Tuesday, January 29, 2013

Bersedia berpoligami sebelum menikah...?


 Ada beberapa muslimah yang menghadapi lamaran dengan calon suaminya menyebut tentang isu poligami, menampakkan bunga-bunga hasrat si tunang untuk berpoligami suatu hari kelak.

Wahai muslimah yang disayangi, jangan biarkan perasaan kita dimainkan dan digelisahkan... dengan ilmu dan keimanan, kita akan tenang dan bahagia mengatur kehidupan sekalipun si dia berkongsi pandangan dan harapan untuk berpoligami.

Satu alternatif yang ada ialah, kita menyambut positif perkongsian si lelaki tentang poligami. Tanya apa pandangannya tentang poligami. Apa perancangannya. Apa harapannya.... ok ke..? :)

Dan sebagai bakal isteri yang cerdas dan berkeyakinan, beri dorongan pada bakal suami, "Saya doakan awak menjadi suami yang baik, semoga awak dapat menjadi suami yang baik kepada saya dan isteri seterusnya. Saya akan menambah ilmu bagaimana isteri-isteri Rasulullah menjalani kehidupan di alam poligami..Saya akan mengkaji hikmah dan kebaikan poligami pada peribadi dan ummah ini.

Awak doakanlah saya menjadi isteri solehah, menjadi pendamping yang berbakti dan mencintai suami kerana ALLAH.. dan bila tiba masanya nanti, moga saya positif dan tenang menempuh alam poligami bersama suami yang soleh macam awak."

Haaa..si bakal suami mesti bersemangat nak jadi suami yang mantap dalam semua aspek :D

Kepada muslimah dan bakal suami itu, moga ALLAH memberkati kalian dan mengumpulkan kalian dalam keberkatan :) Kalau kita mempersiapkan diri dengan ilmu dan keimanan serta kefahaman tentang poligami, kita akan menjadi isteri yang paling bahagia, poligami ataupun tidak ♥

__________________________

Moga bermanfaat :)




2 comments:

Anonymous said...

:) tiada option lain ke? :)
such as --> tidak berpoligami?
Saya ingat kehidupan ini sentiasa dihamparkan dengan options..

Nurul Adni Adnan said...

boleh cari option lain, seperti yang saya sebut di atas, bersedia menerima poligami salah satu alternatif :)

Poligami: Sebelum Bercerai

#tipspoligami Poligami sangat berat untuk isteri hingga tidak sedikit yang melihat perceraian sebagai jalan keluar dari segala sakit h...