Skip to main content

Belajar Menghargai: Thank You Papa...!



Saban waktu, nikmat dan kurnia ALLAH tidak putus-putus mengaliri kehidupan kita..hingga mungkin kita terlupa menghitung dan menghargainya.

Saya ingin mengajak diri sendiri dan kalian semua untuk melahirkan terima kasih jua mengiktiraf segala bentuk kasih sayang, pemberian dan perkongsian dari insan-insan tersayang - ibu, ayah, suami, isteri, anak-anak, teman-teman dan sesiapa saja yang meyumbang pada keberterusan hidup ini... tidak kira walau sekecil mana sekalipun kebaikan itu, harus kita hargai dan nyatakan terima kasih...

Moga ia tidak lain menjadi tanda kesyukuran kita pada nikmat ALLAH, dan agar terima kasih dan pengiktirafan itu menghubung kasih sayang dan kemesraan sesama kita.

“Barangsiapa yang tidak berterima kasih kepada manusia, dia tidak mensyukuri Allah”. (Hadith riwayat Ahmad dan At-Tirmizi)


Surat Cinta Abdullah: Thank You Papa!

Assalammu’alaikum wa rahmatullah

Semoga papa yang dikasihi lagi dihormati berada dalam kesejahteraan hati dan fizikal… Moga ujian kesihatan papa yang sedikit diuji semakin sembuh dan baik.

Betapa setiap hari datang dan pergi dengan pelbagai nikmat ALLAH, moga hati-hati kita selalu mensyukurinya dengan keimanan dan amal soleh.

“Dan (ingatlah) ketika Tuhan kamu memberitahu: “Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu, dan demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azabKu amatlah keras”.

(Surah Ibrahim:7)

Abdullah mengambil kesempatan ini untuk menyatakan terima kasih banyak-banyak kepada papa, yang telah bersama-sama Abdullah sejak hari pertama Abdullah melihat dunia lebih empat bulan yang lalu. Malah sebelum itu sewaktu Abdullah masih dalam kandungan, papa juga mengambil berat perihal Abdullah.

Alhamdulillah, syukur kepada ALLAH Yang Maha Melimpahkan Kebaikan. Abdullah sangat bersyukur punya seorang ayah, seperti papa yang bertanggungjawab, berusaha memberi dan menyediakan yang terbaik untuk seorang anak kecil seperti Abdullah.



Papa yang dikasihi,

Terima kasih banyak, papa bersama mama menjaga Abdullah dari hari pertama, terima kasih menyediakan keperluan-keperluan Abdullah.

Abdullah seronok papa menyediakan masa bersembang dengan Abdullah, terima kasih papa mendodoikan dan memujuk Abdullah yang kadang-kadang meragam.. Kadang-kadang papa mandikan Abdullah juga, kadang-kadang dukung Abdullah jalan-jalan di halaman rumah.

Walau sering saja kita berjumpa dalam masa yang singkat, papa show kindness, warmth and care… Abdullah sangat hargai, malah Abdullah sangat perlukan semua itu untuk menyuburkan emosi ini.

Papa yang dihormati,

Terima kasih banyak juga, papa mengingatkan mama good safety habits untuk baby dan semua penumpang kereta, papa set a good example by always using your seatbelt, Abdullah hargai didikan itu. Kelak seandainya diuji dengan kemalangan, kita akan mampu sabar dan redha setelah berusaha yang terbaik dan berdoa = bertawakkal. InsyaALLAH.

Terima kasih banyak, papa komited keluar bekerja untuk famili kita. Seminggu dua ini jadual kerja papa agak sibuk, moga ALLAH mengurniakan tenaga extra kepada papa. Dan moga rezeki yang ALLAH lapangkan buat papa, sedikit sebanyak dapat dikongsi dengan mereka yang memerlukan.

Semalam papa terbang ke Denpasar, Bali. Hari ini ke bumi China, Xiamen. Esok malam insyaALLAH papa akan ke Osaka, Jepun…

Moga permusafiran papa diberkati ALLAH, serta selamat perjalanan pergi dan balik. Sesungguhnya papa meninggalkan mama-mama, abang, kakak dan Abdullah dengan sebaik-baik pelindung dan penjaga, iaitu ALLAH..

Dalam keterbatasan waktu, papa menyediakan masa juga untuk menulis kolum-kolum bulanan majalah. Papa turut membaca dan mengkaji untuk menjawab persoalan-persoalan agama yang diterima dari pelbagai medium.

Semoga semua itu menjadi amal soleh papa yang diterima ALLAH, dan Abdullah akan cuba mencontohi papa yang mencintai ilmu.



Sekian buat kali ini, Abdullah melahirkan terima kasih dan penghargaan kepada papa atas pesanan Rasul SAW…

“Barangsiapa yang tidak berterima kasih kepada manusia, dia tidak mensyukuri Allah”. (Hadith riwayat Ahmad dan At-Tirmizi. Kata Al-Albani: Sahih)

Pastinya ada lagi bentuk-bentuk kebaikan dan kasih sayang papa yang Abdullah terima, hanya ALLAH lah sebaik-baik pemberi ganjaran.

Moga ALLAH izinkan papa bertemu kita semua lagi insyaALLAH…

Selasa, 4 Januari 2010





Comments

Popular posts from this blog

Menjadi isteri kedua

Ketika suami menikah lagi...

Pengalaman Sebagai Pembantu Di Klinik

Adab Isteri Dalam Rumahtangga Poligami

Suami Isteri: Berbaloikah Perhubungan Jarak Jauh?