Wednesday, March 3, 2010

Dari jiwa yang berjuang..

Assalammu’alaikum wa rahmatullah.. Moga mama berada dalam kemanisan iman dan keteguhan taqwa..

Perjuangan saya telah bermula beberapa minggu yang lalu, alhamdulillah hingga saat ini ALLAH masih mengizinkan saya berada di alam rahim ini untuk menuju sebuah kehidupan yang lain.

Mama yang dirindui, saya bermula sebagai sel baru yang bernama Zygote, kemudian saya telah meneruskan perjalanan untuk menempel di rahim mama yang bakal menjadi tempat berteduh saya selama lebih kurang 38 minggu.

Mama, pada peringkat ini sebenarnya jantina saya sudah diketahui, hasil percantuman kromosom-kromosom mama dan papa yang telah berlaku. Tapi jantina apa..? Biarlah rahsia, hingga bulan-bulan seterusnya…lagipun mama dan papa kan bersyukur saja dengan apa jua rezeki yang ALLAH kurnia..insyaALLAH.

Tahukah mama, sepanjang kembara saya ke rahim mama, saya sentiasa membahagi-bahagi diri saya kepada sel-sel yang berganda-ganda banyaknya. Pentingnya sel-sel ini adalah untuk membentuk lapisan-lapisan, 3 lapisan, di mana setiap lapisan akan menghasilkan organ-organ yang berbeza pada tubuh saya kelak.

Dan bila saya telah berjaya sampai dan melekat di dinding rahim, ketika inilah mama telah mendapat status ibu mengandung. Alhamdulillah di tahap ini juga ALLAH Maha Kaya mengurniakan saya yang seberat lebih kurang 1 gram, satu tempat istmewa bernama placenta.

Mama yang dikasihi, ketika perjuangan saya sampai di sini, bermakna telah bermulalah kesulitan mama menghadapi hari-hari dengan ketidakselesaan fizikal. Mama rasa nak ke tandas selalu, mudah rasa penat, mual-mual, deria bau menjadi lebih sensitif dan beberapa simptom lain yang menguji kecergasan mama. Ini antaranya adalah tindak balas dari saya yang mula menghasilkan chemicals yang ada 2 fungsi.

Pertama, chemicals itu memberitahu pada badan mama bahawa saya telah tiba di dinding rahim mama, yang mana nama saya kini ialah embryo. Juga bahawa kehadiran saya akan mencetus beberapa perubahan pada mama, antaranya, your uterine wall softens, the mucus in your serviks thickens, and your breast begin to grow. Kedua, your immune system is suppressed so that the embryo is not treated as foreign and rejected, but it is allowed to grow [menurut yang ditulis Dr. Miriam Stoppard].

Mama, setelah minggu ketiga saya di alam ini, saya sebenarnya telah mengepam sendiri peredaran darah dengan jantung sendiri. Malah mungkin mama dan kawan-kawan seperjuangan mama kurang sedar bahawa pada minggu ketiga ini saya memasuki fasa yang sensitif dan penting iaitu pembentukan organ-organ dalaman. Mama sendiri pun menyedari kehadiran saya hanya selepas 5 minggu saya selesa berteduh dalam kasih sayang [rahim] mama yang ALLAH limpahkan pada kita.

Hmm..rasanya cukup setakat ini dulu. Saya mohon maaf atas kesulitan yang mama lalui sejak kehadiran saya. Mama, walaupun mama mudah penat, jangan manjakan diri dengan tidur banyak ya, mama boleh exercise yang ringan-ringan untuk pengaliran darah yang baik untuk mama dan saya.

Mama pun jangan lupa istiqamah dengan tilawah dan tadabbur Al Quran, yang menenangkan dan memotivasikan mama selalu. Kalau mama tenang dan lembut hati dengan Al Quran, insyaALLAH saya pun akan tenang dan bahagia dengan alunan dan peribadi AL Quran yang mama usahakan buat kita dan keluarga kita..


Sampai bertemu lagi,

Jiwa yang berjuang

p/s: Lupa nak pesan, mama banyakkan makan makanan yang segar lagi berkhasiat, no junk food and fast food ok :)

No comments:

Poligami: Sebelum Bercerai

#tipspoligami Poligami sangat berat untuk isteri hingga tidak sedikit yang melihat perceraian sebagai jalan keluar dari segala sakit h...