Wednesday, November 3, 2010

Catatan Sebuah Kelahiran..

Sebuah kelahiran, menjadi peringatan agar terus berbuat baik pada ibu dan ayah. Bukan berbuat baik yang biasa-biasa, tapi berbuat baik sebaik-baiknya.. yang mampu mengumpulkan kita dan mereka dalam nikmat akhirat yang berkekalan.

"Harta benda dan anak anak itu adalah perhiasan hidup di dunia dan amal soleh yang terus menerus itu lebih baik pahalanya di sisi Tuhanmu, dan lebih baik menjadi harapan." (Kahfi:46)

Isnin, 23 Ogos 2010, 7.30pm:

Sewaktu berbuka puasa, suami menyebut, "Abang rasa esok nurul kena masuk wad..". Saya tersenyum.

'Takkan kot..ada seminggu lagi sebelum due date. Baby macam seronok je duduk lama dalam ni. Tak rasa apa pun lagi.. mesti lewat dari EDD'. Fikirku.

Esok insyaALLAH saya akan jumpa doktor untuk check-up mingguan.

Selasa, 24 Ogos 2010, 3.00pm:

 Alhamdulillah 'Ala Kullihal. Walaupun tak menjangka hari ini masuk wad, itulah takdirnya. Betul tekaan suami saya. Saya tak menjangka, namun bersyukur saya dah bersedia dengan segala kelengkapannya.



Doktor suruh masuk wad, kerana air ketuban yang makin kurang, dan saya rasa baby pasif semacam dari malam tadi. Lebih kurang pukul 6pm, doktor masukkan ubat induced.

Malam menjelma, contraction mula terasa, sakit pinggang juga mengganggu tidur baring saya. Malam itu sahabat saya, Ayu menemani saya di wad sejuk ber air-cond itu.

Rabu, 25 Ogos 2010, 6.00pm:

24 jam telah berlalu. Selepas ubat pertama doktor masukkan, doktor masukkan lagi ubat sebelah petang ini, half. Tapi masih tiada rasa contraction kuat. Banyakkan berjalan..? Kaki dah lenguh berjalan sekeliling wad.

Mak, adik kecik saya, Muhammad, dan adik saya, Khairunnajwa datang dari Kuala Pilah, NS dan tiba di wad selepas asar tadi. Saya sangat-sangat gembira dengan kehadiran mereka.

Tiba malam, sakit pinggang yang sangat kuat menyerang, kesan ubat induced. Saya berpusing-pusing di atas katil menahan kesakitan. Emak bersungguh-sungguh mengurut-ngurut pinggang saya. Terasa penuh simpati & penuh kasih.

Saya sebak, buat kali pertama saya menatap wajah mak, ummi tercinta, dengan perasaan cinta dan sayang yang tak pernah saya rasa sebelum ni.

Sakit contractions datang dan pergi, tapi baby belum ada tanda mahu menjenguk dunia...

Malam ini juga, Ayu yang menemani. Kesian dia, hanya tidur duduk di kerusi. Moga ALLAH membantu teman yang selalu membantuku ini... Sesungguhnya pertolongan semuanya dari ALLAH, hanya kita mampu merasainya atau tidak..

Khamis, 26 Ogos 2010, 10.00pm:

Pukul 6 pagi nurse datang memeriksa. Saya bagitahu, tiada contraction yang kuat selepas malam tadi. Pukul 6.30 nurse masukkan ubat induced yang lagi half. Tidak sampai setengah jam, contraction yang kuat pun datang.

Hampir pukul 8, darah keluar dan rahim terbuka 2cm. Saya ditolak ke labor room. Sempat sms suami yang berada di rumah memberitahunya. Masuk ke labour room, doktor memecahkan air ketuban saya. Dan bermula lah kesakitan yang amat.

Ibu saya ada di luar labor room, saya meminta dia dibenarkan masuk, tapi hanya suami dibenarkan. Saya sedih dan pilu menahan kesakitan seorang diri begitu. Pukul 9.30 saya dah mula menyerah kalah dengan kesakitan. Sakit yang sebegini sakit, baru terbuka 3cm..? Berapa lama saya harus menunggu..?

[Saya tidak sekuat kalian rupanya.. Mungkin iman juga tak kuat saat ini. Juga dangkal ilmu untuk meraikan kesakitan yang istimewa ini..]

"Abang.. saya nak epidural.." saya meminta dengan suara yang lemah. Alhamdulillah saat itu,saya bersyukur suami dah berada di sisi.

Suami terus bangun ke luar dan lebih kurang 15 minit kemudian doktor pakar bius pun datang bersama teamnya. Saya melempar pandangan kosong ke dinding. Rasa tewas dengan kesakitan.. dengan epidural saya tak akan merasai kesakitan meneran melahirkan, hilang juga sakit contraction ini. Saya sedih, merasa gagal bertahan.

Doktor pakar bius meminta saya membengkokkan badan seperti udang galah, untuk dia memasukkan tiub [catheter] tapi saya kesakitan menahan gelombang contractions setiap 3 minit.

"Nanti doktor, saya sakit ni.." berkerut-kerut wajahku, berpusing-pusing badan menahan kontraksi. Ya ALLAH, sungguh kesakitan ini untuk anugerah yang istimewa bernama anak...

Bila sakit hilang, saya cepat-cepat membengkokkan badan, doktor menjalankan tugasnya, dan memasukkan[menyuntik] tiub halus itu ke saraf tunjang saya. Usai sahaja prosedur itu, contraction menyerang dan itulah contaraction terakhir yang saya rasa. Ubat bius telah berfungsi, mematikan deria sakit saya dari pinggang ke bawah..



Jam menunjukkan pukul 10.00am. Kesakitan telah hilang, saya pun terlena kepenatan. Terjaga pukul 12 tengahari, nurse datang check, baby dah hampir keluar!

Akibat epidural, saya tidak rasa lagi pergerakan baby. Saya tidak mampu meneran, baby tersekat di laluan keluar.. Dengan sedikit bantuan forseps, Alhamdulillah baby akhirnya berada di dakapan saya. I'm speechless. Separuh badan saya telah hilang deria rasa kerana bius, saya tidak rasa bayi keluar kecuali sedikit.

Tak rasa excited sangat [boleh ke cakap macam tu?], mungkin sebab saya 'tak berjuang' melahirkan baby comel itu. Namun saya bahagia bersyukur, hadirnya dia sempurna sejahtera.

"Kenapa kaklang nampak ceria je? Bukan ke orang lepas bersalin nampak tak bermaya..?" tanya adik saya sebaik saya ditolak keluar dari labor room.

'ohh inikah kesan buruk epidural..? ia tak bagi saya rasa sakit sikit pun..?'
Apapun, malam ini, adik saya Najwa menemani saya di wad...bersama teman baru, Abdullah bin Hafiz Firdaus.




Jumaat, 27 Ogos 2010:

Pagi-pagi lagi saya dah bersiap untuk balik, alhamdulillah selepas solat Jumaat, suami datang menjemput saya dan baby.

Maka, bermulalah tanggungjawab baru saya sebagai seorang ibu...

2 comments:

sumayyah said...

kelahiran si kecil abdullah buat summer break makja sgt bermakna n exciting :)

Farhana & Farhani Azizan said...

Salam Ziarah kak Nurul..

Comelnya baby :))

Mujahid baru..aameen..

wassalam

Poligami: Sebelum Bercerai

#tipspoligami Poligami sangat berat untuk isteri hingga tidak sedikit yang melihat perceraian sebagai jalan keluar dari segala sakit h...