kahwin muda...




"Kak..saya pun sebenarnya teringin nak kahwin muda.."luah seorang gadis bila musim cuti sekolah ini bersamaan dengan rancaknya musim orang kahwin. Sebilangan insan bujang rasa cemburu pilu terdera tergugat hati melihat kemesraan dan kemanisan bahagia terpancar di wajah teman-teman yang selamat bernikah, dan sebahagian besar lain tumpang bahagia dengan kebahagiaan kawan-kawan.

(Jadi saya setuju juga dengan cadangan limitkan gambar sweet kalian suami isteri di paparan umum macam fb ini, supaya kecemburuan atau kepiluan hati orang bujang dapat diminima.. gambar-gambar tu jadikan simpanan peribadi, nanti time gaduh suami isteri - boleh tengok gambar-gambar tu dan muhasabah - bukankah aku pernah bahagia, sweet dengan dia )

"Kak setuju Aminah nak kahwin muda, memang kak sendiri secara peribadi galakkan sesiapa nak kahwin awal dengan syarat perlu serius tambah ilmu dan kematangan, dan mesti ada guide.. tapi sebelum masuk alam rumahtangga, perlu ada sesuatu yang besar dalam hidup, sesuatu yang nak dicari atau dicapai..kalau tak nanti,....." jelas kakak kaunselor amatur

"Aminah nak kahwin sebab rasa bersalah dah bercinta sakan sebelum masanya..?Selalu contact, selalu dating...? Sebab dah sayang sangat dengan lelaki tu...? sebab nak hilangkan rindu yang menggebu?" sambung kaunselor amatur.

"Memang berkahwin ALLAH jadikan untuk raikan fitrah cinta mencintai..rindu merindui..tapi nanti dah makan semeja, tidur sekatil, jalan sekereta , dah tahu wangi busuk pasangan, dah gaduh dah benci..masa tu sekelip mata rindu sayang boleh hilang... bila dah hilang cinta sayang, nak bercerai...?? nak carik pulak orang lain untuk dicintai dan dirindui..?"

"Aminah boleh kahwin..tapi perkahwinan dan rumahtangga tu aminah nak bawak ke mana..? Apa matlamat hidup Aminah..apa yang Aminah nak sebenarnya dalam hidup ni. Supaya nanti kalau kahwin, waktu aminah dan suami buntu gaduh konflik, Aminah boleh bangun teruskan capai matlamat besar..bantu suami bangun untuk capai perkara yang lebih besar..hidup tak terhenti dengan perkahwinan.." panjang lebar kakak kaunselor bercakap..apalah agaknya perasaan Aminah

"ok kak..saya rasa saya dah nampak sikit sikit..jadi kak, akak kena bantu saya..saya nak apa ya sebenarnya dalam hidup ni..apa matlamat yang sepatutnya saya perlu ada dalam hidup ni..." ujar Aminah.

__

Doakan Aminah dan kakak kaunselor istiqamah dapat terus bantu membantu berbuat kebaikan, mencari jalan pulang kepada Tuhan....



Comments

Indahnya kawin muda...bila dh tua anak2 dh gesar pjg n blh jaga kita, insyallah...hakikatnya sya yg dh tua berumur 28 ni pun blm berkahwin...xmengapa lewat sbb Allah tahu apa yg diaturkan...saya berumur 28 tahun..tidak berkahwi lg ...tiada suami di disisu...kerja pun blum lagi...baru abis blja degree...tiada pendapatan sndr..hnya mengharap duit dr parents lagi...tiada kereta lg apatah rumah untuk dimiliki..namun saya bersyukur saya ada ibu ayah yg menyayangi dri ini yg saya kena yakin allah aturkan semua ini utk bg peluang pd dri ini ambil ilmu..byk cari ilmu berumahtangga sblm masuk ke dunia itu...
Anonymous said…
Jodoh, rezeki dan ajal di tangan Allah. Kita boleh merancang sebanyak mana yang kita mahu tapi keputusan akhirnya tanganNya jua kerana Dialah sebaik baik perancang. Jika kita maklum akan perkara ini tidaklah hidup penuh dengan keluh kesah.

Popular posts from this blog

Menjadi isteri kedua

Ketika suami menikah lagi...

Suami Isteri: Berbaloikah Perhubungan Jarak Jauh?

Pengalaman Sebagai Pembantu Di Klinik

Adab Isteri Dalam Rumahtangga Poligami