Skip to main content

Tidur Untuk Membesar


Assalammu'laikum wa rahmatullah

Entri kali ini ditujukan kepada pemilik hati yang mencintai dan merindui 'Abdullah.. sesungguhnya 'Abdullah juga mencintai dan merindui dirimu.



Di pagi hari, setelah mandi dan menyusu, mama membaringkan Abdullah di atas tilam nipisnya...dalam cubaan untuk menidurkannya. Kadang-kadang mama membiarkan Abdullah belajar untuk tidur sendiri, tapi banyak masanya mama akan menyusukan dan mendodoikan Abdullah sampai dia tertidur, baru diletakkan atas tilam...


Abdullah buat muka protes.."Mama, saya belum nak tidur...tolonglah letak kamera dan ambil saya.."



Dan kemudian... mata Abdullah membulat, tak ada gaya orang nak tidur...




Mama pun angkat semula Abdullah, bagi kat Maktih (adik mama, Norbaiti).. Tengok tu, dah happy sikit muka dia..




"Thank You Maktih..Layan saya hee.."





Cubaan Maktih untuk menidurkan semula Abdullah, selepas Maktih pun dah tak larat nak layan...




  "Oklah.. saya dah jaga lebih dua jam..saya kena tidur semula. InsyaALLAH supaya saya membesar ceria dan cerdas lagi cergas dengan tidur yang cukup.. nak amik mood tidur nie.."




Akhirnya.. "selamat malam semua..."




Anakku sayang, dalam hadis yang sahih, ada doa yang Rasul SAW ajarkan pada kita tentang tidur...

“Dengan namaMu Ya Allah... aku baringkan tubuhku dan dengan nama-Mu aku bangun. Jika Engkau menahan jiwaku, maka rahmatilah ia dan jika Engkau melepaskannnya, maka jagalah ia sepertimana Engkau memelihara jiwa hamba-hambaMu yang shalih.”


Bersyukurlah anakku, dengan nikmat tidur.. beralas tilam, berteman kipas.. punya tempat berteduh, jauh dari gangguan, bencana dan peperangan.. 


Moga selepas dua-tiga jam, Abdullah akan bangun dengan kehendak ALLAH.

"Allah memegang nyawa (seseorang) pada saat kematiannya dan nyawa (seseorang) yang belum mati ketika dia tidur, maka Dia tahan nyawa (orang) yang telah Dia tetapkan kematiannya dan Dia lepaskan nyawa yang lain sampai waktu yang ditentukan. Sungguh, pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda (kebesaran) Allah bagi kaum yang berpikir."
 (Surat Az-Zumar : 42)



Comments

sumayyah said…
suke2 hee..abdullah moga membesar menjadi anak yg soleh dan musleh
Makja sayang semuanya..:)

Popular posts from this blog

Menjadi isteri kedua

Ketika suami menikah lagi...

Adab Isteri Dalam Rumahtangga Poligami

Pengalaman Sebagai Pembantu Di Klinik

Suami Isteri: Berbaloikah Perhubungan Jarak Jauh?