Skip to main content

Akhlak Baik. Petanda Insan Berilmu.



Pesanan ini sangat penting. Untuk diri saya. Dan sahabat semua.


Dalam suasana elok, tenang, dan lancar - semua kita mampu tampil sabar, berlemah lembut, senyum dan bercakap/menulis sopan santun. Mampu kah kita tetap menjaga akhlak sewaktu orang lain memprovok api kemarahan di hati ini atau kita turut mencela orang lain sewaktu mereka mencela kita..

Muhasabah diri ♡♡♡

"Dan mereka (al-firqoh an-najiah ahlus sunnah wal jama'ah) menyeru kepada (penerapan) akhlaq yang mulia dan amal-amal yang baik. Mereka meyakini kandungan sabda Nabi saw "yang paling sempuna imannya dari kaum mukminin adalah yang paling baik akhlaqnya di antara mereka". 

Dan mereka mengajakmu untuk menyambung silaturahmi dengan orang yang memutuskan silaturahmi denganmu, dan agar engkau memberi kepada orang yang tidak memberi kepadamu, engkau memaafkan orang yang berbuat zaalim kepadamu, dan ahlus sunnah wal jama'ah memerintahkan untuk berbakti kepada kedua orang tua, menyambung silaturahmi, bertetangga dengan baik, berbuat baik kepada anak-anak yatim, fakir miskin, dan para musafir, serta bersikap lembut kepada para budak. 

Mereka (Ahlus sunnah wal jama'ah) melarang sikap sombong dan keangkuhan, serta merlarang perbuatan zalim dan permusuhan terhadap orang lain baik dengan sebab ataupun tanpa sebab yang benar. Mereka memerintahkan untuk berakhlaq yang tinggi (mulia) dan melarang dari akhlaq yang rendah dan buruk"

Comments

Popular posts from this blog

Menjadi isteri kedua

Ketika suami menikah lagi...

Suami Isteri: Berbaloikah Perhubungan Jarak Jauh?

Poligami: Bersedia Hadapi Ombak Perasaan

Pengalaman Sebagai Pembantu Di Klinik