Skip to main content

Abdullah ingat papa ya..




Kebaikan itu seluruhnya daripada ALLAH... Bantulah kami untuk mengingatiMu Ya ALLAH..

********


Abdullah sedang duduk dengan selesa di pangkuan papa. Papa membacakan doa-doa dan zikir sebagai ikhtiar untuk menyembuhkan demam Abdullah yang sudah berlarutan lebih seminggu. Kemudian papa hembuskan pada kepala Abdullah. Abdullah senyum-senyum suka dihembus papa sebegitu.

Abdullah.. melihat keeratan yang terbina antara Abdullah dan papa, mama terharu. Alhamdulillah, syukur padaNYA atas kasih sayang ini.

Papa sangat-sangat sayang kepada Abdullah (hee sampai mama kena marah kalau tak jaga Abdullah elok-elok :P )

Sememangnya Papa sayang pada abdullah, abang dan kakak. Pada mama-mama juga.

Dari hari pertama Abdullah lahir, papa dah libatkan diri menjaga Abdullah. Panjang sebenarnya kalau nak senaraikan segala yang papa buat.. tapi mama senaraikan juga sedikit sebanyak supaya bila Abdullah besar, Abdullah tahu jasa-jasa papa dan Abdullah jaga papa elok-elok juga tau.

Berterima kasih kepada manusia, tanda kita berterima kasih kepada ALLAH.

Papa yang sediakan keperluan pakaian dan barang-barang asas lainnya. Mama jadi tukang 'shopping'.  Dari hari pertama Abdullah lahir, papa berusaha memberi yang terbaik semampunya.

Papa selalu tolong kemas bilik Abdullah...hee bila mama tak sempat (tak sempat???)

Papa buangkan sampah pampers.. Papa akan check aircond supaya Abdullah tak panas sangat, tak sejuk sangat. Papa tolong-tolong mandikan Abdullah.

Dulu waktu Abdullah 3-4 bulan, banyak malam juga Abdullah meragam menangis kuat-kuat. Mama risau.. tapi dengan sedikit ilmu dan perkongsian dengan ibu-ibu lain, mama kurang risau.

Kadang-kadang, papa tidur kepenatan balik flight, tapi bila Abdullah menangis tak berhenti, mama pun tak berjaya tenangkan Abdullah... papa bangun dan dukung dodoikan Abdullah sampai Abdullah lena. Bukan satu malam, banyak malam yang papa bersabar bersama mama menjaga Abdullah.

Sekarang Abdullah dah semakin besar, dah pandai merangkak dan dah teruja dengan makan minum.

Bila papa balik rumah kita dari flight, Abdullah merangkak cepat-cepat nak terkam papa, nak didukung papa.. Tak sempat papa nak basuh tangan, yelah..papa kena basuh tangan dulu nanti mana tahu ada virus dari seluruh pelosok dunia yang papa tersentuh, papa pindahkan pula pada Abdullah.

Walaupun hanya beberapa minit sewaktu papa balik kerja, papa luangkan juga masa untuk gurau-gurau dan sembang-sembang dengan Abdullah, bagi Abdullah panjat-panjat papa..

Nanti papa mama dah semakin tua dan uzur, Abdullah harapnya tak bosan dengan kerenah kami..

Bila waktu makan, papa tolong-tolong juga mama suapkan Abdullah makan.. Kadang-kadang Abdullah makan main-main, minum air hembus-hembus nakal.. tertumpah air dan bubur Abdullah kat baju atau seluar papa, papa sabar je suapkan air dan makanan..

Malam-malam selalu juga Papa temankan Abdullah tidur di bawah dengan 'toto' - tilam nipis sebab nak temankan Abdullah tidur.. Abdullah kalau tidur atas katil waktu tu, senang saja berguling nak jatuh.. Ingat ya, nanti insyaALLAH kalau Abdullah masih bersama papa mama di hari tua, berusahalah teman-temankan kami yang mungkin takut berseorangan... atau cari orang lain temankan :D

Waktu Abdullah sakit, papa berulang alik ke hospital.. Papa sebenarnya tak boleh datang hospital selalu, virus-virus hospital suka menumbangkan papa.. tapi papa tetap menjenguk kita seadanya..

Terima kasih papa :D

Alhamdulillah...ALLAH Maha Baik, Maha Pemberi.. ALLAH mengurniakan rezekinya pada Abdullah melalui papa yang rajin berkerja, penuh dedikasi.. Dengan gaji papa, kita ada tempat berteduh dan cukup makan minum.. [sampai  mama pun semakin sihat :P.. ok, Abdullah kena bantu mama jadi kurus dan cergas...]

Dan dalam kesibukan papa bekerja, menulis, mengkaji, papa juga menyediakan masa untuk memberi perhatian kepada Abdullah dan ahli keluarga lainnya.

Moga kerajinan dan kesungguhan papa mencintai ilmu dicontohi Abdullah. Moga dengan budaya ilmu yang papa tunjukkan itu, mejadikan kita keluarga yang berusaha melaksanakan syariat ALLAH sebaiknya.. ameen.

Dan sebenarnya antara perkara terbaik yang papa berikan pada anak-anak ialah, menyayangi mamanya. Terima kasih pada ALLAH, yang menyatukan hati mama dan papa dan kita semua.

Masa kita sangat singkat dengan papa.. Abdullah pun mesti tertanya-tanya, ke manalah papa selalu pergi kan.. Tak apa, nanti Abdullah dah besar sikit, Abdullah makin faham - papa sibuk dengan kerja, papa ada dua famili, papa pun serius berkongsi ilmu dengan menulis, jadi papa sibuk studi - membaca, mengkaji...

Dalam masa yang sama, papa berusaha menjawab persoalan-persoalan agama yang sangat banyak dari saudara-saudara seislam..[Moga mereka yang bertanya pada papa di facebook, email, forum maya dan sebagainya faham kesibukan yang papa lalui... dan sebenarnya kita semua tak pernah cukup 24 jam kan...??]

Nikmat masa yang sedikit dengan papa, kita syukuri. Moga ALLAH menambah lagi nikmat itu. Kita berusaha jadikan masa yang singkat itu berkualiti, saling mengingatkan dan saling berkasih sayang dalam perjalanan menuju tuhan...

Seperti mana kita menghitung kebaikan seorang insan, seharusnya hati-hati kita lebih kusyuk menghitung nikmat ALLAH yang melimpah ruah.. agar kita tidak punya alasan untuk bersedih dan muram berpanjangan..

Ya ALLAH..bantulah kami untuk mensyukuri segala nikmatMU..

Comments

Popular posts from this blog

Menjadi isteri kedua

Ketika suami menikah lagi...

Suami Isteri: Berbaloikah Perhubungan Jarak Jauh?

Poligami: Bersedia Hadapi Ombak Perasaan

Pengalaman Sebagai Pembantu Di Klinik