Skip to main content

Keindahan agama yang fitrah...


Ahad, 16 Oktober 2010

Beberapa jam malam tadi telah ‘diperuntukkan’ untuk melayan hati yang sedih dan hiba.

Jadi di pagi hujung minggu ini, awal-awal lagi saya dan baby Abdullah bersiap-siap untuk keluar rumah. Kami merancang pergi ke satu tempat untuk kembali meraih kekuatan diri sebagai isteri..sebagai hamba dan khalifah ALLAH. [Tetapi sebenarnya rumah adalah tempat terbaik membina kekuatan dalaman dan luaran bagi seorang wanita....].

Kami ke PAKSI Training Center di Sungai Buloh. MasyaALLAH..saya sangat gembira berjumpa teman-teman seperjuangan yang lama tak ditemui. Apatah lagi sejak bersama Abdullah, saya kurang menghadiri program-program tarbiyyah PAKSI Training.

Pagi Ahad itu, para peserta program telah berkumpul seawal 8 pagi di dewan untuk mendengar slot seterusnya. Objektif program ini adalah untuk menambah bekal ilmu dan panduan kepada para peserta, bagaimana untuk menjadi pemuda pemudi yang produktif dalam menjalani kehidupan di kampus.

Apakah yang menjadikan kehidupan kampus menarik dan bermakna…?

Bagi saya, kehidupan kampus sangat menarik bilamana kita menjadikannya ruang untuk menggilap potensi diri sepenuhnya.

Di kampus, saban hari ke kelas mencambah pemikiran. Di petang hari terlibat dengan aktiviti persatuan. Di malam hari ke kuliah ilmu agama yang menambah iman. Hujung minggu juga ada aktiviti bermanfaat bukan sekadar menghabiskan masa di tempat tidur.

Dan lebih bermakna, bila kita bukan sahaja membantu diri sendiri menggilap potensi, malah mengajak teman-teman lain juga mengenali dan memanfaatkan kurnia yang ALLAH beri.

Berbalik kepada program tarbiyyah pagi itu, saya mendapat beberapa ilmu dan pengalaman yang dikongsikan sahabat-sahabat lain. Mereka bukan sekadar berkongsi pengalaman biasa, namun pengalaman luar biasa dalam bermujahadah berusaha meraih cinta tuhan.

Banyaknya tazkirah dan kata-kata semangat dari sahabat yang juga sama-sama mencari cahaya hati menuju Ilahi..

Pentingkah cinta Tuhan…?

Sangat penting, sangat-sangat penting. Ini jawapan saya. Apakah jawapan kalian...?

ALLAH itu tuhan kita, namun sejauh mana kita benar-benar menyedari kepentingan hidup bertuhan.

Kenapa perlu ALLAH..? Kenapa perlu rasul?

Kerana ALLAH tujuan kita. ALLAH tempat kembali.

ALLAH sumber kasih sayang dan kebahagian.

ALLAH mengutus Rasul untuk mengajarkan kita fitrah islam.



Manusia itu fitrahnya islam - damai dan sejahtera. Bila kita melalui kehidupan melencong dari jalan islam, hati dan fikiran akan resah gelisah.

Manusia, di ‘design’ ALLAH terlalu istimewa. Dengan ciri dan fungsi yang sangat istimewa.

Tanpa ilmu, sukar untuk kita merasa diri ini terlalu istimewa. Tanpa yakin (beriman), sukar untuk merasa diri ini berharga.

Apa istimewanya kita…? Siapa kita…? Apa fungsi dan ciri-ciri kita dalam menjalani kehidupan setiap hari…?

Bangun. Makan. Kerja. Belajar. Main.Tidur.

Bangun. Makan. Kerja. Belajar. Main. Tidur.

Bangun. Makan. Kerja. Belajar. Main.Tidur.

Bangun. Makan. Kerja. Belajar. Main. Tidur.



Hanya seperti inikah fungsi kita seorang manusia..?

Tidak, kita amat jauh lebih bernilai dan punya peranan hebat di dunia yang singkat ini… Kita bukan robot yang tidak ada hati dan perasaan. Manusia berbeza dengan robot dan haiwan, kerana hati dan perasaanya yang diikat dengan iman.

DI PAKSI Training Center ini, guru-guru kami mendidik hati tanpa jemu, menanam cinta kami pada iman dan kehidupan. Guru-guru ini mendidik, supaya kami juga kelak mampu mendidik. Mampu menyebarkan kebaikan.

Mendidik diri sendiri mengikut syariat Allah.

Mendidik keluarga mencari keredhaan Allah.

Meyebarkan kebaikan pada teman-teman.

Menyebarkan keindahan Islam pada yang merindukan kedamaian.

Kita menjadikan hidup sebagai ladang beramal soleh. Dengan menjadikan Rasul SAW sebagai ikon, rujukan dan teladan yang paling unggul. ALLAH dan syurgaNYA.. menjadi tujuan dan harapan.



Carilah jawapan untuk diri sendiri..apakah makna kewujudan diriku di alam maya ini?

Hatta katak yang 'hodoh' punya fungsi dan  peranan di bumi ALLAH, masakan kita yang ALLAH muliakan dengan pelbagai kurniaan ini untuk menghabiskan masa tanpa jelas tujuan.

Jawapan saya untuk diri sendiri -  hidup kita, adalah untuk menjadi baik dan mulia di sisi ALLAH. Mengajak insan lain menjadi baik. Dan menjadikan dunia ini tempat yang bahagia dengan melunaskan syariatNYA.

Wahai sahabatku, teruslah kalian berkongsi kekuatan. Mentarbiyyah dan ditarbiyyah. Kami di luar ini mencari-cari sesuatu yang telah hilang…

Dan pastinya, program dua hari tidak cukup untuk menjaga iman dan keikhlasan sepanjang hayat ini.. Maka sama-sama kita manfaatkan 'program rutin' yang Allah susun buat para hambaNya, e.g solat, zikrullah, tilawatul quran, istighfar dan selainnya.... selagi ada nyawa.

...Selesai program di Sungai Buloh, kami ke UIA pula… dan di sana ALLAH rupanya berkehendak kami mengisi hati tentang tazkirah yang baik oleh ukhti yang baik di bumi Gombak itu..

InsyaAllah akan dikongsikan yang seterusnya…





Comments

Popular posts from this blog

Menjadi isteri kedua

Ketika suami menikah lagi...

Suami Isteri: Berbaloikah Perhubungan Jarak Jauh?

Poligami: Bersedia Hadapi Ombak Perasaan

Pengalaman Sebagai Pembantu Di Klinik