Friday, December 16, 2011

Diari Suri Muslimah - Raya Deepavali




Bismillah, saya kongsikan sedikit catatan harian yang dicatit beberapa bulan lalu :D moga bermanfaat.

Bangun pagi ini, saya menyediakan masa untuk membaca beberapa muka al quran dan tafsirnya selepas solat subuh. Saya sedang berusaha untuk istiqamah dengan Al quran setiap hari... Jom kawan kawan, kita sama-sama merenung ayat Allah kerana inilah sumber utama petunjuk, motivasi, kekuatan,dan kebahagiaan dalam menempuh perjalanan hidup yang beraneka ujian. ( dan tidak boleh tidak, andai kita tidak intim dengan Al Quran, hampir pasti tidak akan merasa intim dalam persahabatan, persaudaraan dan pernikahan.)

Ada baca tak buku ukhti Fatimah Syarha bertajuk Pemilik Cintaku Selepas Allah & Rasul...? Beliau berkongsi tentang bagaimana untuk istiqamah membaca Al Quran (dan seterusnya berusaha memahami dan mempraktikkan). Jika anda teruja dengan keindahan cinta halal dalam buku itu, maka sama-samalah kita mempraktikkan nasihat yang diberi, insyaAllah mampu menghadirkan keindahan cinta yang mendalam antara suami isteri. Jika kita tidak merasa manis dalam hubungan pernikahan, sebelum salahkan sesiapa, renung-renunglah apakah sudah terasa manis hubungan kita dengan tuhan...

Setelah itu saya menulis satu entri blog.. saya suka menulis di pagi hari. Tapi kalau hari yang suami ada di rumah, waktu ini saya sedang bersarapan dengan suami. Dan tak tulis blog melainkan bila ada masa lapang.

Pukul 9 pagi saya bertolak ke pasar besar Klang di Jalan Meru. Saya plan keluar sekejap sahaja membeli ikan dan buah-buahan untuk seminggu, tapi saya terperangkap traffic jam yang teruk di depan pasar...ohh saya lupa rabu esok ada perayaan jiran kita yang berbangsa India. Saya mahu membeli daging lembu dan ikan, alhamdulillah tak ramai di bahagian itu. Tapi gerai-gerai yang menjual daging kambing dan buah-buahan ramai sekali terutamanya teman-teman makcik pakcik yang berbangsa India.

Saya menyelit nyelit mencari jalan pintas untuk keluar dari bangunan pasar, mahu pulang awal tapi kereta terlalu banyak. Abdullah tinggal di rumah bersama Tok Nani. Maka saya pun sms sahabat saya yang mendalami bidang childbirth, saya minta izin terlewat, sedangkan berjanji untuk sampai di rumahnya pada pukul 10.30 pagi.

Alhamdulillah pukul 11.30 saya sampai di rumahnya, niat saya adalah untuk menziarahnya di rumah sewa baru dan membawa Abdullah bermain dengan dua orang anaknya iaitu Musa dan Zainab. Syukur rumahnya luas sekali untuk anak anak itu. Seronok bergaul sesama mereka walau kedengaran tangisan berselang seli juga. Saya dan Najwa bertukar cerita dan kisah kehidupan, hmm bila sembang ilmiah dengan teman teman perempuan, masa terasa sangat pantas berlalu.

Saya nak balik rumah, abdullah pun dah tidur tapi saya menukar haluan ke The Store Shah Alam.. Saya nak beli baju..boleh tak..? Saya rasa baju saya pakai di ofis (di rumah) dah agak lusuh sebahagiaanya. Mestilah kita suka nampak kemas dan menarik kan depan suami? Saya pun membeli empat helai t shirt/blouse..yang harga sederhana saja, lagipun sedang sale deepavali. Oopss tapi untuk jadi isteri yang menarik bukan dengan pakaian saja, ada gabungan kebersihan, kecergasan, kekemasan, kematangan, keimanan, masakan yang dimasak dengan kesungguhan dan kasih sayang, tapi isteri yang paling menarik adalah isteri yang selalu mempamer keceriaan, kesabaran dan kesyukuran.. Betul tak suami..?

Hormon perempuan yang berselera shopping merembes dengan banyaknya waktu nampak sale. Sabar ya hati.. Lihatlah mereka yang bersabar kerana belum punya rezeki untuk membeli dan memiliki...

Pulang dari The Store, saya solat asar dan selepas itu mengajak nana (ibu saudara saya yang berusia 80an) keluar berjalan-jalan di sekitar Meru. Kasihan pada orang-orang tua, kehidupan mereka agak terbatas, jadi kita anak- anak yang muda, carilah masa untuk membawa mereka berhubung dan melihat dunia luar. Itulah yang saya mampu setakat ni.

Malamnya...saya kepenatan, jadi hanya beristirehat di rumah dengan Abdullah. Sambil membaca bahan bacaan yang ringan sebelum tidur...

Demikianlah kisah sehari seorang suri muslimah yang biasa-biasa. Menjaga anak kecil - warga belian - dan seorang ibu saudara - warga emas- yang sudah uzur namun kuat pun ya juga :D

Bila ada kesempatan, saya akan membaca dan menjawab emel dan komen-komen di blog. Buat adik-adik dan kakak kakak serta para teman pembaca yang dihargai, saya hargai perkongsian dan pertanyaan anda. Tapi saya memilih tidak menjawab untuk cerita / persoalan yang sukar... Dna kadang tak punya kelapangan hati untuk menulis.Maafkan saya ya. Saya perlu tambah ilmu dan pengalaman. Saya perlu selalu hidupakn hati dengan keimanan...

Published with Blogger-droid v1.7.4







No comments:

Poligami: Sebelum Bercerai

#tipspoligami Poligami sangat berat untuk isteri hingga tidak sedikit yang melihat perceraian sebagai jalan keluar dari segala sakit h...