Tuesday, January 8, 2013

Jalan keluar masalah poligami..?





'Jalan keluar dari masalah poligami' salah satu persoalan yang dikongsi. Empat perkataan ini tidak ada jawapan yang ringkas, namun keikhlasan hidup kepada ALLAH dan keredhaan menerima ketetapan ujian ALLAH adalah kunci merungkai cabaran dunia sementara.

Pada lelaki yang ingin bernikah lagi, tiada apa yang anda boleh cakap atau buat yang akan meyakinkan isteri anda melainkan anda berjanjilah pada ALLAH untuk menjadi hamba ALLAH yang lebih baik, atau bertaubat memperbaiki segala kelemahan diri sebagai suami, bapa dan pemimpin keluarga. Mulakan dengan mengakui kelemahan diri, dan hati isterimu yang rapuh dan lemah itu - mohonlah pada ALLAH yang membolak balikkan hatinya. Mohonlah ALLAH menjaga jiwanya dan menambah iman pada nya.

Teruskan berbuat baik dan bertanggungjawab pada isteri anda, komunikasikan cinta dan penghargaan anda pada isteri. Jangan biarkan syaitan munggunakan isteri anda untuk anda melafaz cerai kepadanya. Yakinlah, perlahan-lahan ALLAH akan tunjukkan jalan keluar dari kesulitan. Hati suami, hati isteri dan semuanya dalam kekuasaan ALLAH.

Pada isteri yang bakal dimadu, apa yang anda perlukan ialah keyakinan diri yang tinggi untuk menghadapi poligami - ujian berat yang ALLAH design untuk hamba wanita NYA. Yakin diri membuatkan bisikan jahat syaitan dan nafsu serta cakap-cakap negatif orang tidak melemahkan jiwa kita.

Yang kita isteri mahukan sebenarnya dalam hidup ini ialah kita ingin disayangi ALLAH dan kita ingin disayangi suami. Sekalipun dimadu, sebenarnya isteri pertama tetap istimewa di hati suami, malah sangat istimewa di hati suami kerana pengorbanan perasaan yang dilalui.

Fokus untuk buat perubahan besar-besaran pada diri isteri (pesan ini dari Dr Fadzilah Kamsah kepada wanita yang dimadu) - aspek fizikal, komunikasi, akhlak, spiritual, ilmu dan persepsi - inilah yang akan buat ALLAH mencintai isteri insyaALLAH dan suami semakin cinta kepada isteri. Keyakinan diri terbina bila isteri mengusahakan menjadi isteri yang terbaik di sisi suami dan hamba ALLAH yang lebih baik dan lebih baik. ALLAH melihat perjuanganmu duhai isteri dan pasti membimbingmu melalui onak duri kehidupan ini.

Hanya dengan ilmu dan keyakinan, kita yang bernama isteri mampu tetap berakhlak baik dan mencintai suami sekalipun berat menempuh ujian poligami. Dan insyaALLAH mampu meneruskan perjanjian berat bernama pernikahan yang kita laksanakan di hadapan ALLAH satu tika dulu.

Selalulah bertanya kepada ALLAH, Ya ALLAH, apakah respon yang ENGKAU redhai hambaMU ini lakukan.. Petunjuk Quran dan sunnah yang diikuti dengan mujahadah agar memberi jalan keluar untuk kita semua insyaALLAH.



________________________


 

5 comments:

Wardina said...

salam nurul,

thank you for this post. i'l be reading this over and over again to remind myself about our goal as His creation; to prostrate and attain His love.

Hanan said...

Salaam;
Dulu saya agak skeptikal apabila membaca artikel Nurul tentang poligami kerana Nurul adalah isteri kedua. Namun apabila Nurul mendapat madu baru, alhamdulillah, tulisan Nurul berjaya menyelami fahaman, perasaan dan harapan seorang isteri pertama (ie kena dimadukan)seperti saya.

test said...

test

hingus said...

Saya ingin bertemu suami Nurul dan ingin bantuan nurul bertemu isteri. saya ingin belajar dari pengalaman Nurul dan Suami.

Unknown said...

alhamdulillah, rasa tenang baca tulisan kak nurul ni..best

Poligami: Sebelum Bercerai

#tipspoligami Poligami sangat berat untuk isteri hingga tidak sedikit yang melihat perceraian sebagai jalan keluar dari segala sakit h...