Skip to main content

Tips Bisnes Online Irfan Khairi



Tips Bisnes Online dari Jutawan Irfan Khairi (yang saya dengar pagi ini di TV1 dan dapat pelajaran - olahan sendiri):

1- Penting untuk membina jenama dan kredibiliti dalam bisnes - tapi kurangkan promosi produk di laman sosial seperti facebook. Sebaliknya bagi informasi yang banyak, sebab orang sekarang suka mencari informasi/maklumat online yang membantu mereka. Disebutkan juga, bahawa dalam Sehari purata dua ribu iklan kita nampak dan dengar, orang dah penat nak tengok iklan promosi barang di fb..

2 - Kegagalan memang akan lebih banyak dari kejayaan. Orang yang berjaya akan banyak gagal. Dari gagal itu manusia akan belajar, kerja keras dan perbaiki diri. Logiknya juga, perniaagaan yang betul perlukan usaha keras dan banyak pengorbanan. Tak boleh nak jalan mudah atau cepat seperti Skim Cepat Kaya.

Pengalaman Irfan Khairi sendiri, Setahun pertama bisnes online, hanya ada 3 pelanggan saja. Tapi tetap teruskan bisnes sebab minat. Akhirnya perlahan lahan berjaya. Ia tidak semudah yang orang sangka, tegas beliau.

3 - Orang selalu tanya, Apa bisnes untuk cepat kaya? Jawapnya, Buat bisnes yang kita suka supaya tak putus asa. Tak ada jalan pintas untuk kaya.

Buat research apa permintaan pelanggan. Tampung ruang kosong yang ada dalam bisnes. Contohnya, kalau ramai orang jual tudung/shawl, kita jual produk muslimah lain seperti seluar etc.

4- Ilmu adalah asas segala-galanya. Perniaagaan perlu ilmu agar kita boleh kuat dan konsisten.

Jika bisnes online seorang diri di rumah, akan cenderung lemah semangat - jadi join grup bisnes atau seminar seumpama nya, untuk tambah ilmu dan kekalkan semangat.

5- Jangan salah sasaran produk. Kalau sasaran kita adalah wanita bergelar ibu, jual produk ibu dan anak anak , bukan jual produk orang lelaki.

6- Konsisten. Laburkan wang dan masa untuk rajin update barang di blog.

7 - Kajian menunjukkan; Buku berada di tempat teratas barangan paling laris dijual online. Kedua; pakaian, kasut dan aksesori wanita. Ketiga, Barangan elektrik.Keempat, Tiket kapal terbang. Seterusnya, tak sempat catit.

Catatan tambahan lain: Irfan khairi memberi markah 9/10 untuk dirinya dalam bab disiplin. So saya boleh muhasabah diri kalau bisnes tak maju maju ..heee 

Dan Irfan Khairi alhamdulillah dikurnia isteri yang sangat mendokongnya dalam bisnes online. Menjadi pembantu peribadi yang mengurus dirinya dan anak anak. Moga Allah merahmati keluarga mereka atas ilmu bisnes yang banyak dicurahkan 

Moga bermanfaat perkongsian ini 





:: Moga produk bisnes saya ini membantu diri sendiri dan bermanfaat untuk ummah ::





Comments

Popular posts from this blog

Menjadi isteri kedua

Ketika suami menikah lagi...

Ali ditegah memadukan Fatimah?

Pengalaman Sebagai Pembantu Di Klinik

Suami Isteri: Berbaloikah Perhubungan Jarak Jauh?