Monday, August 27, 2012

Sabar itu Manis



"if you have ṣabar, nobody can destroy you. Allāh is going to be on your side. When you have ṣabar, you will get Allāh's Rewards, Allāh's Blessings, and Allāh's Help."

:)

 Kita meminta jodoh, meminta rezeki yang lebih banyak, meminta anak, meminta kerja yang baik, meminta dapat sambung belajar, dan baaaaaanyaak lagi yang kita minta..

Dan jangan lupa meminta satu perkara terbaik yang ALLAH boleh bagi pada hambaNYA, iaitu kesabaran.. 'tidak ada pemberian yang lebih baik dariNYA melainkan kesabaran' (riwayat Bukhari dan Muslim)


Macam -macam kisah yang mendatangi kita semua di hari raya kan... :D 

Maka bersabarlah. Bersabar bukan duduk saja tau, tapi memuhasabah bagaimana kita boleh perbaiki situasi di masa akan datang. Bersabar mencari jalan keluar. Bersabar mengubah diri kita agar lebih kuat dan positif dengan ujian ALLAH. Bersabar menunggu kemudahan setelah kesusahan.

Di hari raya, banyak kisah sedih kan... adalah beberapa teman pembaca dan fb yang berkongsi di inbox, sambil makan kuih raya saya doakan 'Ya ALLAH rahmatilah dan bantulah mereka' :')

Ada yang perang saudara di hari raya. Gaduh suami isteri. Anak sakit. Mak ayah sakit. Bajet tak cukup. Ada yang kena kerja. Ada yang kereta rosak. Ada yang stress dengan tetamu yang datang beraya tak nak balik. Ada yang gaduh sebab balik kampung rumah mertua. Macam macam :D

Minta kesabaran dari ALLAH ya! Sebaik-baik pemberian dariNYA ! Supaya bila dapat duit raya, ALLAH bagi kesabaran dari kita habiskan begitu saja tanpa menyimpan ! :D

Saya cerita tentang sabar kali ini kerana teringat artikel yang madu saya share, sangat bagus, tolonglah baca dan lekatkan di hati untuk bersabar :) Saya bukan suruh pembaca bersabar, saya nak saya sendiri bersabar... dan pembaca semua kena bersabar supaya saya jadi sabar macam kalian semua...insyaALLAH! :D

The Fruit of Patience is Always Sweet, setuju. Sangat.

http://muslimmatters.org/2012/08/01/yasir-qadhi-ramadan-reminder-the-fruit-of-patience-is-always-sweet/


"The real meaning of ṣabr is to withhold.  The reason why ṣabr is such a difficult action is because it is an inaction, it is no action.  You are not supposed to do something.  Your blood is boiling, and ṣabr tells you to trap it, clamp it down, control it.  You want to scream, shriek, yell, and hit.  Ṣabr means calm down and control it.  This is the reality of what ṣabr is.

Allāh subḥānahu wa ta'āla (glorified and exalted be He) praises ṣabr in over 50 verses of the Qur'ān. 

Allāh subḥānahu wa ta'āla (glorified and exalted be He) says, “Allāh loves those who are patient.”

 Allāh says, “The believing men and women are those who are patient men and patient women.” 

Allāh says, “Allāh is with the ṣābirīn.” 

Allāh says, “Those people will be given the highest apartments in Jannah because they were patient.” 

Allāh subḥānahu wa ta'āla (glorified and exalted be He) says, “The angels will enter in upon you in Jannah and will tell you, 'Peace is on you today because you were patient.  Because you had ṣabr, this is where you are right now.'”

Allāh subḥānahu wa ta'āla (glorified and exalted be He) says, “Allāh saved them because of their ṣabr.” 

Allāh's Punishment is lifted because of your patience, and Allāh's Reward is a sign and the highest levels of Jannah are a sign.  In fact, this is one of the best rewards of patience."





3 comments:

Anonymous said...

assalamualaikum , mashaAllah , harapan sy andai akak ada idea untuk menulis ttg teamWork dalam rumah tangga sila le kongsi-kongsikan untuk membuka minda, kalau dalam wrestling WWF , dipanggey tagTEAM . :) jzkk

LadyBird said...

sabar itu indah~.. kesabaran itu penting dalam apa jua keadaan.. sabar ketika sedih.. sabar juga diperlukan ketika gembira..

Anonymous said...

Salam utk semua..

Sabar..tak semudah kata yg d ungkap,
Bila jiwa resah hati brduka..
Lihatlah ke dalam diri..
Tenangkn hatimu..duhai diri..
Sabarlah..kerana Allahu As Shobur mengasihi hambaNya yg bersabar..
Duhai diri..bersabarlah tika diuji,
Itu tandanya kasih sayang Allahu Al Waduud, satu-satu yg Mencintai..

-Melur-

Poligami: Sebelum Bercerai

#tipspoligami Poligami sangat berat untuk isteri hingga tidak sedikit yang melihat perceraian sebagai jalan keluar dari segala sakit h...