Friday, November 5, 2010

Meraih Bahagia



“Mak rasa saya bahagia tak…?” terpacul soalan itu dari bibir sewaktu saya dan mak menaiki kereta menuju ke sekolah untuk menjemput  Muhammad, adik bongsu saya pulang dari sekolah.

Saya menanti jawapan mak, yang berada di tempat duduk belakang kereta. Emak sedang meriba anakanda, Abdullah. Saya berada di kampung hari ini setelah meminta izin suami untuk menziarah ibu ayah tercinta.

“Bahagialah... sebab alhamdulillah semua dah ada” begitu jawab mak.

“Tapi..bahagia tu sebenarnya dalam diri sendiri, dalam hati masing-masing… Kaklang bahagia tak..? Diri sendiri je yang tahu bahagia atau tak.. kalau nampak dari luar tu memanglah macam bahagia..” mak menyambung jawapannya. Dalam keluarga, saya dipanggil kaklang.

Hmm..bahagia tu dalam diri sendiri, dalam hati..???

“Ha’ah betul lah mak.. kaklang sendiri lah yang tahu kaklang bahagia atau tak.. kan..” saya menyambung bicaranya selepas beberapa ketika.

Saya saja-saja bertanya tentang bahagia untuk bersembang dengan mak. Tapi jawapan mak menjadi tazkirah pada saya, yang buatkan saya terfikir, di mana kah sebenarnya bahagia..?

Mungkinkah..

Bahagianya kalau ada duit banyak.. [sedangkan makin banyak duit, nafsu makin hebat berbelanja untuk sesuatu yang tidak diperlukan, akhirnya boros menjadi saudaranya si syaitan]

Bahagianya kalau saya cantik macam dia...[ sedangkan kecantikan itu mudah saja disalah gunakan, merasa cantik lantas membuka 'kecantikan' pada laki-laki di jalanan, akhirnya menjadi senjata syaitan untuk melemahkan kaum adam]

Bahagianya kalau saya pandai macam dia... [sedangkan ramai orang - makin dia pandai, makin dia menjauh dari tuhan, akhirnya kepandaian hanya di atas kertas, 'A' bersusun, tidak memberi nilai tambah pada akhlak dan iman]

Bahagianya kalau saya ada suami.. [sedangkan ramai yang makan hati dan muram berpanjangan dengan kerenah pasangan hingga berbisik 'alangkah bagus jika aku tak berkahwin..']

Bahagianya kalau ada anak...[sedangkan ramai ibu bapa hari ini yang terguris terluka dengan telatah anak-anak. Ya, anak-anak comel menyejuk hati di waktu bayi, namun bertambah usia, ibu bapa sering menjadi orang paling belakang dalam hidup anak-anaknya..]

Bertahun mencari bahagia..

Bahagia itu rupanya ada pada ALLAH.

Bertahun menanti bahagia, rupanya bahagia perlu berusaha dicari gali.

Ia tidak datang sendiri.



Bahagia ada pada jiwa yang ikhlas menyerahkan seluruh perbuatan dan pekerjaan kepada ALLAH.

Bahagia beriringan dengan orang yang berusaha menjadikan Rasulullah SAW rujukan dan panduan dalam urusan seharian.

Beruntunglah mereka yang kaya duit, dalam masa yang sama jiwanya juga kaya iman , kerana cinta ALLAH berleluasa dalam hatiNYA.

Beruntunglah mereka yang pandai, dan kepandaian itu menjadikan hatinya makin kagum dengan Pencipta.

Beruntunglah mereka yang memiliki keluarga bahagia - bersama suami dan anak -namun itu tidak lain menjadikan hatimua makin tunduk pada kekuasaan dan keagungan ALLAH yang menebarkan kasih sayang sesama.

Temanku, sungguh bahagia itu ada pada ALLAH. ALLAH turunkan dalam hati hamba yang mentaatiNYA, yang tak jemu mendekati dan mengenaliNYA. Hati yang selalu bertaubat akan bahagia merasa ALLAH tak pernah meninggalkannya.

Cinta ALLAH adalah bahagia sebenarnya. Kita tak akan pernah kecewa dan terluka dengan cintaNYA.

Mengharap bahagia dari faktor luaran, kita PASTI takkan bahagia.

Carilah ilmu tentangNYA, mujahadahlah menelusuri jalanNYA..

Agar bahagia itu ku raih, Ya ALLAH.. tunjukilah kami.. bantulah kami mentaatiMU dan  mencintaiMU..jangan biarkan kami sempit dan sesat dalam kegelapan..bantulah kami untuk bahagia dengan kesyukuran dan kesabaran di pentas kehidupan..




5 comments:

incik said...

bahagianya baca entry ni..ibarat brd di majlis ilmu..
erti bahagia tu subjective..
apapun..semuanya back to d basic..kembali kpd Allah..
thnx buat entry ni..bermanfaat
=)

Nurul said...

sama -sama kita saling mengingatkan :)

mohd sharif said...

bahagia terletak pada diri masing2..thanks your entry...

nani said...

alhamdulillah..bermanfaat sungguh tulisan adik nurul. moga Allah redha dan terus melimpahkan rahmat kasih syg Nya menerusi amal soleh adik ni..amin.

Mas said...

Mohon izin share tulisan yg bermanafaat ini ye dik. T.kasih.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...