Saturday, June 22, 2013

Seminar Al Quran &; As Sunnah PAKSI 2013


Assalammualaikum wrb 

Ingin saya kongsikan antara poin yang saya perolehi dalam program hari ini di UPM Serdang.

# Ilmu fardu ain dan fardu kifayah adalah dua aspek ilmu yang perlu ada secara bersepadu dalam peribadi seorang muslim. Dari ilmu bersepadu inilah akan lahirnya golongan cendekiawan islam hingga terbangun tamadun islam yang hebat seperti satu ketika dulu.

# Orang agama perlu bijak menjadikan agama itu berfungsi dalam dunia nyata agar masyarakat awam berminat untuk mendekati agama.

# Orang akademik pula perlu mempandaikan diri dalam bidang agama, jika tidak kepandaian yang dimiliki dalam perkara dunia hanya akan mendorong kepada kemungkaran dan kesesatan.

# Dengan diri kita semua berusaha memfokus mendalami ilmu agama dan ilmu dunia, insyaAllah kita dapat menghentikan tanggapan negatif kepada satu sama lain, di mana orang agama merasakan orang awam atau orang professional itu jahil dan sesat. Orang awam pula merasakan orang agama itu kolot dan jumud, serta agama itu tak relevan dalam kehidupan.

# Ilmu Al Quran perlu didahulukan dari ilmu lainnya, ilmu yang bersepadu adalah ilmu dunia yang berpaksikan kepada mentauhidkan Allah.

Bersambung :)



No comments:

Poligami: Sebelum Bercerai

#tipspoligami Poligami sangat berat untuk isteri hingga tidak sedikit yang melihat perceraian sebagai jalan keluar dari segala sakit h...