Tuesday, February 5, 2013

Pernikahan: Romantik oh Romantik...!



Pengaruh media cetak, media elektronik dan media online sangat mendominasi kehidupan kita sehingga secara sedar atau tidak, jatuh bangunnya rumahtangga kita hari ini banyak bergantung kepada jenis-jenis media ini...

Dan lebih tepat, kita tertipu dengan gambar hidup dan mati yang berputar-putar di depan mata kita setiap hari..yang menjadi mangsa adalah suami isteri...terutama wanita..!

Kita masuk ke alam pernikahan dengan mind set bahawa hubungan suami isteri yang romantik yang kita idam-idamkan harus begitu dan begini seperti mana aksi-aksi romantik dan intim filem Korea kesukaan, atau Hollywood atau Bollywood atau Malaywood...

Menontonnya hati wanita jadi berbunga-bunga - Kita macam tak sedar bahawa babak romantis itu mereka hanya melakonkannya, dengan beberapa kali "action...! cut..!", dengan taktik kamera, dengan background music, dengan berlatih merenung mata, dengan membuang malu untuk memesrai tubuh pasangan hero/heroin... tiba-tiba isteri-isteri yang baru dan lama di alam rumahtangga realiti berasa kesedihan dan kesunyian kenapa hero mereka (baca: suami) tidak seperti aksi hero dalam drama dan filem yang mereka syahdu menontonnya itu..!

Sedangkan sebenarnya, suami dan isteri di alam rumahtangga sebenar yang ALLAH halalkan itu ada ruang kemesraan, keintiman dan ketenangan yang jauh lebih besar dari cerita palsu di kaca tv..! Pastinya ia hadir dengan kesungguhan 'berlakon', belajar, membuat silap, komunikasi dan kompromi..!

Romantika rumahtangga tidak jatuh dari langit melainkan kalian perlu belajar dari mula 'aku terima nikahnya ' - belajar merenung mata pasangan hingga selesa, perlu belajar memuji dan mengungkap kata-kata baik dan manis, perlu belajar meninggalkan malu di luar pagar rumah/bilik untuk memesrai dan dimesrai, perlu belajar mengenal hati dan tubuh pasangan, ...berapa lama untuk dapat hasil yang sweet macam kalian tengok di kaca tv...???

Bergantung pada kesediaan dari sebelum kahwin, keterbukaan hati untuk belajar, tidak putus asa, bersedia muhasabah kelemahan diri dengan pasangan...!..insyaALLAH kalian akan jadi pasangan yang romantik lagi menghiburkan dan membahagiakan...!

Perlu belajar ekspresi diri, belajar kesukaan dan kebencian pasangan - barulah rasa bahagia tidur sekatil, makan semeja, jalan sekereta - kalau tak, timbul isu' macamana nak romantik, bila cakap je, bergaduh..!) bila jumpa je, panjang muncung atau muka ketat :O

Sebab itulah, benar sekali apa yang Prof Muhaya sebut di K Fiqh lepas, semakin lama kahwin, sepatutnya semakin terasa bahagia dan indah kerana kita dah banyak kali praktis dan berlakon jadi pasangan suami isteri yang baik...!

Itu belum bab suami isteri bergaduh sebab cara bercakap.... contohnya bila isteri meluah kepada suami kesedihan hati dan kerunsingan perasaan tentang sesuatu - suami realiti tentulah merespon dengan logik dan rasa tanggungjawab yang dimiliki - tapi isteri rupanya rasa lagi stress dan sedih dengan respon jawapan suami...!

Yang isteri harapkan ialah suami bagi jawapan dengan suara macho syahdu penuh pengertian, dengan skrip yang isteri bayangkan seperti dilafazkan sang hero dalam novel atau filem cinta...! Sedangkan hero movie kacak dan nampak understanding itu ikut skrip...!! Jadi mungkin pesanan untuk suami, jangan tengok bola je - pergi tengok movie cinta dan baca novel-novel cinta yang melambak di pasaran supaya boleh jadi hero sejati pada isteri :O (abaikan nasihat untuk suami ini kalau ia berbaur songsang )

Bab romantik seterusnya yang menjadi isu, 'kalau poligami, tak ada lah romantik-romantik ni sebab semuanya perlu berjadual dan ada giliran...romantik tu kan surprise and anytime...! Tak boleh nak call bermanja kacau suami bila suami kat rumah isteri lain bla..bla.."

Wahai isteri yang disayangi, apakah kita menyangka kalau tak poligami - kita tak perlu berjadual dalam merancang kehidupan suami isteri???

Salah satu sebab besar gagalnya
hubungan suami isteri ialah tak menjadualkan dan tak memberi prioriti kepada maintainance cinta suami isteri. Jumpa klien ada jadual, uruskan sekolah anak ada jadual, jumpa kawan ada jadual, program agama, program kemasyarakatan ada jadual - tiba-tiba tak ada jadual untuk privasi suami isteri..? Dengan izin ALLAH, Memanglah pasti makin lama suami isteri makin jauh..!

Tak poligami sekalipun, Kalau isteri asyik nak call atau sms suami tanpa berjadual atau ikut prioriti - suami jadi rimas dan bosan :D

Dalam poligami atau pernikahan biasa (monogami), karakter pasangan yang bahagia ialah mereka saling menjadualkan masa untuk pasangan dalam kesibukan harian..!

Bila masa nak date, nak exercise sama, nak sembang dan saling meluah, nak bermanja-manja dalam bilik atau di luar bilik, nak share tazkeerah, nak raikan tarikh-tarikh penting, nak belanja bagi hadiah - most of the time perlu dirancang dan dijadualkan...kalau tak, masa berjalan begitu saja, cinta dan ikatan hati semakin tiada.. (dengan nota: bukanlah jadual jadi macam robot: mestilah ia fleksibel dan sesuai dengan fitrah suami isteri, dan kadang-kadang ia spontan - kenali pasangan dan nature rumahtangga masing-masing - buat jadual masing-masing - hingga akhirnya agenda cinta suami isteri menjadi rutin yang meneguhkan rumahtangga)

___________________________


Sekian perkongsian kali ini, moga bermanfaat :)




4 comments:

Anonymous said...

Salam kak. Sy suka bc blog akk. Sy byk perkongsian yg bermnfaat utk yg belum kawen bg melakukan persediaan. Btw kak, sy ikut usrah n mengikat pertunangan melalui baitulmuslim. Ape pndpt akk kalau kita(muslimat) mengimpikan lelaki yg bersifat matang tp yg kt dpt sebaliknya..., yg same umur. Macam mane kita nk blaja menerima kelemahan psgn yg agk kurg matang pemikirannya?

Nadia Nadira said...

salam,

bagi saya ramai org xrealistik dlm hal2 camni.mereka hanya fikir yg fantasi semata-mata. takpun, bila tgk org lain kawen, dorg pun nk kawen. pdhal tak tahu di sebalik semua ni ada cabaran dan tanggungjawab..:)

A.T said...

mohon share

Anonymous said...

True true. Treat your hubby like a king. Give him romantic phrase everyday. Give him a big hug before he leaves the house. Puji dia like u look handsome., macho.... Always surprise him. And don' t forget to smile and look into his eyes when he is around. Then boleh nyanyi...when i look into your eyes...marc anthony.

Poligami: Sebelum Bercerai

#tipspoligami Poligami sangat berat untuk isteri hingga tidak sedikit yang melihat perceraian sebagai jalan keluar dari segala sakit h...