Wednesday, February 4, 2015

Mujahadah: Sampai bila-bila..

Allah sedang menguji saya dengan perasaan kurang enak kerana berkonflik dengan insan yang rapat.. kadang  terbit rasa marah dan upset. Kadang sedih mengalir air mata tiba tiba.. :'(

.. penatnya mengurus perasaan kan :D

... Dulu waktu saya bujang, saya rasa 'penat' dengan ujian perasaan dan keimanan. Satu ketika, saya mesej naqibah usrah saya, "Kak..sampai bila kita kena mujahadah?"

Dia balas,"Setiap hari..sampai bila- bila."

Haaa..??

Ingatkan bila dah bernikah,  kuranglah sikit nak mujahadah,  rupa rupanya lagi hebat kena mujahadah.. kan? Dah punya anak, lagi dasyat mujahadah nya ..terima kasih semua ibu yang memahami situasi serupa kita :))

Beruntunglah suami dan anak anak yang punya isteri dan ibu yang tinggi mujahadahnya :D saya belum termasuk :O

Mujahadah beerti, berjuang meluruskan perasaan dan tindakan pada meraih keredhaan Allah dan rasul saw.

Antara doa yang sering diungkap Rasulullah saw ialah, "Wahai tuhan yang membolakbalikkan hati, tetapkan hati ku di atas agamaMu"

Doa inilah yang harus kita juga luahkan SELALU pada Allah..kerana turun naiknya perasaan dan iman ini - dalam hidup yang membentangkan ujian susah senang,  suka dan duka. Mohon hati kita lurus mentaati Allah.

Moga kita tenang dalam mujahadah.  Moga suami dan anak anak kita tenang juga pada kita. Moga kita semua mampu saling menenangkan. .kerana Allah... :')


1 comment:

Anonymous said...

Terima kasih mengingatkan, kakngah pun blom cukup utk kuat dlm mujahadah... :-(

Poligami: Sebelum Bercerai

#tipspoligami Poligami sangat berat untuk isteri hingga tidak sedikit yang melihat perceraian sebagai jalan keluar dari segala sakit h...